JFM Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Hei. Oktober 2008 kjøpte jeg meg en intern harddisk av typen Seagate Barracuda 1500GB 7200rpm fra Amentio.no. Denne harddisken ble jeg veldig plaget med, og fikk etter ca et halvt år (januar 2009) byttet denne med en ny disk. Denner disken har også nå begynt å tulle. Den restarter seg under bruk. Med tanke på at disken var ny januar 2009 betyr jo det at det enda er noen måneder igjen av vår 5 års reklamasjon (ifl. forbukerkjøpsloven). Så jeg regner jo da med at dette er noe reklamasjonen vil dekke. I teorien høres jo saken enkel ut: Kontakte selger (Amentio.no), for å opprette retursak. Men hadde det vært så enkelt hadde jeg jo sluppet å spørre om hjelp her. For saken er nemlig at Amentio.no har gått konkurs (og senere startet opp under nye eiere, som fraskriver seg ansvar fra tidligere. VIKTIG!Har du kjøpt et produkt før 04.05.2012 av ITD Web AS (Amentio.no) / ITD Butikk AS(Datakjeden.no) som har gått konkurs, kan vi forsøke å hjelpe deg med hvem du bør henvende deg til ved reklamasjonssaker. Dette er hovedsaklig importør eller produsent. Amentio.no -kontakt oss Hvordan går jeg fram med saken? Hvem er egentlig importøren? På forhånd takk Endret 21. oktober 2013 av JFM Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har i farten to forslag: 1) Hvis disken ble kjøpt på kreditt, kan du rette de samme reklamasjonskravene mot kredittyter som du ellers ville kunne rette mot selger, dog avgrenset opp til varens kjøpesum (altså ingen eventuell erstatning utover kjøpesummen). 2) Kontakt bostyrer for konkursboet for å forsøke å finne informasjon om importøren. Bostyrer er advokat Morten Ustgård fra advokatfirmaet Bjerkan Stav. morten[punktum]ustgaard[krøllalfa]bjerkan-stav.no Lenke til kommentar
JFM Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Mener den opprinnelige disken ble betalt med Visa. Men "byttedisken" som det er snakk om nå, har jeg jo fått. Eneste dokumentasjon som jeg på dette tidspunkt er klar over at jeg har er en mail fra amentio hvor det står at de sender meg en ny disk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 I følge Høyesterett (Rt-2013-865 avsn. 47) starter helt riktig ny femårsfrist å løpe fra omlevering, men her må du skille reklamasjonsfrist fra mangelsvurderingen. Ikke alle feil som oppstår mens reklamasjonsfristen ennå løper kan danne grunnlag for mangelskrav. Det forutsetter i ditt tilfelle i praksis at dette er en konstruksjonsfeil av noe slag, og det er det du som må bevise at det er. Hvis man ikke kan forvente mer enn 4,5 års levetid av en harddisk, har du ikke noe krav. Du må også bevise at det ikke er du som har forsåket feilen på ett eller annet vis. Dersom vi forutsetter at du har et krav, så kan du rette dette mot importøren som om han var selgeren, jf. fkjl. § 35, uten hensyn til eventuell avtalebegrensning av ansvaret mellom disse to, med mindre dette kunne vært avtalt mellom selger og deg. Amentio sier seg jo villige til å finne ut av hvem som er tidligere salgsledd, og er nok vesentlig lettere å forholde seg til enn bobestyrer. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Denner disken har også nå begynt å tulle. Den restarter seg under bruk Er du helt sikker på at disken har feil? Som oftest er systemfeil årsak til restart. Kan også være andre HW-feil. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Er du helt sikker på at disken har feil? Som oftest er systemfeil årsak til restart. Kan også være andre HW-feil. Var sånn når den stod i min stasjonære maskin. Og den fortsatte med det forrige helg når jeg satte den i et eksternt harddisk kabinett for å bruke den med laptopen min. Harddisken restarter seg helt tilfeldig under bruk. Disken brukes i utgangspunktet til fildeling. Men siden den restarter seg, mister også fildeligsprogrammet kontakt med disken. Dette er også veldig irreterende hvis jeg hører musikk, ser film osv fra disken. Da fryser musikken/filmen i noen sekunder, slik at harddisken får startet opp igjen Endret 24. oktober 2013 av JFM Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Last ned KeepAliveHD, kan hjelpe hvis det ikke er en defekt harddisk. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Last ned KeepAliveHD, kan hjelpe hvis det ikke er en defekt harddisk. Ikke dumt. Skal prøve det Amentio har følgende å si etter at jeg spurte dem om de kunne hjelpe meg: Hei igjen, Da viser det seg at verken Also eller Hattelco har levert denne varen. Vi får da dessverre ikke hjulpet deg. Anbefaler å kontakte produsenten av produktet. Mvh Alise Lenke til kommentar
JFM Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 KeepAliveHD hjalp ikke Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Disken brukes i utgangspunktet til fildeling Fildeling har jeg hørt er noe av det mest stressende du kan bruke en disk til. Det vil si at den utsettes for unormal høy slitasje, og dermed er det liten sjanse for at du er dekket av reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Fildeling har jeg hørt er noe av det mest stressende du kan bruke en disk til. Det vil si at den utsettes for unormal høy slitasje, og dermed er det liten sjanse for at du er dekket av reklamasjonsretten. Er det ikke akkurat det en harddisk er beregnet til da, nemlig å dele filer? Om den deler systemfiler til Windows eller filmfiler til TV'n spiller vel ingen rolle når det gjelder reklamasjonsretten? Eller...?? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Er det ikke akkurat det en harddisk er beregnet til da, nemlig å dele filer? Om den deler systemfiler til Windows eller filmfiler til TV'n spiller vel ingen rolle når det gjelder reklamasjonsretten? Eller...?? Hvis disken brukes som hoveddisk ved fildeling (som for eksempel torrents), så betyr det at det konstant leses og skrives til disken. Dette fører til unormalt mye slitasje over kort tid. Om den brukes som systemdisk så leses og skrives det til disken i en mye mindre grad. Og den brukes enda mindre om den brukes som lagringsdisk. Da blir slitasjen mye mindre. En vanlig disk til hjemme PC-bruk er ikke ment å brukes til lesing og skriving konstant over lengre perioder, og derfor frafaller reklamasjonsretten om slitasje er årsaken. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 En vanlig disk til hjemme PC-bruk er ikke ment å brukes til lesing og skriving konstant over lengre perioder, og derfor frafaller reklamasjonsretten om slitasje er årsaken. Feil. Så lenge det ikke er satt restriksjoner på bruken av en disk vil den vanlige reklamasjonsretten gjelde. Jeg har i hvert fall aldri sett at selger/leverandør/produsent setter betingelser for bruken av en harddisk. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Feil. Så lenge det ikke er satt restriksjoner på bruken av en disk vil den vanlige reklamasjonsretten gjelde. Jeg har i hvert fall aldri sett at selger/leverandør/produsent setter betingelser for bruken av en harddisk. En banan har to års reklamasjonsfrist. Jeg har imidlertid aldri sett at det følger med en bruksanvisning på en banan at man må regne med en viss forråtnelse i løpet av de to årene. Det står heller ingen slike restriksjoner på Bama sin hjemmeside om bananer. Sånn for å sette det litt på spissen De fleste vet imidlertid at en banan ikke vil være i tipp-topp stand om to år. Men samtidig vet jeg, med et minimum teknisk kunnskap om datamaskiner, at hvis man bruker en harddisk til nedlasting konstant i fire år, så er det en stor sjanse for at harddisken ikke vil tåle det. Det er i dette tilfellet trådstarter sitt ansvar å sannsynliggjøre at feilen er en følge av produksjonsfeil da harddisken er mer enn seks måneder gammel. Og uansett så vil de fleste harddisker med produksjonsfeil feile i løpet av det første halve året de er i bruk. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Den har ikke vært brukt til fildeling i 4 år. Men den brukes til det nå. Hadde aldri trodd at man mistet reklamasjonsretten sin dersom man brukte harddiskene sine til fildeling. Dårlig gjort at ingen butikker/produsenter opplyser om dette da... Skjønner heller ikke at en matvare (som går ut på dato) kan sammenlignes med en harddisk (som til opplysning ikke har en holdbarhetsdato) Endret 27. oktober 2013 av JFM Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) En vanlig disk til hjemme PC-bruk er ikke ment å brukes til lesing og skriving konstant over lengre perioder, og derfor frafaller reklamasjonsretten om slitasje er årsaken. Dette er pisspreik fra ende til annen Å bruke en harddisk til "fildeling" faller innenfor normal bruk. I sverige har de til og med fildelingsavgift på harddisker. Endret 27. oktober 2013 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Det er i dette tilfellet trådstarter sitt ansvar å sannsynliggjøre at feilen er en følge av produksjonsfeil da harddisken er mer enn seks måneder gammel. Og uansett så vil de fleste harddisker med produksjonsfeil feile i løpet av det første halve året de er i bruk. Når man leser loven slik fanden leser bibelen, ender man opp med slike konklusjoner. Du kan tolke og mene hva du vil, men både forbrukerrådet, bransjeorganisasjonene og alle seriøse utsalgssteder er av en annen mening en deg. Derfor avslutter jeg denne diskusjonen her og nå. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Den har ikke vært brukt til fildeling i 4 år. Men den brukes til det nå. Hadde aldri trodd at man mistet reklamasjonsretten sin dersom man brukte harddiskene sine til fildeling. Dårlig gjort at ingen butikker/produsenter opplyser om dette da... Skjønner heller ikke at en matvare (som går ut på dato) kan sammenlignes med en harddisk (som til opplysning ikke har en holdbarhetsdato) Tror du kan se bort fra det "Schwarzwald" skriver. Å sammenligne harddisker med bananer er rimelig søkt...! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Den har ikke vært brukt til fildeling i 4 år. Men den brukes til det nå. Hadde aldri trodd at man mistet reklamasjonsretten sin dersom man brukte harddiskene sine til fildeling. Dårlig gjort at ingen butikker/produsenter opplyser om dette da... Skjønner heller ikke at en matvare (som går ut på dato) kan sammenlignes med en harddisk (som til opplysning ikke har en holdbarhetsdato) Det er ikke sånn at fildeling i seg selv gjør at du mister rettigheter, men den aktuelle bestemmelsen i forbrukerkjøpsloven lyder som følger: Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen: b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Holdbarheten til en ting varierer med hva den brukes til. En ting som brukes mye, vil vare kortere enn en ting som brukes lite. Brukes harddisken til krevende oppgaver, så vil en funksjonsfeil etter et gitt tidsrom kunne være påregnelig, selv om den ved normal bruk skulle ha fungert feilfri i samme tidsrom. Konstant fildeling er tung bruk, og det gjør at levetiden blir kortere enn om den blir brukt som backupdisk, eller etter et mer typisk bruksmønster. Det er ikke det samme som at du "mister reklamasjonsretten" om du bruker disken til fildeling, kun det samme som at du ikke kan stille samme krav til en bil som har gått 150'000 km som til en bil som har gått 50'000km, selv om de to bilene er like gamle. Dette er pisspreik fra ende til annen Å bruke en harddisk til "fildeling" faller innenfor normal bruk. I sverige har de til og med fildelingsavgift på harddisker.Se over. Konstant fildeling gir vesentlig mer slitasje enn vanlig bruk. Fildelingsavgift har ingenting med saken å gjøre. 2 Lenke til kommentar
JFM Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 Men den har ikke vært brukt konstant til fildeling. Dette har den blitt brukt til de siste månedene. Før det brukte jeg den til lagring av film, musikk, bilder osv. Og det var da jeg begynte å merke problemet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå