Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PSU-vifte og kabinettviftene virker ikke


Anbefalte innlegg

Jeg tok en rengjøring på min stasjonære PC og når jeg startet den opp nå, så funker ikke PSU viften og heller ikke noen av de to kabinettviftene som er montert; en i front og en bak. CPU viften går. Hva har skjedd her?

 

Oppdatering: Har nå fått kabinettviftene til å gå igjen, det var bare en ledning som hadde blitt koblet fra. PSUviften er derimot fortsatt helt stille...

 

Tilleggsspørsmål: Skal PSU viften kjøre hele tiden, eller starter den bare når den må, som når den blir varm under spilling?

 

Oppdatering 2: Tok å spilte litt, og da slo viften seg på når den nådde en temperatur på rundt 59C. Jeg trodde den skulle gå hele tiden, men nå viser det seg at den kun slår inn når jeg spiller.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags PSU har du?

Ja, det er noen PSU'er som ikke starter viften hvis det er kjølig nok. Blir det for varmt vil viften starte å gå. På denne måten kan man ha en tilsvarende lydløs maskin når man ikke bruker den. Nå gjenstår det bare å få samme funksjon på CPU-viftene, iom at nye Intel-CPU'er trekker svært lite :)

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke da kortet ikke har blitt lansert enda, og jeg vet ikke ditt nåværende strømtrekk. (hovedkort, antall disker etc.)

 

Men noe sier meg at det burde gå sånn ca. akkurat.

 

Hvordan kan jeg måle totalt strømtrekk? Finnes det et program for dette?

 

La oss si at 290x bruker 260 W.

 

Av andre komponenter så har jeg:

 

Skjerm: Asus 24" LED 144Hz

Hovedkort: Hakke peiling

Harddisk: 1TB 7200RPM

Skjermkort: 7870 1 GHz

RAM: 8 GB

Nettverkskort: 450 Mbps Wireless

Har ingen CD/DVD disker

 

Må jeg kanskje oppgradere til en større PSU?

Lenke til kommentar

R9 290X kan bruke opptil 295W (dog under spilling vil den nok ikke komme opp i så mye), har sett total system forbruk på over 400W, så i teorien skal den PSU'en holde. Men kommer an på hvor mange ampere den leverer på 12V railen. Så hvilket merke/modell er den PSU'en din?

 

Seasonic 80 Plus X series model ss-560km active pfc f3

 

http://www.seasonicusa.com/NEW_X-series_560-660-760-850.htm

 

 

Har ikke Biltema her, men skal sjekke Clas Ohlson.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Ser ut som en riktig bra sak det der.

 

Den der kan levere nesten hele effekten på en enkelt 12V rail, så det skulle ikke være noe problem med hvilket som helst single-gpu skjermkort på den, med mindre du har unormalt mye annet i boksen.

En AMD FX-9590 CPU og et skjermkort som trekker ca. 300 watt, så er det definitivt ikke mye strøm igjen.

 

Har TS overklokket CPU?

 

Hvis jeg regner med TDP-verdier, og TS har 990FX SB950 chipset, og stock CPU:

990FX 19.6W TDP

SB950 6W TDP

FX-8350 125W TDP

R9 290X 295W TDP (unofficial)

7200RPM gjetter ca 10W

Optisk drev gjetter 10W

Wifi gjetter 5-15W

 

Da er vi oppe i ca 480.6 Watt. (TDP vel å merke)

Det er flere ting som trekker strøm.

(vifter for eksempel. Jeg har vært borti vifter som trekker 36W per stk, men ganske usannsynlig for at TS har slike)

 

Lenke til kommentar

Jeg tok det tallet fra en test på nettet. I følge Hardware så bruker den mye mer:

 

Strmforbruk_Lavereerbedrewatt.png

 

Her fra en annen test:

 

x264-power-peak.gif

Dette er totale strømtrekket fra maskinen, et GTX 580 bruker ikke 0 Watt på idle :)

Hovedkort

Asus Crosshair V Formula (AM3+)

Prosessorer
AMD FX-8350
RAM
2 x 4 GB Corsair Vengeance 1600 (1333 MHz 8-8-8-24 @ 1,5v)
Strømforsyning
Corsair TX 850W
Skjermkort

Nvidia Geforce GTX580

Harddisk
Western Digital Black Edition 640 GB
Operativsystem Windows 7 Home Premium

Det samme gjelder for den andre siden du hentet data fra:

http://techreport.com/review/23750/amd-fx-8350-processor-reviewed/2

 

Som du sikkert ser, så er det samme CPU, med samme clock. Jeg vet ikke om begge bruker samme test, men det er definitivt ikke samme effekt som er trukket fra veggen, selv om det er samme CPU, like mye RAM, 1 skjerkort og 1 disk.

Lenke til kommentar

Må ta med effektiviteten til strømforsyningen også da. TX 850 er ca 85% effektiv rundt 200-300W load, så HW måler 240W på stikkontakten så trekker alle komponentene i maskinen samlet rundt 200W i den testen.

 

TechReport har brukt en litt mer effektiv strømforsyning (AX 750) og ingen separat PCIe grafikkort, som nok forklarer at deres system trekker 40-50W mindre..

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...