Knopfix Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Hei. Ja, setter flere Satadisker på en strømkabel. Fant du ut av ledningene ? Husker ikke helt hvordan det så ut i farten, koblet bare det som var nødvendig for meg da jeg bygde. Har kartet over HK foran meg hvis du har navnet på kontakten. De har ennå ikke sendt delene fra Supersmart, regner med at det blir sendt i morgen etter svaret jeg fikk før i dag. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Nei, skjønner ikke disse to strøm-kablene. Fatter ikke hvorfor molex'en til docken er så kort, det er det ene. Kan jeg bruke en "peripherals" kabel til å forlenge den ? Det verste er dette vifteoppsettet til frontpanelet. Denne omfatter de tre viftene i front, topp og side. Topp- og front-viftene er koblet sammen til en, og sidevifta er for seg selv...disse to kablene går til frontpanelet, som kan skifte LED-farge og hastighet på viftene. Det er forsåvidt greit. Men hva er vitsen med denne merkelige hann/hunn power-kabelen ? Den må jo være til viftene ? Den er altså male|power|female. Men det er bare pinne 1 og 2 som det er ledere på... Jeg kan vel ikke dytte denne inn i PSU ? Og disse viftene skal jo styres manuelt fra frontpanelet, ikke av hovedkortet...så kan da ikke koble dem inn der ? Mulig jeg er helt på bærtur her...skjønner det bare ikke :-) Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Jeg har 3 vifter på kabinettet, disse er koble til 3 dedikerte strømkontakter på hovedkortet. Skjønner at det blir litt annerledes med ditt kabinett. Molex til docken kan jo forlenges men da må du jo ha en kabel tilgjengelig. Kommer denne hann\hunn kabelen fra fronten i kabinettet ? Hvis du har egen viftestyring i front så blir det rett å koble den til PSU da du selv vil ha kontroll over viftehastigheten med styring i front. Den må jo kobles til et sted får å få strøm så og da da virker PSU riktig. Kobles den til HK viftekonatkt så vil jo HK regulere hastigheten :-) Endret 5. desember 2013 av Knopfix Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Ja, nettopp. Men det kan da ikke være riktig å koble en 2-pins rett i PSU ? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Det går vel ann koble til PSU så lenge man kobler opp 5V som jeg mener det er til viftene. Problemet ditt er vel kanske at kontakten ikke passer til PSU uten overgang ? Jeg vet ikke om kontakten din passer til viftekontaktene på HK. Men hvis den passer kan du jo force viften til å gå på fullt med MSI vifteprofil program og styre med viftekontroll på front. Men du trenger kanskje en overgang til HK også ? Edit: Kan den 2 pins kontakten være til kontroll av vifter og ikke forsyning av strøm til vifter ? Endret 5. desember 2013 av Knopfix Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Er livredd for å koble feil her...hehe. Dette ser jo ut som en "2-pins kabel" som er dytta inn i en hann/hunn molex-aktig plugg, så den går ihvertfall ikke på hovedkortet. Viftene får tydeligvis både strøm og kontroll via kablene som går direkte fra viftene til frontpalet, så denne rare pluggen må da være strøm...eller ? De må jo ha strøm fra et eller annet sted :-) Eneste som står om dette i kabinett-manualen er dette bildet. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Tror det er løst nå. Fikk kontakt med en fyr i USA som har samme kabinett, og han sa det var bare å koble rett på PSU. Så da tar jeg sjansen på det :-) Har du fått varene dine fra Supersmart enda ? Jeg synes å huske at en av dem var på såkalt "Supersmart lager"...det betyr antagelig at det måtte flyttes til dem før det kan sendes ut. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Bra det ordnet seg. Trenger du en overgang til PSU ?Fikk akkurat tracking nummer på varene. Begynte å bli desperat siden jeg har ventet siden mandag.Da blir det funtime neste uke :-) Edit : Står på postens sporing Sendingen har feil postnummer. Sendingen videresendes til mottaker 05.12.2013 17:37, 0107 OSLO Endret 5. desember 2013 av Knopfix Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Jaja, så lenge det kommer frem, er alt greit :-) Når pakken først er der, er alt glemt. Blir spennende å høre hvordan det går med kortet ! Nei, har nok av strømkabler...fulgte ganske mye med Corsair AX860. Og det er deilig med modulær strømlforsyning ! Ellers har ETA for grafikk-kortet mitt blitt flyttet til slutten av måneden, så jeg ble lit grinete da...ewww Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Hehe, ja har sendt en del forespørsler til Supersmart livechat av frykt for at det skulle være noen skjulte overraskelser. Slutten av mnd. ? Det høres smertefullt ut ja :-) Hvordan går det med den nye maskinen ? Fornøyd ? Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Maskinen er ikke klar ennå, går ikke så kjapt med meg, vettu, Planen er å bli ferdig i helgen når jeg har god tid. Så enten blir jeg nødt til å starte opp med den innebygde grafikken, eller så må jeg stjele skjermkortet fra den gamle maskinen. Irriterende at det ble sååååå lenge...! Jeg er et relativt tålmodig menneske, men det får da være grenser.... Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 6. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Brukte en lang dag på min nye maskin. Startet en lørdag formiddag og sluttet sent på kvelden med installasjon av OS. Glemmer å spise osv. Har ikke topp ytelse på SSD'ne i RAID0. Tok en secure erase før installasjonen men benchmark er ikke god. Det er mange innstillinger som kan gjøres på RAID kortet så jeg får prøve meg litt frem. Nå er ikke disse SSD'ne akkurat nye så jeg vet ikke om det kan være slitasje, døde transistorer ? Ser ut til at skjermkortet kommer allerede i dag til tross for at det ble sendt sent i går :-) Endret 6. desember 2013 av Knopfix Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Da er ny maskin oppe og kjører :-) Ble nesten overrasket over at alt funker og ingen problemer. Installasjonen var ferdig i går...dagen i dag har gått med til å sette opp BOIS, installere og oppdatere windows, drivere og diverse sånt. Tar jo en halv evighet...men jeg er fornøyd ! Maskinen er veldig stille, men er 39-40C på CPU mye ? Det er det som er minimum i BIOS... Fått varene dine enda ? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 På idle ligger CPU viften min på 36-38 overklokket med viften montert feil. Gjorde du noen spesielle innstillinger i BIOS eller bare det helt nødvendige ? Skal rette på viften og montere skjermkort senere i kveld. Kommer med en oppdatering på idle temp Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg monterte jo vifta på andre siden, ja. Det snodige er at BIOS sier 39-40C, mens CoreTemp sier 27-33C på de ulike kjernene. En kjerne blir varmere enn de andre 3. I BIOS har jeg kun klokket opp minnet til rett hastighet og aktivert Turbo, pluss noe annet smårusk. Ble veldig overrasket, faktisk, over at minnet bootet på 1333 MHz...enten en rar XMP eller en quirk med hovedkortet. Foreløpig har jeg ikke fått tid til å tenke på noe mer klokking, er mye jobb å få strømlinjeformet og tilpasset en helt ny maskin med et "fremmed" OS. Men 1 positiv ting har jeg funnet med win7 : det er mye bedre på å slette programmer.. :-) Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Vært en del hazzle i det siste. Trodde det var noe galt med WIN8 installasjonen eller at jeg hadde fått et defekt skjermkort. Etter mye testing og feiling viste det seg at RAM disken jeg hadde konfigurert i MSI control senter var blitt fjernet og at OS antagelig hadde memorert RAM disken etter at den var fjernet. Da jeg skulle innstalle drivere til skjermkortet første gangen så forsvant mange ikoner, kunne ikke åpne mapper engang. Heldigvis hadde jeg WIN system restore på og kunne kjøre en restore 2 dager tilbake. Problemet ble løst ved å slå på RAM disk B:\ igjen. Det var den driver installasjonen søkte etter. Den kan brukes til pagefile, temp, IE og Chrome cache. Nå er jeg usikker på om jeg virkelig trenger den med plenty av RAM og SSD enheter. Så nå er alt i orden. Har også brukt mange timer på å få opp min gamle maskin til minstemann. Etter at jeg satte viften riktig vei så sank tempen på overklokket CPU ned til 30 i noen tilfeller og svingte litt opp og ned i temp. Etter at rommet ble oppvarmet en del steg tempraturen noe Nå sikler jeg bare på nye SSD'r, men det får vente :-) Er det forresten vits i å gjøre noe med RAM innstillinger i BIOS ? Mener den kjører på 2333 nå. Endret 10. desember 2013 av Knopfix Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Nei, hvis minnet kjører på 2333 er det ikke særlig vits i å endre på det. Det er perfekt for 4770K. Og med Turbo'en på så kjører prosessoren på 3.9 uten noen dikkedarer. Har også kjørt stresstest her med Prime95, og fikk ikke prosessoren over 45C :-). Men så bruker bare 0.710V også..*G* Og med speedstepping bruker den jo ikke muskler i det hele tatt når den later seg med enkle gjøremål... Fått lagt over spillene mine i dag, og plutselig var SSD'n halvfull.. *G* Tenkte det var greit å ha dem på SSD fremfor på HDD'n. Så det må nok bli en SSD til snart. Irriterende når det blir tull med OS, er jo krise å ikke få skjermkortdrivere på plass. Men kortet kjører greit nå, eller ? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Skjermkortet fungerte fint en liten stund men det ser ut som den RAM disken fortsatt spøker. Måtte ta en reinstallasjon av drivere i dag. Kommer nok til å holde med unna RAM disken neste gang jeg har en frisk innstallasjon. Men når driverene er er innstallert fungerer det som en drøm. Metro last night som mitt gamle kort ikke kunne kjøre på høyeste innstillinger går som en drøm nå. Men jeg vurderer sterkt en reinstallasjon for å bli kvitt problemene som RAM disken forårsaket. Dessuten er den særdeles stillgående. Ikke hørbart på idle og knap hørbart under load så det virkser som et perfekt kjøp :-) Har ikke fått testet så mye pga. andre oppgaver men nå er det straks ferie til nyåret så da skal det bli mye spilling. Fant forresten ut at RAM kjører på 2133. Bruker MSI autoklokk ved å aktivere knappen på hovedkortet. Er det nødvendig å gjøre noe tuning i BIOS i forhold til RAM og CPU for at det skal kjøre optimalt ? Endret 11. desember 2013 av Knopfix Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) RAM-disk er jo forsåvidt greit, hvis man har bruk for det. Men skjønner ikke helt hvorfor den lager problemer med kortinstallasjon...legger den driverne der, da ?? Men det høres jo lovende ut med kortet, særlig at det er rimelig taust :-) Bra temperaturer også ? Skulle ikke være noen grunn til å gjøre noen flere endringer i BIOS hvis auto-klokkingen funker greit. Hvor høyt kjører den ? Har spilt litt Skyrim nå...herlig hvor kjapt alt lastes nå. Resten får vi se på når skjermkortet kommer. Er redd jeg ser 2014 før jeg ser EVGA GTX780 Ti Classified ;-) Endret 12. desember 2013 av SilverShaded Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Er en stund siden og regner med du har fått en annen cpu kjøler, men angående Noctua NH-D14 så passet den fint til mine Corsair dominator brikker som er høye. Måtte bare høyne 120mm viften par mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå