lstuvik Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hei!Jeg anser meg selv som nybegynner og hobbyfotograf selv etter flere år med min Canon Rebel XTi (amerikansk utgave av EOS 400D), og jeg har vært godt fornøyd med dette kameraet fram til nå. Jeg har nå lyst til å bytte ut kamerahuset, men er usikker på hva jeg skal velge. Vil primært kjøpe brukt, og fortrinnsvis et kamerahus som jeg kan bruke mitt mest brukte objektiv videre på; Sigma 18-200 mm F3.5-6.3 II DC (OS)* HSM. Jeg har vært svært fornøyd med dette objektivet, og har forsøkt å finne ut hvilke andre kamerahus det passer til annet enn det jeg har fra før. Jeg finner heller ingen info på Sigma sine nettsider over hvilke Canon kamerahus som er støttet. Her er nettsiden til objektivet: http://www.sigmaphoto.com/product/18-200mm-f35-63-ii-dc-os-hsm Både objektivet og kamerahuset mitt er amerikansk kjøpt men tror ikke det skal ha noe å si for kompabilitet ift. europeisk kjøpte modeller? Kan jeg anta at jeg kan bruke dette objektivet på f.eks. Canon EOS 550D og 600D? Tar gjerne i mot evt. anbefalinger på kjøp av brukt Canon ellers også På forhånd takk! (PS- var litt usikker på om dette var rett kategori for tråden, flytt den gjerne om den er feilplassert.) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Du kan bruke det på alle Canons crop-hus. Det er alle med to og tre siffer i navnet, f.eks. EOS 700D og 70D. I tillegg kan du bruke det på EOS 7D; men jeg mistenker at det ikke er i din prisklasse. Lenke til kommentar
lstuvik Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Du kan bruke det på alle Canons crop-hus. Det er alle med to og tre siffer i navnet, f.eks. EOS 700D og 70D. I tillegg kan du bruke det på EOS 7D; men jeg mistenker at det ikke er i din prisklasse. Takk for kjapt svar! Ift. EOS 7D, så mistenker du helt korrekt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Se om du finner en EOS 650 til en god pris - 700D er samme kamera, men minimale kosmetiske endringer ... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) 600D/650D er nok det beste kjøpet hvis man vil ha en grei oppgradering fra 400D, trenger du ikke video så holder det med 550D/600D. Følger du med på tråden "gode tilbud i nett/butikkene" kan det hende du finner et kamera relativt billig, kjøp gjerne med kid-objektivet siden prisforskjellen ikke blir stor. Brukt fotoutstyr er finn.no og bruktmarkedet på foto.no de største. Siden de to kameraene har mer piksel kan det hende at Sigma-objektivet du har nå ikke blir like bra siden bildene trenger et objektiv som er skarpere en det 400D trengte. Jo mer piksler på sensoren jo mer detaljer blir det i bildet og derfor blir kravet til objektiver litt strengere. Endret 22. oktober 2013 av Nautica Lenke til kommentar
lstuvik Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 600D/650D er nok det beste kjøpet hvis man vil ha en grei oppgradering fra 400D, trenger du ikke video så holder det med 550D/600D. Følger du med på tråden "gode tilbud i nett/butikkene" kan det hende du finner et kamera relativt billig, kjøp gjerne med kid-objektivet siden prisforskjellen ikke blir stor. Brukt fotoutstyr er finn.no og bruktmarkedet på foto.no de største. Siden de to kameraene har mer piksel kan det hende at Sigma-objektivet du har nå ikke blir like bra siden bildene trenger et objektiv som er skarpere en det 400D trengte. Jo mer piksler på sensoren jo mer detaljer blir det i bildet og derfor blir kravet til objektiver litt strengere. Takk for tipsene! Tenker nok det heller mot en 650D, men det er ikke så mange brukte å få tak i av disse ennå. Hadde ikke tenkt på det med objektivet og pikselering, det jeg har fra før er 10 megapiksler, det blir litt av en overgang til 18 mp hvis jeg velger 650D... Fant forresten kompabilitetskart på Sigma sin produktside likevel. Ut fra den oversikten kan jeg ikke se at objektivet kan brukes til 650D? Skal nevnes at jeg skal til USA neste sommer igjen, så det kan jo være en ide å vente til da, så kan jeg heller kjøpe kamerahus og objektiver i et helt sett der. Det er litt å spare på å kjøpe det i USA, i tillegg til at man får gunstig uttelling på dollarkursen. Jeg kjøpte f.eks. Sigma objektivet mitt i en fotobutikk i Miami, til $300. Jeg sparte da ca. 800-900 kr. ift. hva det ville kostet hjemme. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hadde ikke tenkt på det med objektivet og pikselering, det jeg har fra før er 10 megapiksler, det blir litt av en overgang til 18 mp hvis jeg velger 650D... Ikke tenk noe mer på objektivet og pikselering.....det har ingen praktisk betydning. Objektivet ditt vil funke enda bedre med et mer avansert kamerahus. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Fant forresten kompabilitetskart på Sigma sin produktside likevel. Ut fra den oversikten kan jeg ikke se at objektivet kan brukes til 650D?Skal nevnes at jeg skal til USA neste sommer igjen, så det kan jo være en ide å vente til da, så kan jeg heller kjøpe kamerahus og objektiver i et helt sett der. Det er litt å spare på å kjøpe det i USA, Det hadde jeg glemt i farten, selv om objektivet passer fysisk på kameraet behøver ikke elektronikken og prate sammen, fikk bare f/2.8 og autofokus på en eldre 24mm sigma til Canon, så det kan hende at du får feilmeldinger ved og bruke et eldre objektivet på et nyere kamera-hus, det er mulig og levere objektivet til service så du får oppgradert firmvaren i objektivet. Det er ikke så mye og tjene på å handle i USA siden Norge er et av Europas billigste på kameraer, og man får ofte gode tilbud dyrere objektiver er det mer og tjene på, man burde også tenke på at i Norge har man 5år mer forbrukerrettigheter istedenfor 1 år i USA. Du har litt tid foran deg så følg litt aktivt med i tråden jeg linket til så kanskje du finner et godt kjøp, finner du ikke noe gode tilbud før sommeren kan du handle i USA. Ikke tenk noe mer på objektivet og pikselering.....det har ingen praktisk betydning. Objektivet ditt vil funke enda bedre med et mer avansert kamerahus. Tja, jeg har opplevd det selv med og gå fra 8mp til 18mp "30D >7D" Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hvis du har små hender kan det hende en 100D frister, de koster 3790 kroner for tiden og er innimellom på tilbud også. 2 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Vil primært kjøpe brukt, og fortrinnsvis et kamerahus som jeg kan bruke mitt mest brukte objektiv videre på; Sigma 18-200 mm F3.5-6.3 II DC (OS)* HSM. Jeg har vært svært fornøyd med dette objektivet, og har forsøkt å finne ut hvilke andre kamerahus det passer til annet enn det jeg har fra før. Det ser ut som du har nyeste versjon av Sigma 18-200 mm F3.5-6.3 II DC (OS)* HSM. Og den bør passe alle crop/DX format kamerahus som er produsert i dette årtusen... Selv har jeg versjonen Sigma 18-200mm OS HSM før din versjon og det funker fint med nyeste FF... 52mm ...hvis man cropper litt...til sånn ca. 100% Endret 22. oktober 2013 av flageborg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå