AndersT2 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Jeg har 16 GB minne i min maskin. Men den har noen ganger i det siste vært litt lite responsiv. Startet oppgavebehandleren, og den sier Fysisk minne: 26% (CPU=14%) Under Fysisk minne står dette oppgitt: Totalt: 16333 Hurtigbufret: 12050 Tilgjenglig: 11930 (varierer litt) Ledig: 0 Normalt så har ledig ligget gangske høyt, over 8000 osv. Jeg ser ingen av programmene som ligger høyt oppe eller noe slikt. Akuratt nå så overfører jeg noen filer til min NAS, men har opplevd dette selv når jeg ikke har gjort annet enn normalt bruk (internett osv), så jeg regnet det var på grunn av den hadde stått over natten med 97% CPU bruk osv, og trengte en oppstart. Men det var ikke tilfellet nå. Noen tips? EDIT: Hvis jeg lukker webleseren osv så kommer det opp noen tall på Ledig, for så å forsvinne igjen med en gang. EDIT 2: Restartet maskinen, og startet da med 13 GB ledig minne. Og når jeg starter det jeg normalt driver med, så ser det ut til at ett eller annet sakte men sikkert spiser minne, alt blir sakte men sikkert borte, uten at jeg starter noe nytt. Endret 22. oktober 2013 av AndersT2 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hurtigbuffer = cache. Det som ligger her ryker med en gang noe annet trenger minne. Det å bruke mindre enn 100% minne er noe du ikke vil, fordi da kaster du bort resurser. Operativsystemet tar vare på ting som har blitt lest inn fra disk i tilfelle det blir bruk for dette på nytt, og om det skulle skje så spares masse tid på å lese fra minne fremfor å lese fra disken en gang til. Det er slik hurtigbufferet virker. Altså vil du se på tilgjengelig minne, Jo mindre ledig minne du har, jo bedre, forutsatt at du har minne tilgjengelig da. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Syntes det høres rart ut. Har aldri sett at ledig har stått il 0 før, alltid ett høyt nummer. Maskinen har aldri vært oppfattet som treg heller, det var slik fant at det står til 0. På mine andre W7 maskiner så er det alltid noe ledig. På den bærbare jeg sitter nå, så er det 4 GB minne, og her er det hurtigbufret 1,3 GB, og ledig ligger på 1 GB. Når jeg går inn på ressursovervåkiung under oppgavebehandleren, så står de 1,3 GBene som ventemodus. Det står i beskrivelsen av ventemodus at det er data som er bufret og ikke er i aktiv bruk. Mens for Ledig så står det at det er minne som venter på å bli brukt når programmer osv trenger mer minne. Så det høres jo riktig ut at det skal være ledig kapasitet på "Ledig". Nå må vel PCen enten tømme deler av minnet, eller skrive til disk når den trenger mer minne? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg har hatt dette problemet i Win8, men aldri i Win7. Det har gitt seg litt etter at AMD har oppdatert Catalyst-drivere, men det kan oppstå helt plutselig en gang i blandt fortsatt. Jeg har mao aldri helt funnet ut av hva det skyldes. I perioden har jeg også byttet både HK, skjermkort og minnebrikker på forskjellige tidspunkt uten at det har hjulpet. Problemet er at til tross for at alt minne er "spist opp" er det ingen åpenbare prosesser som står oppført som "eier". Hos meg ender det med at jeg må lukke ned programmer og/eller kjøre en restart. Så kan det være timer eller uker til neste hendelse. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Det er ikke noe problem! Så lenge det er minne tilgjengelig så trenger det ikke å være minne som er ledig. Ledig minne = ubrukte ressurser. Maskinen trenger ikke å "tømme" minne som er hurtigbuffret, fordi den bare skriver over de sidene. Når du skriver "maskinen har aldri vært oppfattet som treg" så viser det jo at dette ikke er noe problem. Why you posting this!?! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Hvis du leser første settning så oppdaget jeg dette når maskinen oppførte seg trengt. Det du refererer til er en liten skrive feil, da det manglet "før" på slutten av settningen. Ellers er problemet borte igjen. Fikk fjernet noe smårusk som lå på maskinen, men ingenting som gjorde noe for dette. Fikk hjelp fra ett annet forum, ett forum hvor de ikke spør hvorfor man stiller spørsmålet uten å ha lest første post skikkelig 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå