MHeien Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hei! Jeg er ikke sikker om jeg er på rett forum, men jeg har lagd en webside på min dedikerte server pc, som jeg vil at andre også skal ha tilgang til å se. Jeg satte denne webside opp ved hjelp av XAMPP som lagde en apache web server. Jeg har gjort klart alt, og om nødvendig kan jeg kjøpe et domene navn, men vil ikke gjøre det før jeg er 100% sikker på at det er det som er nødvendig. Om man kjøper et domene, som .no, .com osv vil du da ha tilgang til å koble den opp mot en ip adresse, slik at istedet for å skrive inn ip-adresen i nettleseren så fungerer domenet som en dyn dns, eller hvordan går dette? Og kan noen også nevne et billig sted der man kan kjøpe domener? Håper dere forstår hva jeg er ute etter, men hvis ikke, ikke nøl med å spørre Kan i så fall prøve å forklare litt bedre. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Et par spørsmål: 1) Har du fått på plass port forwarding? 2) Kan man nå nettsiden din via IP utenfra? Før du kjøper et domene kan du jo teste med Dynamic DNS, som du skriver. F.eks http://freedns.afraid.org/. http://minip.no burde gi deg info om hvilken eksterne IP-adresse du har :-) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg kjøper alle mine .no domener fra domeneshop.no (koster 125-140 kroner i året for et .no domene) Alle andre domener (som .com/.net/.info osv) kjøper jeg fra Godaddy.com Å koble den opp mot IP Adressen din gjør du ved å endre A records på domenet. Da bør du jo ha en fast IP på serveren din. Har du dynamisk IP (som de fleste internett leverandører har) så må du bruke (og stort sett betale) for en ekstra tjeneste der du har noe som oppdaterer IP adressen opp mot domenet ditt. Jeg bruker fortiden no-ip.com på en av serverene mine, og så bruker jeg programmet Dynsite koblet opp mot DNS tjenesten dnsmadeeasy.com på den andre. Begge tjenestene koster penger. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Verdt å merke seg at det er en smal sak å ha en CNAME-record på et "ordentlig" domene som peker til et dynamic DNS-domene. Lenke til kommentar
MHeien Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Jeg har fast IP, mitt hovedspørsmål var om det var mulig om jeg kjøper et domene, og koble domene til en ip og port jeg åpner, som jeg fikk svar på. Takk for det. Også har jeg tenkt å bruke et utenlandsk domene, og ikke .no, og helst det billigste, men også helst ikke .biz og sånne. Tenkte mer på .eu, .com, osv av de mer internasjonale. Om jeg bruker Dyn DNS fra no-ip, blir det jo .noe.com, som jeg helst vil unngå. Vil ha mer direkte domene som webside.com eller noe lignende. Og nei, har enda ikke prøvd om andre kan nå nettsiden utenfra, for har de siste dagene ikke hatt nett på min stasjonære pc hvor jeg har kontroll over alle sakene, så har ikke kunnet fikset alt enda. Men så fort jeg får nett skal jeg ordne resten. Endret 25. oktober 2013 av MHeien Lenke til kommentar
j-- Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Du peker et domene mot din IP-adresse (A record på DNS-en). Om du da kobler deg til domene.no:1111 så blir det det samme som å koble seg til 11.22.33.44;1111. Så får du heller i ruteren/brannmuren din bestemme hvor 1111 skal sendes på lokalnettet. (DNAT), eventuelt om porter skal blokkeres på brannmur om dette er en ekstra IP du får inn fra ISP, og settes rett mot serveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå