Gå til innhold

[Løst] Problemer med å lese data fra gammel disk (ca 1990)

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en gammel disk jeg skulle hatt ut noe data fra, den er på 60 MB (altså svært gammel), en Connor-disk fra ca 1990. Jeg har en IDE-til-USB-overgang, som har funket fint tidligere på andre disker. Jeg koblet opp dette som vanlig, min Windows 7-PC fant og kjente igjen både overgangen og disken; begge blir vist korrekt i Enhetsbehandling, men disken ble ikke vist i windows utforsker. Er dette pga at den er så liten? Ville det fungert med en Win XP-PC? Har forsøkt å google dette, men fant ikke noe om det. Gamle minnepinner lar seg lese, men de er sjelden mindre enn 512 MB.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Regner med det var DOS 3.3, men den er ikke fra en PC jeg har brukt selv. Når jeg har brukt denne overgangen på andre disker, dukker de opp i utforsker som en USB-disk.

Lenke til kommentar

Den er sikkert formatert med Fat16 hvis det var Dos 3.3. Når jeg søker på Fat16 og Windows 7 finner jeg flere som plages med det samme, uten å finne et fasitsvar. Jeg foreslår at du søker selv og tester ting som det kommer tips om. Etter å ha lest litt ser jeg at en del er ute etter å formatere, så vær obs på at du ikke ødelegger dataene du ønsker å redde :green:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fant en PC med XP, og koblet disken opp der. Som for Win 7 med IDE-> USB fant den diskcontroller, gjenkjente fabrikat og modell, men kunne ikke koble opp disken i diskbehandling. Disken stod og hakket frem og tilbake, så min teori ble til slutt at disken har vært lagret så lenge at FAT eller data har blitt avmagnetisert fra diskplatene. Det hørtes ut som om disken ikke klarte å finne track 0. Takk for hjelpen, men data er nok tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...