Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vurderer oppussing av kjeller

Anbefalte innlegg

Vurderer å pusse opp kjelleren i huset mitt. Cirka 98 kvm med delvis innredd kjeller. Den kledningen som er der per i dag må bort pga råte/mugg/vannskadet som følge av dårlig drenering (dreneringen er selvsagt lagt på nytt). Når det gamle er fjernet sitter jeg stort sett bare igjen med betonggulv og leca-vegger, samt en stygg himling som også må byttes.

Himlingen/taket er greit, her legger jeg takplater, men resten er jeg usikker på. Kan jeg bare gå løs på leca-veggene med mørtel, pusse dette slett og fint og deretter male i ønsket farge? Siden kjelleren tvilsomt blir tatt i bruk som varig oppholdsrom i løpet av overskuelig fremtid ser jeg for meg å gjøre dette så enkelt og rimelig som mulig - ikke lektre ut og isolere+kle vegger, legge parkett og så videre, bare få alt sånn tålelig bra.

Gulvet ser jeg for meg kan bli det vanskeligste, siden det er betong, takhøyden varierer og gulvet er veldig skjevt i det ene rommet. Dette skjeve gulvet skrår oppover fra døra.

El-anlegget i kjelleren er for øvrig koblet bort av elektriker og det eneste som har strøm nå er varmtvannsberederen. Jeg regner med at åpent anlegg vil duge, noe en elektriker får legge opp etter eventuell oppussing. Alt av dører og vinduer må sannsynligvis også byttes.

I første omgang ønsker jeg å gjøre noe med det ene av de to store rommene i kjelleren. Lage meg en kjellerstue, hjemmekino, biljardrom eller noe lignende, og får jeg pusset opp ett rom i løpet av vinteren er jeg storfornøyd.

Trenger tips til hva jeg kan bruke arealet til, men mest av alt hjelp med å begynne - jeg er helt blank. Lurer også på om det vil være lovlig å lage et lite gjesterom i kjelleren eller om dette ikke ikke lar seg gjøre pga. takhøyden eller andre ting.

Alt av innspill vil være til hjelp - jeg har ikke gjort dette før og har ikke peiling, men ønsker å lære og det er også noe av grunnen til at jeg vil pusse opp i kjelleren. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg bare gå løs på leca-veggene med mørtel, pusse dette slett og fint og deretter male i ønsket farge? Siden kjelleren tvilsomt blir tatt i bruk som varig oppholdsrom i løpet av overskuelig fremtid ser jeg for meg å gjøre dette så enkelt og rimelig som mulig - ikke lektre ut og isolere+kle vegger, legge parkett og så videre, bare få alt sånn tålelig bra.

Høres fornuftig ut å bare pusse veggene og ikke kle dem. Selv om det er drenert nå, har de sikkert lagret endel fukt i seg som kan ta tid å tørke ut, derfor er det lurt å la dem stå åpen noen år og tørke før du eventuelt kler dem. Mal med diffusjonsåpen maling, eller la siste finish være farget edelpuss som Hey'di Hvit.

Trenger tips til hva jeg kan bruke arealet til, men mest av alt hjelp med å begynne - jeg er helt blank. Lurer også på om det vil være lovlig å lage et lite gjesterom i kjelleren eller om dette ikke ikke lar seg gjøre pga. takhøyden eller andre ting.

For "rom for varig opphold" er det krav til takhøyde, ikke under 220 cm, 240 er anbefalt. Det er krav til dagslys og utsyn. Typisk at vindusarealet er 10% av gulvarealet, og underkant av vinduene skal ikke være høyere enn 90cm(?) over gulvet, og man skal ikke se rett ut i en lysgrav eller jordvoll. Man skal ha en rømningsvei rett ut på bakken (kjelllerdør i sokkeletasje er OK), eller man skal ha et stort nok vindu som egner seg som rømningsvei i tillegg til kjellertrappa. Det er også krav til bredde på trappa, fri hodehøyde, gelender, bratthet etc. Bruksendring fra sekunderrom (boder etc.) til primærrom/rom for varig opphold er søknadspliktig.

Alt dette gjør at det ikke er lett å få til fullverdige oppholdsrom i en kjeller. I en "underetasje" (framveggen og halve gulvarealet ligger i/over bakkenivå) er det lettere. Men det går jo an å innrede kjelleren pent med hobbyrom, kjellerstue, hjemmekino, badstu, trimrom og tilogmed et rom der det går an ta seg en lur dersom man er bevisst på at man ikke har lov til å leie dette ut som oppholdsrom eller kalle det for oppholdsrom når man selger huset.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut å bare pusse veggene og ikke kle dem. Selv om det er drenert nå, har de sikkert lagret endel fukt i seg som kan ta tid å tørke ut, derfor er det lurt å la dem stå åpen noen år og tørke før du eventuelt kler dem. Mal med diffusjonsåpen maling, eller la siste finish være farget edelpuss som Hey'di Hvit.

Ja, det er nok fortsatt noe fukt i veggene, og jeg vet at det kan være vanskelig å få en kjeller 100% tørr selv om dreneringen skulle være helt perfekt, så jeg tør ikke kle veggene i kjelleren med det første.

Jeg skjønner at det skal mye til for å få kjelleren godkjent som varig oppholdsrom, med for små vinduer, for lav takhøyde og så videre. Takhøyden kan vel i teorien økes dersom gulvet senkes, men jeg kan ikke senke terrenget utenfor noe mer så jeg får aldri plass til store nok vinduer uansett. Men det er altså fullt lovlig å lage seg kjellerstue/hjemmekino/hobbyrom etc. likevel?

Når jeg tenker meg om, så er det jo fortsatt en del mugg igjen i kjelleren både på gulv og vegger, og enkelte steder veldig mye. Jeg antar at bortimot all muggsoppen nå er død, men den må jo bort likevel. Må murveggene være helt rensket for mugg før jeg pusser og maler disse eller går det greit om det er noe igjen? Rene leca-blokker er veldig ruflete og blir vanskelige å rengjøre.

Lenke til kommentar

For det siste: Muggsporer er veldig levedyktige, og kan lett blomstre opp om de får riktige forhold igjen. jeg vet ikke om en grundig skrubbing med børste og klorinvann er gost nok, eller om man kanskje helst bør bringe inn proffer som Anticimex.

Så vidt jeg vet er det ingen lover eller forskrifter som nekter deg å bruke en kjeller eller for den saks skyld et klesskap til å spille yatzy, se film, spikke og strikke eller andre hobbyer. Dermed er det ikke noe problem å gjøre kjelleren fin, så lenge man allikevel har tilstrekkelig med oppholdsrom og soverom for alle som bor i huset i de etasjene som er godkjent for boligformål. Men vil du være helt på den sikre siden, spør kommunen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, igjen.

Googlet litt og det ser ut som den vanligste DIY-metoden for muggfjerning er med klorin og en solid dæsj innsatsvilje. Nå, klor får jeg alltids tak i på butikken...

Jeg får prøve å bruke kost og klorin og gå løs på alt av gulv, vegger og tak, et rom av gangen (eHow).

Det irriterer meg å se hva forrige eier har gjort i kjelleren, selv om jeg var helt klar over hva som hadde blitt gjort allerede før jeg kjøpte huset. For det første, så var det lagt takshingel på huset (det er det fortsatt, bare lagt nytt) og takrennene gikk direkte ned i dreneringen, til samme drensrør som resten av dreneringen (takshingel smuldrer opp med tiden). Kombinert med det faktum at det vokste skog helt inn til husveggen slik at røttene gikk ned i dreneringen... Vel, de forrige beboerne ble sikkert plaget med fukt i kjelleren etter bare 5-10 år, så det de har gjort i det mest utsatte rommet er at de har prøvd å legge mer betong på gulvet for å få dette tett (selv om vannet har kommet inn veggene...). Problemet i dette rommet er at døra slår innover, så løsningen for dem var å svinge opp døra før betongen tørket, slik at det i dag går an å åpne døra... Sukk. Jeg tror faktisk at det enkleste i dette rommet vil være å fjerne/snu døra (ny dør) og støpe opp gulvet slett, selv om det vil redusere takhøyden enda litt mer.

Vel, da har jeg fått den hjelpen jeg trenger for å sette i gang. Bumper tråden når jeg eventuelt begynner... Jeg er en notorisk "utsetter". :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...