Heika98 Skrevet 21. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2013 Ok. Høres ut som om jeg bare burde beholde sen jeg har. Den var et vrak da jeg fikk den og har vel knapt brukt 5000 på den. Nå trenger jeg bare å bytte bakdekk og batteri. Det var bare veiva som var skjært, men fattern trodde kanskje at jeg måtte hoone sylinderen, eller ha ny. Men nå har jeg kjørt litt med den slik den er, og har tenkt å kjøre med den så lenge den holder. Etter det blor det nok Airsal Tech 50, jeg har ikke lyst å øke volum på mopeden. Jeg trenger ikke sånn vanvittig med fart på den, jeg er fornøyd med alt over 60-65 km/t, men jeg vil ha masse moment og bunndrag. Altså en skikkelig bakkeklatrer som etterlater kompisene nedest i bakken i eksosen min. :-P Det blir nok rustfjærner og flekking først på ramma da, og så får vi se om jeg gidder å lakke ramma en gang. Jeg har jo tilgang på alt av nødvendig utstyr: sandblåser, lakksprøyte, lakkbås med ovner, osv. Så blir det kanskje plastidip på kåpene da de er blitt ganske stygge. Det eneste jeg ikke liker med å ha den jeg har nå er at plomba er fjærna og om jeg plutselig må på viskning har jeg ikke plombert anlegg å slenge på. Med det blir nok et effektanlegg uansett. Metrakti Thrower eller LeoVince V6. Jeg kan prøve å bytte sikring, men jeg tror rett og slett at i frykt for å ødelegge veiva har forrige eier kobla om speedometeret da han fjærna turtallsperra for å ha kontroll på at han ikke overstiger 10000 RPM alt for mye. Jeg skal ta å skjelle hele ledningnettet i vinter, så jeg kommer nok til å finne ut av det. Så drar jeg til Derbi forhandler og henter nytt speedometer. Det finnes ikke Aprilia forhandler her hvor jeg bor lenger, så service gjør jeg uansett selv. Nærmeste Aprilia forhandler er 7 timer unna. Det er bare litt overflaterust hær og der, så det er ikke noe problem. Jeg har litt lyst på oransje ramme og svart kåpe, men jeg er litt redd for at det blir en politimagnet. Jeg har forsåvidt ikke så mye å sjule, men allikevel. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 hent større cylinder, en 60-80 cc kan du uten problemer kjøre 4000 km på Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 21. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2013 hent større cylinder, en 60-80 cc kan du uten problemer kjøre 4000 km på Neh, blir 50 ccm. Æ e foreløpig fornøyd med hastigheta den har nu. Men æ vil ha mere moment å 140-80-18 bakdekk. Da e den perfekt. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Ser ikke helt poenget med å kjøpe Airsal Tech 50 iallefall.. Kjøp heller litt kvalitet hvis du er fast bestemt på det. Hadde jeg vært deg ville jeg holdt meg langt unna V6, den potta er skikkelig bås Gi det en dag og to med trim så mister du den redselen for visning, mildt sagt. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Tror faktisk ikke de kan si noe. Det er ikke førerens feil at ingen har satt på en sperre som hindre mopeden å rulle i mer enn 45 km/t. Så man har sitt på det tørre i dette tilfelle. Da må de gå på importøren isåfall. Er det en sånn moped uten bremser du har? Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Er det en sånn moped uten bremser du har? Nå er det vinter og votter siden jeg hadde moped. Men jeg bremset da aldri ned bakker om jeg satte den i fri...så sant det ikke var jævli svingete. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Nå er det vinter og votter siden jeg hadde moped. Men jeg bremset da aldri ned bakker om jeg satte den i fri...så sant det ikke var jævli svingete. Det er greit, men man har vel juridisk sett ikke lov til å kjøre eller trille fortere en kjøretøyet er godkjent for i Norge. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Ser ikke helt poenget med å kjøpe Airsal Tech 50 iallefall.. Kjøp heller litt kvalitet hvis du er fast bestemt på det. Hadde jeg vært deg ville jeg holdt meg langt unna V6, den potta er skikkelig bås Gi det en dag og to med trim så mister du den redselen for visning, mildt sagt. Vi får se. Jeg starter med å kjøre slik den er nå. Hva akkurat er galt med V6? Jeg får vel gi trim en sjanse da. Så lenge det ikke lyser trim, eller trimmen høres lang vei er det vel greit. Men som sagt, jeg trenger ikke vanvittige hastigheter, men jeg vil ha mer moment. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) Det er greit, men man har vel juridisk sett ikke lov til å kjøre eller trille fortere en kjøretøyet er godkjent for i Norge. Hva er galt med å rulle? Ingenting faktisk. Dette handler om lovligheten av trimming. Og siden motoren ikke er trimmet er det lov. Akkurat som om snuten faktisk ikke kan ta deg om du setter utfor en bakke i 60 km/t på en tråsykkel. Fullstendig lov om fartsgrensen på stedet er 60. Men på en moped skal ikke MOTOREN dra mopeden i mer en 45 km/t. Hva man ruller i er en helt annen sak. Endret 22. desember 2013 av Maximalyd Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Hva er galt med å rulle? Ingenting faktisk. Dette handler om lovligheten av trimming. Og siden motoren ikke er trimmet er det lov. Akkurat som om snuten faktisk ikke kan ta deg om du setter utfor en bakke i 60 km/t på en tråsykkel. Fullstendig lov om fartsgrensen på stedet er 60. Men må er det ikke fartsgrense på tråsykkel. Jeg synes det er litt tidlig å begynne å planlegge trim. Jeg tar det heller litt etterhvert til sommeren. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Men må er det ikke fartsgrense på tråsykkel. Bortsett fra fartgrensa på stedet man sykler. Man kan fremdeles få fartsbot på sykkel om man sykler fortere enn 30 i en 30-sone. Men på mopeden er det MOTOR som er avgjørende om du får bot for å kjøre mer enn 45 km/t. Ikke om man ruller. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Men er det ikke slik at ma fartsgrense for moped er 45 over alt? Om trilling er lov kan jeg vel trille hendover motorveien i 100km/t med bil med henger? Og om politiet stopper meg sier jeg bare at motoren sto i fri, eller at jeg hadde dauet motoren og bare trilte. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Men er det ikke slik at ma fartsgrense for moped er 45 over alt? Om trilling er lov kan jeg vel trille hendover motorveien i 100km/t med bil med henger? Og om politiet stopper meg sier jeg bare at motoren sto i fri, eller at jeg hadde dauet motoren og bare trilte. 30 sone gjelder også for moped. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Forskjellen er at på moped så har ikke mopeden (kjøretøyet) lov å gå fortere enn 45km/t (konstruktiv hastighet). Med bil og henger er det du som ikke har lov å kjøre fortere enn 80. Du har alikevel lov å kjøre bil + henger som er i stand til 300km/t+ om du vil det. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Det du risikerer er at du blir erstatnings ansvarlig ved en ulykke. Faktisk uansett om ulykken var din feil eller ikke. Hva skal du erstatte om du ikke har skyld? Det er faktisk slik at sleskapene må kunne vise til årsakssammenheng ved regresskrav. Hvor du finner lovhjemmel for å idømmes erstatning for noe man ikke er skyld i lurer jeg fælt på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå