G Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Er det en god utvikling for landet at en så stor bedrift som attpåtil er delvis statseid skal gjøre slike grep? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10127269 - Arbeidet med å vurdere utflagging innen IT, finans og kontortjenester går som planlagt. Vi har hentet inn tilbud omfang på opptil 350 stillinger. Som kommunisert i sommer vurderer vi også å sende ut anbudsforespørsel innenfor HR, i et omfang på inntil 145 stillinger, opplyser informasjonsdirektør Jannik Lindbæk jr. i Statoil til Stavanger Aftenblad.1000 stillingerStatoil skulle vært ferdig med arbeidet i oktober. Nå ventes det konklusjon i desember.I et internt Statoil-dokument kommer det fram at selskapet planlegger å flagge ut inntil 1.000 stillinger innen 2020. De fleste kuttene skal gjøres i Norge og ved hovedkontoret i Stavanger.AnspentSamarbeidsklimaet mellom fagforeningene i Statoil og ledelsen var svært anspent da saken først ble kjent i sommer. Nå er det dialogmøter mellom partene, men fagforeningene er bekymret- Vi forventer at Statoil ikke bygger ned kompetansearbeidsplasser. Dette går også på å sende signaler om at noen arbeidsplasser er mindreverdige, sier Inger Lise Rasmussen, forbundsleder i YS-forbundet Negotia som organiserer flesteparten av de arbeidsplassene som rammes ved stillingskutt i Statoil. Endret 22. oktober 2013 av G Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Tror ikke det er noen dum idé? Det vil jo kanskje få flere ut av fattigdom i de landene? Jeg er helt grønn på dette området, så jeg bare spør. Målet er vel å tjene penger, og de må jo jobbe ut i fra markedsøkonomiske premisser. Poenget med Statoil er vel hovedsakelig å få penger inn i kassa, så mye som mulig? Endret 22. oktober 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Problemet er jo at man da sender all kompetanse ut av landet istedet for å støtte opp om en bærekraftig utvikling og verdiskaping innad i landet. Hva skal Norge leve av når oljen er borte og all praktisk kunnskap også er borte fordi "det var billigere å gjøre" mens vi var på topp? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Problemet er jo at man da sender all kompetanse ut av landet istedet for å støtte opp om en bærekraftig utvikling og verdiskaping innad i landet. Hva skal Norge leve av når oljen er borte og all praktisk kunnskap også er borte fordi "det var billigere å gjøre" mens vi var på topp?Da må Norge leve av alt mulig annet enn olje. Sverige har klart seg helt fint uten olje for eksempel. Men om man gjør Norge alt for oljeavhengig og ikke begynner å legge opp til at de smarteste hodene tar andre jobber enn jobber knyttet til oljenæringa, så vil vi gå på en tøffere smell tror jeg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Problemet er jo at man da sender all kompetanse ut av landet istedet for å støtte opp om en bærekraftig utvikling og verdiskaping innad i landet. Hva skal Norge leve av når oljen er borte og all praktisk kunnskap også er borte fordi "det var billigere å gjøre" mens vi var på topp? Nå virker det jo ikke som akkurat jobbene som flagges ut er så viktig kompetanse i dette tilfellet? AtW Tror ikke det er noen dum idé? Det vil jo kanskje få flere ut av fattigdom i de landene? Jeg er helt grønn på dette området, så jeg bare spør. Målet er vel å tjene penger, og de må jo jobbe ut i fra markedsøkonomiske premisser. Poenget med Statoil er vel hovedsakelig å få penger inn i kassa, så mye som mulig? Det er jo ikke nødvendigvis sånn at ett selskaps mål om kortsiktig profitt sammenfaller med samfunnets beste. AtW 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det er jo ikke nødvendigvis sånn at ett selskaps mål om kortsiktig profitt sammenfaller med samfunnets beste. AtW Hva tyder på at det ikke er det? Og er Statoil ute etter en kortsiktig profitt? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Er det en god utvikling for landet at en så stor bedrift som attpåtil er delvis statseid skal gjøre slike grep? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10127269 Man ser jo at med en gang dette skjer på land blir det et helvetes ramaskrik med en gang. Utflaggingen av norske sjøfolk startet så smått på 70 - tallet, og har utviklet seg katastrofalt siden da... Det er det knapt nok en person som løfter et øyenbryn av. Med andre ord, I dont Care. Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Tror ikke det er noen dum idé? Det vil jo kanskje få flere ut av fattigdom i de landene? Jeg er helt grønn på dette området, så jeg bare spør. Målet er vel å tjene penger, og de må jo jobbe ut i fra markedsøkonomiske premisser. Poenget med Statoil er vel hovedsakelig å få penger inn i kassa, så mye som mulig? Sosial dumping er likevel ikke greit. Om statoil velger å ansette en mann fra Afrika, på norsk lønn og Norske villkår er dette helt ok. Dersom staoil ansetter denne mannen FORDI at de kan ansette han til luselønn, og med dårlige ordninger er jeg HELT imot det. Dette er samme greiene som skjer med norske sjøfolk, hvor Filipinere blir ansatt til 1/3'del av lønnen, samt 4 måneder på og 1 hjemme..... Sosial dumping, er noe dritt. Folk skal ansettes/sparkes etter hvor kompetente dem er, ikke etter hva dem koster. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Sosial dumping er likevel ikke greit.Hvorfor ikke det? Om statoil velger å ansette en mann fra Afrika, på norsk lønn og Norske villkår er dette helt ok. Dersom staoil ansetter denne mannen FORDI at de kan ansette han til luselønn, og med dårlige ordninger er jeg HELT imot det.Også dersom afrikaneren kommer bedre ut enn om Statoil ikke hadde gitt ham denne jobben? Dette er samme greiene som skjer med norske sjøfolk, hvor Filipinere blir ansatt til 1/3'del av lønnen, samt 4 måneder på og 1 hjemme..... Sosial dumping, er noe dritt.Men disse filippinerne de kommer jo bedre ut enn om de ikke hadde fått den jobben? Folk skal ansettes/sparkes etter hvor kompetente dem er, ikke etter hva dem koster.Ja, som en mal så burde man jo gjøre det. Og det er nok mest markedsøkonomisk lønnsomt i lengden. Men gjør ikke Statoil det? (Jeg er ikke i for sosial dumping, ikke missforstå meg. Det er bare spørsmål som dukket opp. =P ) Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hvorfor ikke det? Også dersom afrikaneren kommer bedre ut enn om Statoil ikke hadde gitt ham denne jobben? Men disse filippinerne de kommer jo bedre ut enn om de ikke hadde fått den jobben? Ja, som en mal så burde man jo gjøre det. Og det er nok mest markedsøkonomisk lønnsomt i lengden. Men gjør ikke Statoil det? (Jeg er ikke i for sosial dumping, ikke missforstå meg. Det er bare spørsmål som dukket opp. =P ) Nei altså, jeg synes ikke det er helt greit at norske arbeidsplasser forvinner, fordi at bedrifter som går milliarder i overskudd, skal spare noen millioner i lønsugifter. Jeg synes heller ikke det er noe greit at der hvor jeg jobber nå, er mye av det norske mannskapet erstattet med Filipinere, som tjener mye mindre og har dårligere ordninger. Jeg synes ikke det er ok i det heletatt. Og at politikerene i det heletatt er så dumme at dem vurderer NIS registrering av norske fartøy i norskt farvan, det er en katastrofe. Du hadde ikke likt det du heller om noen kom og tok jobben din for en mye billigere penge, og med mye dårligere ordninger. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Da må Norge leve av alt mulig annet enn olje. Sverige har klart seg helt fint uten olje for eksempel. Men om man gjør Norge alt for oljeavhengig og ikke begynner å legge opp til at de smarteste hodene tar andre jobber enn jobber knyttet til oljenæringa, så vil vi gå på en tøffere smell tror jeg. Nettopp! Sverige er et godt eksempel da de har beholdt og satset på intern intellektuell kapasitet og resultatet i sammenligning med Norge ser man. Sverige har mye industri helt i toppskiktet som er som er anerkjent verden over. Norge har laks og Jarlsberg. Nå virker det jo ikke som akkurat jobbene som flagges ut er så viktig kompetanse i dette tilfellet? Hvilke stillinger er det snakk om? Man skal jo ikke lenger enn til et annet "kjent og kjært" firma som også er statseid for å finne eksempler på hva slags kompetanse som dumpes. Telenor ga jo i praksis hele den norske IT avdelingen sin sparken nylig til fordel for billig arbeidskraft fra India via Accenture. Endret 22. oktober 2013 av Vice Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Nei altså, jeg synes ikke det er helt greit at norske arbeidsplasser forvinner, fordi at bedrifter som går milliarder i overskudd, skal spare noen millioner i lønsugifter.Men hvordan mener du at man skal forhindre det? =) Nå kan man vel ikke styre alt etter hva vi syntes er riktig og ikke? Og om arbeidsplasser forsvinner: Hvorfor ikke bare skape nye? Jeg synes heller ikke det er noe greit at der hvor jeg jobber nå, er mye av det norske mannskapet erstattet med Filipinere, som tjener mye mindre og har dårligere ordninger. Jeg synes ikke det er ok i det heletatt.Nei. Men det er jo mye vi ikke syntes er OK, som vi bare må finne oss i. =) Man kan jo ikke gjøre alle til lags =P Om dette er bedriftens eneste måten å overleve på, så må man vel kanskje gjøre det slik. =) Og at politikerene i det heletatt er så dumme at dem vurderer NIS registrering av norske fartøy i norskt farvan, det er en katastrofe.Hva er NIS registrering? Og hvordan er dette en katastrofe? Du hadde ikke likt det du heller om noen kom og tok jobben din for en mye billigere penge, og med mye dårligere ordninger.Vel, da måtte jeg vel funnet meg noe annet å gjøre, eller funnet meg i å gå ned i lønn og få dårligere ordninger. =) Men hva ansatte liker og ikke kan jo ikke en bedrift ta hensyn til så lenge denne bedriften sliter med å få endene til å møtes? Sliter med å bli konkurransedyktig i konkurranse med bedrifter fra utlandet osv? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Nettopp! Sverige er et godt eksempel da de har beholdt og satset på intern intellektuell kapasitet og resultatet i sammenligning med Norge ser man. Sverige har mye industri helt i toppskiktet som er som er anerkjent verden over. Norge har laks og Jarlsberg.Men de samme mulighetene har jo Norge? =) Og Norge har jo nå ganske god råd til å satse på andre næringer. Vi har vel egentlig bedre utgangspunkt enn det Sverige hadde. =P Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Men de samme mulighetene har jo Norge? =) Og Norge har jo nå ganske god råd til å satse på andre næringer. Vi har vel egentlig bedre utgangspunkt enn det Sverige hadde. =P Veldig så! Men hva skjer? Norge sender fremtidsrettet bærekraftighet rett ut av landet til fordel for kortsiktig profitt. Og husk også: Feks. Statoil er absolutt ikke noe firma som "sliter med å få endene til å møtes" Tvert imot. Endret 22. oktober 2013 av Vice Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg er fra tid til annen i kontakt med en indier som jobber som dba for et selskap i India som Siemens har satt bort datavarehuset sitt til. De jobber døgnet rundt og ikke engang da tjener de nok til å få mat på bordet for familien. Det er visstnok slik det er i India. At statlige eide selskaper også benytter seg av slikt er vemmelig. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Veldig så! Men hva skjer? Norge sender fremtidsrettet bærekraftighet rett ut av landet til fordel for kortsiktig profitt. Og husk også: Feks. Statoil er absolutt ikke noe firma som "sliter med å få endene til å møtes" Tvert imot. Du har nok rett i det. Forøvrig er jeg av den oppfatning at en stat ikke skal drive butikk. Det blir å blande kortene. Med andre ord er jeg ikke så begeistret for "Norge AS". Staten lager jo lovene som næringslivet skal forholde seg til, og når de selv er en aktør i næringslivet, så blir jo dette bare helt feil. Og her virker det jo ikke som om de går frem som et godt forbilde selv heller. Så jeg er vel egentlig svært enig med deg/dere, når jeg tenker meg om. =) Endret 22. oktober 2013 av turbonello Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 At selskaper setter ut tjenester til biligste tilbyder i den tredje verden vil bli veldig dyrt for samfunnet generelt da en masse nordmenn blir gående på trygd fordi alle jobbene er flagget ut til India eller Langvekkistan. At det er lov i det hele tatt er en smule underlig. Sosial dumping i Norge er jo strengt forbudt, så hvorfor vi da skal ha lov å bedrive sosial dumping i utlandet er mildt sagt pussig. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Er det en god utvikling for landet at en så stor bedrift som attpåtil er delvis statseid skal gjøre slike grep?Kort sagt: JA. Dog klart det kommer kanskje an på hvem "landet" er? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Men hvordan mener du at man skal forhindre det? =) Nå kan man vel ikke styre alt etter hva vi syntes er riktig og ikke? Og om arbeidsplasser forsvinner: Hvorfor ikke bare skape nye? Nei. Men det er jo mye vi ikke syntes er OK, som vi bare må finne oss i. =) Man kan jo ikke gjøre alle til lags =P Om dette er bedriftens eneste måten å overleve på, så må man vel kanskje gjøre det slik. =) Hva er NIS registrering? Og hvordan er dette en katastrofe? Vel, da måtte jeg vel funnet meg noe annet å gjøre, eller funnet meg i å gå ned i lønn og få dårligere ordninger. =) Men hva ansatte liker og ikke kan jo ikke en bedrift ta hensyn til så lenge denne bedriften sliter med å få endene til å møtes? Sliter med å bli konkurransedyktig i konkurranse med bedrifter fra utlandet osv? Men hvordan mener du at man skal forhindre det? =) Igjennom sterkere forbund, og bedre pressmiddler. Det blir vanskelig å opprette nye arbeidsplasser i fremtiden når de fleste nordmenn er erstattet med billigere arbeidskraft. Nå kan man vel ikke styre alt etter hva vi syntes er riktig og ikke? Nei, det er jo klart man ikke kan det. Men nå vil jeg påstå at jobb og verdiskapning i Norge, er soppas viktig at det faktisk ER noe vi bør kjempe for. Og om arbeidsplasser forsvinner: Hvorfor ikke bare skape nye? Vi gjør jo dette, men tilslutt vil man komme til et punkt hvor alt for mange sitter helt uten en jobb, på grunn av sosial dumping. Nei. Men det er jo mye vi ikke syntes er OK, som vi bare må finne oss i. =) Man kan jo ikke gjøre alle til lags =P Om dette er bedriftens eneste måten å overleve på, så må man vel kanskje gjøre det slik. =) Dette er aldeles ikke noe vi må finne oss i. Ja, som jeg skrev over, det er masse som vi må finne oss i. Men jobber og verdiskapning er så viktig at vi ikke kan finne oss i at vi mister jobbene våres pga sosial dumping. HEr er det og snakk om en bedrift som går x-antall milliarder i overskudd hvert år. Dette gjelder og hvor jeg jobber nå, uten å nevne hvilken arbeidsgiver jeg har, kan jeg nevne at vi i fjor gikk over 900 millioner NOK i overskudd. Dette var det svære oppslag om internt i bedriften.. Fremdeles skal altså bedriften min flagge ut norsk arbeidskraft. Mye vil ha mer. Hva er NIS registrering? Og hvordan er dette en katastrofe? NIS registrering er International Ships Register. Norske båter i NOrdsjøen er som regel flagger under NOR. Dermed må disse båtene benytte seg av norsk mannskap i norsk farvann. Dersom regjeringen åpner for NIS i norsk farvann, står rederene fritt til å dumpe norsk mannskap, for så å ansette Filipinere til luselønn og fengselsordninger. Vel, da måtte jeg vel funnet meg noe annet å gjøre, eller funnet meg i å gå ned i lønn og få dårligere ordninger. =) Men hva ansatte liker og ikke kan jo ikke en bedrift ta hensyn til så lenge denne bedriften sliter med å få endene til å møtes? Sliter med å bli konkurransedyktig i konkurranse med bedrifter fra utlandet osv? De største bedriftene og aktørene sliter ikke med å få endene til å møtes. Det er et prinsipp som rår der som heter; Mye vil ha mer. Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Hva er vitsen med å tape penger i Norge når man kan få gevinst av billige arbeidere i andre land. Amerikanerne har gjort dette i 100 år. Ikke noe rart befolkningen i Amerika er sur på regjeringen. Endret 23. oktober 2013 av Anvilycus 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå