Gjest Bruker-182691 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hallo. Har sett på den nye Grandiosakampanjen hvor du nå kan vinne én million kroner. Denne fungerer ved at du linker koder du bare kan finne på innsiden av esken, til en epost. Deretter samler du opp kodene som lodd. Flere lodd, større vinnersjanse. Men er dette egentlig lov, er det ikke lotterivirksomhet for markedsføring? I alle andre tilfeller har jeg sett at man kan delta med minst ett lodd uten å kjøpe produktet...? Lenke til kommentar
tole Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Markedsføringsreglene ble myket opp for en tid tilbake siden. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det er ikke en betingelse at du kjøper produktet, bare at du har koden på innsiden. Du behøver ikke kjøpe/betale for produktet for å få koden, noen kan finne på å gi den til deg... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det blir for tynt Musty... Hvor står det om endringene tole? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Sikker på at det ikke står på esken at du kan sende brev til Stabburet og be om å få en kode? Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Dette har jo blitt gjort i årevis, av flere produsenter. Er litt på kanten ja. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Er ikke noe jurist men tipper dette er lovlig da du betaler for Grandiosaen, ikke for en vinnersjanse som egentlig er en bonus. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Markedsføringsloven: § 18. Tilleggsfordel ved markedsføring til forbrukere Næringsdrivende som i markedsføring tilbyr forbrukerne1 en tilleggsfordel eller en mulighet for å oppnå en slik fordel, eksempelvis i form av rabatter, gaver, deltakelse i konkurranser eller spill, skal sikre at vilkårene for å benytte seg av tilbudet er klare og lett tilgjengelige for forbrukerne. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hmm, men hvorfor har det da vært vanlig praksis og la folk delta uten å kjøpe produktet tidligere? Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hmm, men hvorfor har det da vært vanlig praksis og la folk delta uten å kjøpe produktet tidligere? Tror at det tidligere ikke var lov å gi med noe ekstra som ikke hadde noe sammenheng med hoveproduktet når man kjøpte noe uten at man faktisk kunne få den "gevinsten" uten å kjøpe hovedproduktet. Jeg vet at ved postordre der man fikk med noe ved å kjøpe noe annet kunne man ofte ringe eller skrive inn til selskapet å få tilsendt "bonusen" uten å kjøpe noe. Tror det var den regelen som ble opphevet når Siba feiret ved å gi med gratis sykler på en del utvalgt produkter noe jeg har sett også Lefdal har gjort. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Hmm, men hvorfor har det da vært vanlig praksis og la folk delta uten å kjøpe produktet tidligere? Reglene ble endret i 2009, så vidt jeg kan se - det var i alle fall da de ble vedtatt endrett. Før endringen så var § 18 slik: Bruk av utlodninger, konkurranser, samlemerker mv. ved markedsføring til forbrukere Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke å fremme omsetningen av ytelser ved å iverksette utlodninger, konkurranser eller lignende for forbrukerne dersom deltakelse forutsetter kjøp eller motytelse. Forbudet gjelder ikke fordeling av premier for oppgaveløsninger eller iverksetting av konkurranser i mediene. Det er videre forbudt å søke å fremme omsetningen av ytelser til forbrukerne ved å tilby samlemerker dersom forbrukerne må kjøpe en ytelse for å motta merkene. Dette gjelder ikke dersom merkene gir rett til mer av samme ytelse fra samme næringsdrivende. Som samlemerke regnes merke, kupong eller tilsvarende som først når flere merker er samlet, gir rett til andre ytelser enn penger. Merker som i seg selv kan innløses i en ytelse, anses også som samlemerker dersom ytelsen blir mer attraktiv hvis forbrukerne har samlet flere merker. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om samlemerker. Næringsdrivende som i markedsføring tilbyr forbrukerne en tilleggsfordel eller en mulighet for å oppnå en slik fordel, eksempelvis i form av rabatter, gaver, deltakelse i konkurranser eller spill, skal sikre at vilkårene for å benytte seg av tilbudet er klare og lett tilgjengelige for forbrukerne. Endret 22. oktober 2013 av Star Fox 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå