Bruno Mars Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det har seg sånn at for en tid tilbake så søkte jeg på en assisterende butikksjef-stilling. Ble kalt inn til intervju, men dette krasjet med en helgetur til Barcelona med jobben jeg hadde fra før av. Han som kalte inn til intervju sa dette var greit, og at vi skulle ordne en dag uka etter. Så får jeg beskjed uka etter at jeg ikke fikk mulighet til intervju likevel. Han hadde ikke tid til å intervjue lenger. Dvs, jeg hørte aldri noe mer fra han, dette fikk jeg vite av butikksjefen som jeg da kjente kjente fra før av og hadde anbefalt meg å søke på stillingen. Spørsmålet mitt; er det noe å få gjort? Eller er det rett og slett bare slik arbeidslivet fungerer? Og at jeg dessverre ikke har noen rettigheter her. Jeg har forøvrig melding på hvor han bekrefter at vi kan ta intervjuet uken senere. Jeg synes jo det er megakjipt å gå glipp av den sjansen, når jeg til og med har sagt at jeg kunne droppe en tur til Barcelona for muligheten til intervju. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/alle-sporsmal/Innkalt-til-jobbintervju/ Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Ble ikke helt samme problemstilling. Denne lignet kanskje merhttp://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/alle-sporsmal/Muntlig-avtale-om-stilling/ Men jeg hadde barr avtale om intervju, ikke stilling. Hadde godtatt å ikke å få jobben til fordel for en annen person selv om jeg følte jeg hadde en god mulighet. Men det her.. Jwg synes det rett og slett er ganske urettferdig. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Kanskje du leste feil sak? Poenget er at innkalling til intervju ikke er lovregulert og du har ingen rettigheter. Move on. Innkalt til jobbintervju Jeg er blitt innkalt til jobbintervju, men kan ikke møte på den fastsatte dagen pga tjenestereise til utlandet i forbindelse med min nåværende jobb. Kan min mulige nye arbeidsgiver la være å intervjue meg ved en senere anledning? Publisert 27.03.2012 | Emner: Jobb Svar:Dette spørsmålet er ikke lovregulert. Jeg anbefaler deg bare å ta kontakt med din potensielt nye arbeidsgiver og forespørre om muligheten for å komme på intervju ved en annen anledning. Med vennlig hilsen advokat Cecilie Wille Søvik Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Ble ikke helt samme problemstilling. Denne lignet kanskje merhttp://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/alle-sporsmal/Muntlig-avtale-om-stilling/ Men jeg hadde barr avtale om intervju, ikke stilling. Hadde godtatt å ikke å få jobben til fordel for en annen person selv om jeg følte jeg hadde en god mulighet. Men det her.. Jwg synes det rett og slett er ganske urettferdig. Det er slik arbeidslivet fungerer. Du må være villig til å droppe det aller meste (også en tur til Barcelona) for et jobbintervju. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Arbeidsgiver kan ta inn akkurat dei som ein vil til intervju, det er ingen formelle krav til kva kriterier som skal leggast til grunn (anna enn at det ikkje kan være diskriminering). Dette fordi arbeidsgiver ikkje skal måtte forplikte seg til å gjennomføre intervju med kandidater som ikkje lenger er aktuelle fordi ein alt har funnet nokon å ansette. Det vil være vekkasta tid for begge parter å gjennomføre intervju dersom det ikkje er nokon reelle sjangser for at du kan få jobben. Men hadde eller er problemstillinga at nåværande arbeidsgiver saboterer dine muligheiter for å gå på jobbintervju med andre arbeidsgivere så vil dette være brudd på konkurranselova og prinsippet om eit åpent marked for din arbeidskraft og din lønn. Men for å gi deg litt konkrete råd. Det fyrste du bør gjere er å ta kontakt igjen for å spørre om jobbintervjuet. Sjølv om det ikkje var tid til intervju denne veka, så kan det være at det er tid til det neste veke? Uansett så vil det være greit for din del å ringe for å få vite om nokon andre har fått stillinga, samt at du samtidig ber om litt tilbakemelding på kvifor du ikkje strakk til (dette er nyttig å vite til framtidige intervju). Det framstår for meg litt uklart kva som eigentleg har skjedd her, så eg ville ikkje ha tatt sorgene på forskudd. Slik som eg forstår situasjonen så virker det meir som at du har fått beskjed om at intervjuet blir meir utsatt, ikkje nødvendigvis at det ikkje blir noke av. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Du kan antagelig klare å få "kranglet" til deg ett intervju så lenge det er avtalt at dette skal tas, men hva er poenget? Det er jo tydelig at de ikke vil/har tid til å intervjue og dermed antagelig har funnet noen de vil ansette. Det er uansett veldig tvilsomt at du får jobben om du krever ett intervju etter at de har sagt de ikke har mulighet. Sånn jeg ser det har du uansett tapt, selv om du skulle få presset gjennom ett intervju... 2 Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Det har nå seg sånn at desverre ble ansatt en samme dagen eller mandagen etter. Men da vet jeg det. tvillte på jeg kunne gjort noe. Jeg bare synes det var dårlig når jrg sa jeg kunne droppe turen, men ble lovet at dette ville gå bra. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Da har du lært at det stort sett er arbeidsgiver som kan velge å vrake blant arbeidssøkere. De er ute etter folk som virkelig ønsker jobben. Jeg har vært med i ansettelsesprosessen der jeg jobber siden 2008, og vet at f.eks en "så liten" ting som å komme noen minutter for sent, kan være nok til at du ikke får jobben. Arbeidsmarkedet er så presset at en arbeidsgiver ikke bruker unødvendig tid på å vente å ansette noen, fordi en av søkerne har reist på tur til Spania. Hadde det vært noen helt uaktuelle kandidater som var på intervju før deg, så hadde du kanskje hatt en mulighet. Men de fant tydeligvis noen de ville ha. Men regner med at du ikke reiser bort på neste jobbintervju du blir kalt inn til? Så ta det som en erfaring. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Det var en faglig jobbtur som var ordnet med uker i forveien. Og som jeg har sagt, jeg sa meg meget medvilig til å avlyse turen til fordel for intervjuet. Og ble da lovet intervju senere. Men slik ble det altså ikke. Hadde jeg fått valget mellom å dra på tur eller intervju så hadde jeg ikke nølt. Men når det blir sagt at jeg kan dra og at jeg vil få intervjuet senere... Da synes ikke jeg det er min "feil". En kjip lærepenge sådan, men synes det er ganske respektløst å love et intervju på et senere tidspunkt og så ikke få det. Det er det jeg mener om saken. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Han sikret seg nok. Dumt å si at det er helt uaktuelt for deg å komme til et senere intervju i tilfelle de andre kandidatene var skikkelig dårlige. Men det skaper jo falske forhåpninger som i ditt tilfelle. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer ellers i samfunnet, men jeg jobber i en statlig etat, og der er det slik at når søknadsfristen er gått ut, kan ingen nye komme inn på listen. Når ledelsen og meg som tillitsvalgt har blitt enige om en liste med kandidater som skal til intervju, skal det veldig mye til (har aldri opplevd det) at noen nye kommer til på den listen. Så er det en balanse mellom hvor mange man har på søkerlisten og hvor mange man kaller inn til intervju. Man må alltid regne med at noen faller fra, og noen viser seg å være uaktuelle for jobben. Må man jo gå ut i fra at alle som blir kalt inn på intervju har kvalifikasjonene man er ute etter, og faktisk er reelle kandidater for jobben. Vil jo gå ut i fra at personlige egenskaper som service innstilling og hvordan man er som person teller mye inn i en butikkjobb. Så de har nok fått inn en "vinner" type som de ønsket å satse på. Men skjønner som sagt at det kan virke litt dårlig gjort å si at det skulle ordne seg senere for deg. Men tror nok det skal mye til å forandre meningen hos ledelsen når de først har truffet "den rette". Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Greit å vite at du ikke avlyste turen til Barcelona for ingen nytte da iallefall 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå