Gå til innhold

[Løst] Trenger litt råd, ikke medlidenhet eller kritikk.

PKcyriuz

Anbefalte innlegg

Etter 4 uker i opplæring gjennom NAV i butikk (med 300kr 'tjent' per dag), gav sjefen endelig at han var storfornøyd med insatsen min. Garantierte meg en 40% stilling (hvor jeg vil få 145kr i timen). Ergo ca. 8700 før skatt + UB tilegg og tileggsvakter i måneden. Det som lyser litt opp er at jeg vil få mere ansvar på jobb i fremtiden, og at jobben er ganske alright.

Ettersom jeg er 22 år og singel, kunne jeg så klart ønske meg en helt annen lives situasjon - men virkelig ikke så lett - med mindre man har godt etablerte foreldre osv.
Jeg har 5 års utdanning + jobbing og fagbrev bak meg, med ønske om å gå høyskole i en senere tid.

Jobben jeg har idag er igjen helt grei, og kunne fint jobbet der i noen år. Saken er at jeg kunne godt tenkt meg å bo for meg selv igjen (bodde for meg selv i lærlingtiden - rimelig flink med å bruke lite penger). Ville det vært tull å se etter leilighet rundt 4-5 tusen i måneden med denne lønnen? Tror jeg samt kvalifiseres for å få rundt 2,5K i bostøtte fra nav.

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok sett etter noe billigere, og samtidig spart opp penger ved siden av. Det er nok fullt mulig (jeg har selv hatt under 2000,- å rutte med til mat i måneden, men det er noe herk)

Det er også mulig å opplyse sjefen om at du ønsker en større stilling, sånn at du kan spare opp enda mer.
Har du førerkort, evt. trenger å reise mye/langt?

Lenke til kommentar

Kor mykje vil du få utbetalt netto i måneden?

Etter trekktabellen så ser det ut som at du då får 7337 kr utbetalt + 2500(?) i bostøtte.

Dette betyr at du har like under 10 000 kr i disponible middler kvar måned.

Inntekta frå ekstravaktene du tar på deg bør du holde utenom. Dersom du budsjetterer med overtid/ekstraarbeid så vil du få store problemer dersom det skjer noke som gjer at du ikkje får jobbe ekstra.

Deretter så må du rett og slett sette opp eit budsjett.

Før du skaffer deg bolig så må du sette deg litt inn i om det er andre utgifter i tillegg som må betalast, tenker då spesielt på straum og oppvarming.

Men dersom vi seier at du betaler 5000 kr i måneden for leilighet og straum, så har du 5000 kr igjen å leve for.

Dersom vi ser på SIFO sitt refferansebudsjett så kalkulerer ein der med at du får matutgifter på 2500 i måneden. Dei siste 2500 kr må då dekke; transport, klær, hygieneprodukt, media/telefon, samt eventuellt alkohol/tobakk.

Så sett opp eit budsjett, og sjå deretter på om verdien av å bu for deg sjølv er stor nok til at du kan akseptere å leve eit ganske enkelt liv på andre områder. Dei store utgiftspostane etter bolig og mat vil nok være mobiltelefon og internett, samt busskort dersom du treng dette.

Du vil nok ikkje få råd til å gå mykje ut for å ta ei pils eller stikke innom ein kino, men reint pengemessig så burde dette gå greit.

Lenke til kommentar

"Jeg ville nok sett etter noe billigere, og samtidig spart opp penger ved siden av."
Svar: I området jeg bor, er dette hva prisene ligger på, altså fra 4K og opp.

"Det er også mulig å opplyse sjefen om at du ønsker en større stilling"
Svar: Har gjort det, men de har ikke råd fikk jeg til svar.

Har du førerkort, evt. trenger å reise mye/langt?
Svar: Ja til begge. (6 mil totalt hver dag)

"Kor mykje vil du få utbetalt netto i måneden?"
Svar: 8700kr netto.

Til opplysning ønsker både jeg og arbeidsgiver å øke min lønn, slik at jeg kan arbeide mer.
Forslaget har vært at NAV betaler 50% av lønnen, og arbeidsgiver 50%. Da vil jeg kunne jobbe i en 80% stilling, når dette er en økning på 100% av stillingen. Vet ennå ikke om dette er noe NAV er med på, men venter på svar fra saksbehandler i NAV. Hvor lenge dette vil vare, om det får gjennomslag vet jeg ennå ikke.

Endret av PKcyriuz
Lenke til kommentar

"Hvor mange ekstravakter/tillegg kan du regne med ila en måned?"
Svar: Det blir vanskelig å si, men har inntrykk av at den totale arbeidsmengden vil øke på nyåret.
Tror samt butikken heller ikke ønsker å gi UB, og heller fordele vakter slik at de ikke trenger å betale slike tillegg til den enkelte arbeidstaker.

Håper inderlig NAV vil være så behjelpelige, med å gå med på en slik "tidsbegrenset lønnstilskudds" periode.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg ville ventet litt med å finne noe dyrere sted å bo. Men ingen grunn til å se mørkt på det, for når man først er inne i systemet går det fort å få mer jobb også. Men det lureste er å vente til man er sikker på at man har stabil og grei lønn før man påtar seg "unødvendige" utgifter.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg ville ventet litt med å finne noe dyrere sted å bo. Men ingen grunn til å se mørkt på det, for når man først er inne i systemet går det fort å få mer jobb også. Men det lureste er å vente til man er sikker på at man har stabil og grei lønn før man påtar seg "unødvendige" utgifter.

Mhm. Har nevnt til sjefen at jeg har et ønske om å bli selvstendig igjen - spurte han også om han trodde jeg ville kunne klare å betjene 'et liv' på denne jobben med en leilighet mellom 4-5K. Han sa det burde ikke være et problem, særlig ikke når det også butikken utvider på ny-året. Hjelper iallefall å ha noen å dele litt med dere, ettersom familien tar det veldig tungt at jeg fortsatt bor hjemme - og det blir bare krangler når jeg nevner det. Tror ikke de vil ikke ta innover seg at ting er langt mer annerledes for unge idag, enn for 20 år siden.

Endret av PKcyriuz
Lenke til kommentar

Nei du kan jo se selv: http://www.ringblad.no/nyheter/article6895973.ece

Rakk med andre ord akkurat å bli ferdig med fagprøven før fabrikken skulle legges ned, og nå rives.

Nå veit jeg ikke hva du har fagbrev i, men det må vel finnes arbeid som er relevant for fagbrevet om man er villig til å flytte litt på seg? Generelt så har vi vel mangel på folk med fag- eller svennebrev i landet og totalt sett så har denne gruppen svært lav arbeidsledighet i Norge.

Lenke til kommentar

Nå veit jeg ikke hva du har fagbrev i, men det må vel finnes arbeid som er relevant for fagbrevet om man er villig til å flytte litt på seg? Generelt så har vi vel mangel på folk med fag- eller svennebrev i landet og totalt sett så har denne gruppen svært lav arbeidsledighet i Norge.

Industrimekanikerfaget. Jo da, men som sagt har jeg et ønske om å studere videre på høyskole - bedre å ta det nå mens man ennå ikke har unger, dame og lån. Det er også få som ha deltidsløsning innen industri - og har ikke særlig interesse for å fortsette i den rettingen av utdannelse heller. Får 80% stilling forresten, tre og tre måneder fremover, hvor NAV betaler 50% av lønnen, og butikken resten. Skjønner ikke hvorfor jeg får 140kr i timen, når jeg egentlig skal ha 145kr. Skal ta opp dette med saksbehandler på NAV imorgen.

Lenke til kommentar

Gratulerer med det da! Kjipt med de siste 5 kronene, men bedre med 80% med 140 enn 40% med 145... :)

Heh, jo da - var innom på NAV idag, og saksbehandleren min skulle sjekke opp lønnen, samt spørre hvorfor sjefen ikke hadde krysset av "Kan bedriften tilby fast ansettelse? Ja/Nei". Noe som er et av flere kriterier for å få ordningen i stand (noe som ikke vil være noe problem, når jeg vet jeg får fast ansettelse, men ikke 100% stilling - mulig sjefen har missforstått den der, og ikke ville krysse av). Men da har jeg iallefall garantert 40% jobb frem til sommeren, hvor jeg flytter og starter på høyskole - samt mest sannsynlig jobber i en lignende jobb ved siden av studiene.Takk for all deltagelse, og tilbakemeldinger i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...