vidarkri Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Det er mulig bedriften som setter bort jobben vl tjene noen kroner på det, men da skyver de bare utgiftene som oppstår tilbake til samfunnet som må betale trygdeytelser m.m. til de som mister jobbene sine i Norge. Det er samfunnsøkonomisk uansvarlig fordi staten får høyere utgifter med trygd og utgifter til psykiatrisk behandling for de arbeidstakerne i Norge som da mister jobben. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Nettopp! Sverige er et godt eksempel da de har beholdt og satset på intern intellektuell kapasitet og resultatet i sammenligning med Norge ser man. Sverige har mye industri helt i toppskiktet som er som er anerkjent verden over. Norge har laks og Jarlsberg. Hvilke stillinger er det snakk om? Man skal jo ikke lenger enn til et annet "kjent og kjært" firma som også er statseid for å finne eksempler på hva slags kompetanse som dumpes. Telenor ga jo i praksis hele den norske IT avdelingen sin sparken nylig til fordel for billig arbeidskraft fra India via Accenture. Var vel snakk om administrasjon, økonomer, IT-drift og andre "lette" arbeidsoppgaver om jeg forsto det rett? AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Var vel snakk om administrasjon, økonomer, IT-drift og andre "lette" arbeidsoppgaver om jeg forsto det rett? AtW Vil tippe at økonomene og ikke minst IT folkene sitter inne med en god del kompetanse og relativt god utdanning. Tendensen er også at IT tas under ett eneste begrep uavhengig om det er drift eller utvikling. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Var vel snakk om administrasjon, økonomer, IT-drift og andre "lette" arbeidsoppgaver om jeg forsto det rett? AtW Hvor smart er det å flytte disse funksjonene til India? Selskapet jeg jobber for hadde intern IT-support i Øst-Europa da jeg begynte. Det var ekstremt frustrerende, ettersom ikke alt lar seg forklare like enkelt på engelsk. Standardresponsen var som oftest: "Restart". Det blir sikkert enda verre når supportfunksjonene kommuniserer på indisk-engelsk. Har jevnlig kontakt med et konsernselskap i India. På e-post fungerer det greit, men på telefon er det en prøvelse. Synes Statoil burde beholde disse stillingene i Norge. Det er jo tross alt et statseid selskap (67 %). Overlat slik offshoring til private aktører. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Problemet er at disse konsernene har sett seg blinde på timeskostnader. Det de ikke klarer å innse er at det blir ikke billigere å ansette 2 karer til 500kr timen pr.stk enn én kar som koster 1000kr timen. Når både kvaliteten på arbeidet synker og tiden det tar øker, så går det dårlig på lang sikt. Men hva som helst for kortsiktig gevinst... 2 Lenke til kommentar
Systematisk Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Jeg tror det kan være en fordel om flest mulig stillinger besettes av nordmenn - i hvert fall ut fra et kompetanseperspektiv. Silicone valley f.eks - stedet ble såpass viktig fordi de lagde et miljø der. Hvis nordmenn vil leve godt av energibransjen i fremtiden tror jeg det er lurt å samle den her i landet, og bygge opp et industrifellesskap*. * "Pisano and Shih maintain that their proposals are intended to encourage the regeneration of the "industrial commons"∼the "R&D and manufacturing infrastructure, know-how, process-development skills, and engineering capabilities"∼resulting from the clustering of universities, suppliers, and manufacturers in industries such as biotechnology, electronic components, and semiconductors in which rapidly-developing innovations in processes and process technologies are taking place." (http://hbswk.hbs.edu/item/7106.html) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå