Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny huseier - ny leiekontrakt?

Polsemaker33

Anbefalte innlegg

Huset hvor jeg leier er blitt solgt og det er kommet en ny huseier. I leiekontrakten som jeg skrev med de gamle huseierne er bl.a. leieforholdet tidsbestemt (frem til juni 2014) og fast husleie nedskrevet. Jeg trodde at denne kontrakten ble å gjelde selv med ny huseier. Nå viser det seg at leien blir økt og jeg må skrive ny kontrakt med ny huseier. Slik som jeg hadde forstått det så gjaldt fortsatt den kontrakten jeg skrev med de gamle eierne til tross for eierskifte?

Noen som har kunnskap på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huset hvor jeg leier er blitt solgt og det er kommet en ny huseier. I leiekontrakten som jeg skrev med de gamle huseierne er bl.a. leieforholdet tidsbestemt (frem til juni 2014) og fast husleie nedskrevet. Jeg trodde at denne kontrakten ble å gjelde selv med ny huseier. Nå viser det seg at leien blir økt og jeg må skrive ny kontrakt med ny huseier. Slik som jeg hadde forstått det så gjaldt fortsatt den kontrakten jeg skrev med de gamle eierne til tross for eierskifte?

Noen som har kunnskap på dette området?

Den gamle kontrakten gjelder: Siden de nye huseierene ikke kan si opp kontrakten uten gyldig grunn så gjelder den gamle slik den står ref. husleieloven. Du bør nekte å skrive under på den nye avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nicho_meg har helt rett. Du skal ikke skrive under på noe som helst med mindre vilkårene for oppsigelse er oppfylt. Huseier kan overføre rettigheter og plikter til byeier, jf husleieloven § 8-6, men han kan ikke overføre bare litt av forpliktelsen. Avtalen består altså som den er, men med en ny part.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I denne sammenheng er det verdt å merke seg den smådeilige bestemmelsen i husleieloven § 8-6 annet ledd:

Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...