Richard91 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 har nettopp byttet tennplugger på min chrysler grand voyager 3.3l v6 97'. 3 av tennpluggene er plassert veldig tungvindt så jeg måtte ta av innsuget for å bytte de, når alt var satt sammen igjen så var det en rimelig høy slaglyd i motor rommet når jeg startet den. usikker på hvor i motorrommet lyden kommer fra da jeg ikke tørr la motoren stå på lenge nok, men jeg har startet den i noen sekunder flere ganger nå og den starter med en gang, så virker ikke som den har tatt noen skade av det(enda). har sjekket etter løse deler, tok bilder før og underveis så alt skal være riktig koblet til. reg nr. er RH38747 om du vil søke etter noe mer informasjon om bilen. Mvh Richard Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Sammenlikna du de nye med de gamle tennpluggene? Har du fått feil tennplugger kan det være berøring mellom plugger og stempler. Ellers er det ikke umulig å miste gjenstander ned i plugghullene. Lenke til kommentar
Richard91 Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 sammenlignet pluggene ja. er jo selvfølgelig en mulighet for at jeg kan ha mistet noe i plugghullene ja, noen enkel måte å sjekke det på uten å skru fra hverandre hele motoren? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Ikke annet enn å ta ut pluggene og gå inn i sylindrene med optikk. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Det var innsuget du tok av og ikke eksosen? Hvis det var eksosmanifoilen kan slaglyden komme fra lekkasje der. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Det var innsuget du tok av og ikke eksosen? Hvis det var eksosmanifoilen kan slaglyden komme fra lekkasje der. Kommer ikke slaglyd fra eksos. Det er ganske enkelt å høre om det er eksoslekkasje eller slaglyd fra motor... @TS: Høres ut som en merkelig situasjon. Det jeg ville forsøkt er å sette en fastnøkkel/skiftenøkkel på viftereimhjulet til veiva og snurre rundt. Gjør dette noen omdreininger og se om du merker en plutselig motstand som om noe låser seg eller dunker oppi toppen. Hvis du uansett må av med innsuget for å få ut pluggene ville jeg bare tatt jobben om igjen. Bedre å være sikker enn å bare satse på at det skal gå greit. Høres uansett jævlig skadet ut av designerne ikke har klart å designe motoren slik at man får ut pluggene uten å ta av innsuget. Føler med deg Har utført reparasjoner på min A6 tilsvarende 40 000kr i verkstedutgifter, og det er helt fryktelig å tungvint bilprodusenter gjør ting på moderne biler fremfor gamle. Lykke til uansett Lenke til kommentar
madammim Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Kommer ikke slaglyd fra eksos. Det er ganske enkelt å høre om det er eksoslekkasje eller slaglyd fra motor... Det kommer vel litt an på øret som hører og kompetanse på bil? Frieksos fra manifoilen har ganske kraftige smellelyder, slik jeg husker det. Uten at jeg skal påstå at det er det som er feil her. Bare en tanke som slo meg Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Det kommer vel litt an på øret som hører og kompetanse på bil? Frieksos fra manifoilen har ganske kraftige smellelyder, slik jeg husker det. Uten at jeg skal påstå at det er det som er feil her. Bare en tanke som slo meg Vil tro at hvis trådstarter har kunnskap nok til å demontere enten et innsug eller en eksosmanifold på en voyager så har han hvertfall kunnskapen som trengs for å høre om det er eksoslekkasje eller ikke. Bare forsøk å skru på en Chrysler Voyager så skjønner du hva jeg mener. Det er så ille med noen jobber på dem at jeg noen ganger har tenkt om designerne gjorde det så tungvint bare for kontorhumoren sin del hvor den ene for eksempel sier til den andre: "Du, nå gjør vi noe gøy. Vi plasserer og flytter de komponentene der og over hit slik at ingen skjønner noe som helst og må skru i dagesvis for å fikse det hihihi". Ikke fullt så ille, men du tar tegningen Endret 23. oktober 2013 av IceBlitz 2 Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Sammenlikna du de nye med de gamle tennpluggene? Har du fått feil tennplugger kan det være berøring mellom plugger og stempler. Ellers er det ikke umulig å miste gjenstander ned i plugghullene. Da ville jeg tro at stemplene hadde banka ihjel tennpluggene, og at den da ville gå på 3 sylindere. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 har nettopp byttet tennplugger på min chrysler grand voyager 3.3l v6 97'. 3 av tennpluggene er plassert veldig tungvindt så jeg måtte ta av innsuget for å bytte de, når alt var satt sammen igjen så var det en rimelig høy slaglyd i motor rommet når jeg startet den. usikker på hvor i motorrommet lyden kommer fra da jeg ikke tørr la motoren stå på lenge nok, men jeg har startet den i noen sekunder flere ganger nå og den starter med en gang, så virker ikke som den har tatt noen skade av det(enda). har sjekket etter løse deler, tok bilder før og underveis så alt skal være riktig koblet til. reg nr. er RH38747 om du vil søke etter noe mer informasjon om bilen. Mvh Richard Du får byttet pluggene uten å ta av innsuget, men det er en helv%& jobb! Det høres for meg ut som om det har kommet noe ned i sylinderne, sannsynligvis når manifolden var av. Jeg tror jeg ville belaget med på å ta av innsuget på nytt og inspisert i sylinderne hvis pluggene viser seg å være korrekt lengde. Sjekk selvfølgelig dette først. Lenke til kommentar
Richard91 Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Kommer ikke slaglyd fra eksos. Det er ganske enkelt å høre om det er eksoslekkasje eller slaglyd fra motor... @TS: Høres ut som en merkelig situasjon. Det jeg ville forsøkt er å sette en fastnøkkel/skiftenøkkel på viftereimhjulet til veiva og snurre rundt. Gjør dette noen omdreininger og se om du merker en plutselig motstand som om noe låser seg eller dunker oppi toppen. Hvis du uansett må av med innsuget for å få ut pluggene ville jeg bare tatt jobben om igjen. Bedre å være sikker enn å bare satse på at det skal gå greit. Høres uansett jævlig skadet ut av designerne ikke har klart å designe motoren slik at man får ut pluggene uten å ta av innsuget. Føler med deg Har utført reparasjoner på min A6 tilsvarende 40 000kr i verkstedutgifter, og det er helt fryktelig å tungvint bilprodusenter gjør ting på moderne biler fremfor gamle. Lykke til uansett ingen av hjulene utenom til dynamoen gikk rundt, men reima glapp. Du får byttet pluggene uten å ta av innsuget, men det er en helv%& jobb! Det høres for meg ut som om det har kommet noe ned i sylinderne, sannsynligvis når manifolden var av. Jeg tror jeg ville belaget med på å ta av innsuget på nytt og inspisert i sylinderne hvis pluggene viser seg å være korrekt lengde. Sjekk selvfølgelig dette først. for og bytte pluggene uten å ta av innsuget så må jeg gjøre det fra under bilen, som er jævlig tungvint, og da må jeg skru løs deler av eksos anlegget for og komme til den siste pluggen pluggene har riktig lengde. kan godt være det kom noe nedi da ja, men det var ikke mulig å se det når jeg skulle skru sammen, så da har det kommet et stykke ned, så da må jeg vel skru fra hverandre en god del av motoren for og få det ut igjen? startet motoren litt istad, men klarer ikke å høre hvor lyden kommer fra, men nå brukte motoren litt lenger tid på å starte, så tror den begynner å ta skade av det. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Kan du ha byttet om på pluggledningene slik at du får feil tenningsrekkefølge? Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 ingen av hjulene utenom til dynamoen gikk rundt, men reima glapp. Jeg ville nok heller satt en fastnøkkel på et av hjulene som blir drevet av registerreima/kjede og tørna motoren rundt og se om du merket noe spesiellt. Lenke til kommentar
Richard91 Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Kan du ha byttet om på pluggledningene slik at du får feil tenningsrekkefølge? var det første jeg og tenkte, men ifølge det jeg har klart og finne fram på nettet, og det som står på coilen så er det riktig. Jeg ville nok heller satt en fastnøkkel på et av hjulene som blir drevet av registerreima/kjede og tørna motoren rundt og se om du merket noe spesiellt. prøvde alle, ingen ville røre seg en millimeter. en jeg kjenner mente at innsuget kanskje ikke var helt tett og at den sa sugde inn falsk luft. men har litt problemer med og skjønne hvordan det kan lage slike lyder? noen her som har en mening om det? begynner og skru motoren fra hverandre i morgen igjen viss jeg får tid, så får jeg se hva jeg finner ut. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 prøvde alle, ingen ville røre seg en millimeter. en jeg kjenner mente at innsuget kanskje ikke var helt tett og at den sa sugde inn falsk luft. men har litt problemer med og skjønne hvordan det kan lage slike lyder? noen her som har en mening om det? Ingen ville røre seg? Den står jo ikke fast når den klarer å starte. Men du må jo selvfølgelig ta i litt pga kompresjon. Luft kan skape mange "skumle" lyder faktisk, så helt umulig er det jo faktisk ikke. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) for og bytte pluggene uten å ta av innsuget så må jeg gjøre det fra under bilen, som er jævlig tungvint, og da må jeg skru løs deler av eksos anlegget for og komme til den siste pluggen pluggene har riktig lengde. Dette vet jeg alt om. Har skiftet plugger på denne typen fra undersiden. Det tok et par timer, ja. kan godt være det kom noe nedi da ja, men det var ikke mulig å se det når jeg skulle skru sammen, så da har det kommet et stykke ned, så da må jeg vel skru fra hverandre en god del av motoren for og få det ut igjen? startet motoren litt istad, men klarer ikke å høre hvor lyden kommer fra, men nå brukte motoren litt lenger tid på å starte, så tror den begynner å ta skade av det. Vel, det er lyden som avgjør hva jeg tror det er som er problemet og den kan jeg jo ikke høre over nettet. Likevel, så er det slik at innsuget har vært av og da tenker jeg at problemet ligger der du har skrudd siden lyden kom etter denne jobben. Hvis innsuget ikke er tett, så vil det skape en tynnere "sugelyd" som om man slipper luften kontrollert ut av en ballong fremfor en høy slaglyd. En "høy slaglyd" er veldig i tråd med stemplene på motoren. Endret 23. oktober 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Richard91 Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Dette vet jeg alt om. Har skiftet plugger på denne typen fra undersiden. Det tok et par timer, ja. Vel, det er lyden som avgjør hva jeg tror det er som er problemet og den kan jeg jo ikke høre over nettet. Likevel, så er det slik at innsuget har vært av og da tenker jeg at problemet ligger der du har skrudd siden lyden kom etter denne jobben. Hvis innsuget ikke er tett, så vil det skape en tynnere "sugelyd" som om man slipper luften kontrollert ut av en ballong fremfor en høy slaglyd. En "høy slaglyd" er veldig i tråd med stemplene på motoren. litt vanskelig og høre over nettet ja tok opptak av motoren istad, men kan ikkje laste opp den typen filer her tydeligvis. men er det noe jeg burde tenke på når jeg kanskje begynner og plukka fra hverandre mer enn innsuget på motoren? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Du trenger ikke plukka fra mer enn innsuget. Du ser ned i sylindrene når innsuget er av. Lenke til kommentar
Richard91 Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Du trenger ikke plukka fra mer enn innsuget. Du ser ned i sylindrene når innsuget er av. sikker? mener det var vinklet der slik at jeg ikke kunne se helt ned. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) sikker? mener det var vinklet der slik at jeg ikke kunne se helt ned. Mulig jeg misforsto det her. Hvis det er mer som må av for å se ned i sylinderen, så må du rett og slett bare skru det vekk. Et annet alternativ er å bruke et speil og en lommelykt for å inspisere. Endret 24. oktober 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå