Gå til innhold

Hjelp til kjøp av RAM til LGA1150 HK


Knopfix

Anbefalte innlegg

Jeg ville nok gått for et Asus GTX 780. Deres DirectCU II kjøler er av mange regnet som det beste tredjeparts kjølesystemet. Eller så kan du gjøre som meg og vente på at lanserer tredjeparts kjøling på AMDs nye R9 290/290(X). R9 290 (referansekort) koster fra 3000,- og oppover og kan i de fleste spill sammenlignes med nVidias nylanserte GTX 780Ti (til rundt 5000,-).

 

Dette forutsetter selfølgelig at AMD opphever "forbudet" mot tredjepart modifisering av 290(X), noe de ifølge ryktene skulle gjøre i slutten av november. Likevel skal vi ifølge ryktene kunne se tredjeparts lanseringer fra bla. Asus, Sapphire, Gigabyte osv. før jul. Spørsmålet er bare om du kan vente så lenge... Jeg sliter noe voldsomt :confused:

 

Link til Asus sitt GTX 780:
https://prisguiden.no/produkt/asus-geforce-gtx-780-3gb-directcu-ii-oc-178622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er riktig som TheXelorath sier...R9 290(X) blir nok et bra kort med tredjeparts-kjøler, som jeg også nevnte. Men disse er ikke engang anmeldt enda, og ingen kan gi noe sikkert svar på når de kommer. Å vente på noe når en vet ETA er en ting (som jeg gjør) ...å vente på noe som er i det blå er noe helt annet.

 

Når det gjelder GTX 780, er det også riktig at Asus sin kjøler er stille. HVIS man altså skal gå for et kort med tredjeparts-kjøler. Det blir jo litt dyrere enn referanse-kortet. Etter å ha studert de forskjellige kortene som hevder å være "beste/raskeste" 780, har jeg funnet en del sprik i resultatene. Dette skyldes tydeligvis både kortene selv og forutsetningene for testingen. Som vi vet, er ikke alle brikker i en serie født like...noen er i utgangspunktet et hakk bedre enn sine kullsøsken. I tillegg har både CPU og OS en betydelig innvirkning.En GPU som er toppen på 6-kjerners CPU og Win8 er det ofte ikke på firekjerners CPU og/eller Win7.

Før jeg bestemte meg for å bestille EVGA GTX 780 Ti Dual Classified, hadde jeg bestemt meg for at Zotac GTX 780 AMP! var det som viste jevnest høy ytelse med gode temp og støy-resultater. Personlig ville jeg valgt det kortet. Alternativet er Inno3D iChill. Men dette er relativt dyre kort, så jeg mener fremdeles at Radeon R9 280X er et meget bra alternativ !

 

Edit : Her kan du både lese om og høre noen av 280X kortene. ASUS-kjøleren klarer seg fint her også. Men den er naturlig nok også den som blir varmest ved belastning...

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar

Klarer nok ikke å vente heller nei. Det gamle skjermkortet mitt sliter, så skal minstemann i huset overta min gamle maskin.Da trenger jeg plutselig også budsjett PSU og skjerm til han.

Jeg går nok for et 780 og legger inn bestillingen i kveld :-)

Må bare saumfare priseguiden og sjekke alternativene deres. Men som sagt viktig at det er stille.

 

 

 

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

 

Hvordan var din erfaring med Deal.no SilverShaded ? Fikk du delene på lager fort ?

Vurderer Zotac GTX 780 AMP kortet som du har gransket, det er modellen med trippel vifte du tenker på ?

 

Når vi først er i gang så trenger jeg tips til en rimelig PSU med godt rykte til minstemann i huset. Den skal kun dra Radeon 6970, 2-3 lagringsenheter, 3-4 vifter og en DVD ROM :-)

Lenke til kommentar

 

Ut fra denne siden http://uk.hardware.info/reviews/4851/5/zotac-geforce-gtx-780-amp!-edition-review-part-2-problems-solved!-cooling-and-noise-levels ser det ut til at Asus kortet har en god del lavere støynivå enn Zotac, men Zotac har hakket bedre ytelse, vil ovartaket til til Zotac på ytelse ha noe særlig å si i praksis ?

Har også fått med meg at Asus kortet lett kan overklokkes.

Lenke til kommentar

Deal leverte helt ifølge den leveringstiden som sto oppgitt på den varen som hadde lengst leveringstid. Fikk alt sammen levert til lokalt pickup-point helt uten fraktomkostninger. Alle 6 varene var på plass, så jeg er godt fornøyd. De har jo komponenter som ingen andre norske nettbutikker har.

 

Men hvis du skal ha AMP!-kortet, får du det nok mye kjappere fra Supersmart, som har kortet hjemme til samme pris som hos Deal. Jeg bestilte CPU, PSU, SSD og kjøler derfra. Alt var "På lager", og varene kom meget raskt. Kan anbefales.

 

Tøfft gjordt å gå for dette kortet :-) Ja, det er det med 3 vifter. Deilig med en overklokk rett ut av boksen, og jeg tror du blir fornøyd med dette ! Kjølig og fint, og noisetest finner du HER. Ikke så mange i Norge som har dette, tipper jeg. Og om noen år har du alltids muligheten for å hente ett til og kjøre SLI, hvis behovet skulle oppstå.

 

Edit : Ser du har vært innom mens jeg skrev. Du får sjekke lydtesten jeg linket til. Mulig at den testen du referer til har brukt den første BIOS'en kortet kom med...den var feil, og kortet kjørte ikke slik det skulle. Dette er siden rettet. Det kjører jo helt likt med asus-kortet ved load. Men er du i tvil, så gå for asus-kortet :-)

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar

Takker igjen SilverShaded. Regner med at dette blir bra. Denne PSU'n har en overkommelig pris ser jeg :-)

Corsair har jeg også på min maskin, en 750W. Fungert fint i flere år.
Da trenger jeg bare en billig gaming mus til han fra samme sjappa LOL.

 

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Håper både du og junior blir fornøyd, da :-)

Er nok heldig jeg, som har 3 PC'er helt for meg selv. Til gjengjeld har jeg et lite hjemmenettverk å drive, med 2 routere, 6 maskiner, noen nettbrett og et antall mobiler.

 

Denne tråden har jo blitt overlegent den største i minne-avdelingen, og har havnet langt utenfor det den startet med. Den burde vel egentlig vært stemplet med "mainly OT"...heheh

Lenke til kommentar

Blir nok fornøyd :-) Er spent på hvor mange år skjermkortet holder.

Nå har jeg jo også totalt 4 laptoper som er mine også, men 2 av de er rimelige gamle. En server, mediaspiller, mobil, IP kamera, Internet radio , trådløs fotoramme, Ipod og nettbrett. I tillegg til at resten av huset har en laptop og et antall Ipoder og mobiler.

Klarer meg med en Cisco 1812w router som kostet over 7000 i sin tid, en Cisco Catalyst 2960 switch og en repeater da.

Ja, tråden er blitt lang. Sikkert mange som tar copy\paste på de samme produktene som er nevnt her, hehe

 

 

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Da bygges det her... *G*

Lurte på : Setter du flere disker på 1 SATA strømkabel ?

 

Sliter mest med å skjønne strømledningene fra fronten. Er to stykker, så vidt jeg kan se (ser bort fra de tynne som går til powerswitch, LEDS og sånt). En ser ut som en vanlig 4-pins molex (viftestrøm?), men den er veldig kort ??? Den andre er en 4-pins molex-type med hunn på den ene siden og hann på den andre, og lederne midt på...hva gjør jeg med den ?

 

Kabinettet har en sata-dock og en e-sata port i fronten (og seff også 2 sata data-kabler fra fronten).

 

Edit : Ser at molex er strøm til disk-dokken. Den "rare" tror jeg hører til viftestyrings-knappen foran.

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...