Avokado Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Er den privat, slik som i USA? Federal Reserve har tydeligvis aksjonærer, som blir betalt en dividende på 6% årlig.Så de er aksjonærer i et selskap som har lisens til å lage penger.Er sentralbanken i Norge privat på samme måte?Har sentralbanken i Norge aksjonærer? Endret 22. oktober 2013 av Avokado Lenke til kommentar
( ) Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Federal Reserve er noe mer kompleks enn det der - men hva Norges Bank angår, ble de siste aksjonærene innløst ... siden jeg taster dette fra hukommelsen, må jeg si enten 1860ellerså, eller 1920-tallet (jeg husker nemlig ikke hvilket tidsrom/-punkt som er korrekt). Og når den sluttet å ta vanlige bankkunder, er jeg heller ikke sikker på, men man kunne i sin tid ha sparepengene på vanlig konto i Norges Bank. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det stemmer at aksjonærer i Federal Reserve får avkastning på 6 % av sine innskudd (6 % er bestemt ved lov). Men dette er ikke aksjer i tradisjonell forstand: Banker er pålagt å ha innskudd i FR. Disse innskuddene kan banken ikke selge, bytte, eller bruke som sikkerhet. Avkastningen er en kompensasjon for tapet banken lider ved å være forpliktet til å sette av en viss andel av sine midler. I motsetning til tradisjonelle aksjonærer gir heller ikke aksjer i FR eksklusiv rett til å velge selskapets øverste organ. Hovedstyret er valgt av presidenten og senatet. Nimedlemsstyrene i de regionale lokale FR-bankene velges av medlemsbankene for seg selv (tre), medlemsbankene for offentligheten (tre, som ikke kan være ansatt i bank, ett medlem velges av store banker, ett av middels, og ett av små), og hovedstyret (tre, herunder styreleder). Som Federal Reserve er sentralbanken i Norge et kvasiuavhengig organ (selv om uavhengigheten er mindre enn FRs). 1 Lenke til kommentar
Avokado Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Takker for svar! Endret 4. november 2013 av Avokado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå