Gå til innhold

Den norske sentralbanken - privat?

Avokado

Anbefalte innlegg

Er den privat, slik som i USA? Federal Reserve har tydeligvis aksjonærer, som blir betalt en dividende på 6% årlig.

Så de er aksjonærer i et selskap som har lisens til å lage penger.

Er sentralbanken i Norge privat på samme måte?

Har sentralbanken i Norge aksjonærer?

Endret av Avokado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Federal Reserve er noe mer kompleks enn det der - men hva Norges Bank angår, ble de siste aksjonærene innløst ... siden jeg taster dette fra hukommelsen, må jeg si enten 1860ellerså, eller 1920-tallet (jeg husker nemlig ikke hvilket tidsrom/-punkt som er korrekt).

Og når den sluttet å ta vanlige bankkunder, er jeg heller ikke sikker på, men man kunne i sin tid ha sparepengene på vanlig konto i Norges Bank.

Lenke til kommentar

Det stemmer at aksjonærer i Federal Reserve får avkastning på 6 % av sine innskudd (6 % er bestemt ved lov). Men dette er ikke aksjer i tradisjonell forstand: Banker er pålagt å ha innskudd i FR. Disse innskuddene kan banken ikke selge, bytte, eller bruke som sikkerhet. Avkastningen er en kompensasjon for tapet banken lider ved å være forpliktet til å sette av en viss andel av sine midler.

I motsetning til tradisjonelle aksjonærer gir heller ikke aksjer i FR eksklusiv rett til å velge selskapets øverste organ. Hovedstyret er valgt av presidenten og senatet. Nimedlemsstyrene i de regionale lokale FR-bankene velges av medlemsbankene for seg selv (tre), medlemsbankene for offentligheten (tre, som ikke kan være ansatt i bank, ett medlem velges av store banker, ett av middels, og ett av små), og hovedstyret (tre, herunder styreleder).

Som Federal Reserve er sentralbanken i Norge et kvasiuavhengig organ (selv om uavhengigheten er mindre enn FRs).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...