Gå til innhold

Riks TV dårlig bildekvalitet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en HD TV fra Grundig, som jeg nå har kjøpt et Riks TV abonomang til. Da jeg hadde Get, så hadde jeg super bildekvalitet, men nå som jeg har Riks TV så er bildekvaliteten betraktelig dårligere, også er et noen kanaler som forsvinner også kommer tilbake igjen...

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du kort og CAM i TV eller ekstern dekoder?

Gjelder problemet med bildekvalitet alle kanaler? NRK og TV2 burde være omtrent samme kvalitet.

Hvis du har dekoder og det gjelder alle stasjoner, så tyder det på feil innnstilling i dekoderen.

RiksTV har mye minde kapasitet og sender færre HD-kanaler. De har vel også en kraftigere komprimering pga mindre kapasitet.

Lenke til kommentar

Når NRK og TV2 er bra, så er nok (dessverre) ting som det skal være. Problemet er som jeg skrev at RiksTV sender færre kanaler i HD og komprimerer relativt kraftig.

Hvis noen kanaler forsvinner tyder dette på dårlig signal og det skyldes ofte for dårlig antenne i forhold til signalstyrke.

Lenke til kommentar

Men jeg har et problem til....
Da jeg skulle se på TV2 i går, så fikk jeg meldingen "ingen signal", så gikk jeg inn på automatisk kanalsøk, og søkte opp alle kanalene på nytt. Men da fikk jeg ikke inn noen av TV2 sine kanaler i det hele tatt. Jeg har gjort det samme 2 ganger i dag, men får fortsatt ikke inn noen av TV2 kanaler

Lenke til kommentar

Kanalene sender på såkalte muxer (signalpakker) som sendes på forskjellige frekvenser. Det kan være tekniske problemer, men vanligvis når man mangler f.eks. alle TV2-kanalene eller alle NRK-kanalene så skyldes det problemer med antenne/signal. Noen ganger forsterkes problemene pga vær. De fleste RiksTV-mottakere har signalstyrkeindikator i en eller annen meny. Her kan man ofte se forskjell avhengig av valgt kanal.

Hva slags antenne her du? Og hvordan er dekningen der du er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...