Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sett opp likningene for å finne grenstrømmene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg har endelig svar. Men ut fra skissen ser jeg en del problemstillinger:

Først må du ta hensyn til de tre forskjellige strømkildene:

En potensiell ulempe med parallellkobling er at hvis cellene har ulik spenning vil det gå en utjevnende strøm mellom cellene.

Man ser at det ene batteriet har motsatt poler enn de to andre batteriene. Dette tror jeg at jeg ville angrepet først i problemstillingen, og se hvilke rester man står igjen med, (20 V batteriet i midten)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg begynner å se tegning til noe. Det er ikke 100 % sikkert at dette er riktig tolkning. Men:

1. Tenk at + pol leverer spenning til jord (eller motsatt, er ikke så nøye).

2. Tenk at to + poler vil levere strøm til minuspolen på det midterste batteriet.

3. Du sitter da med at:

- Batteriet helt til venstre +10V og batteriet helt til høyre +30V egentlig står i parallellkobling, og utgjør derfor en enhet etter du har gjort beregninger på deres parallellkobling

- Batteriet i midten -20V står egentlig i seriekobling med det produktet du får av de to parallellkoblete batteriene når du snur fortegnet til +20V på dette batteriet i midten.

4. Jeg ser da for meg at strømmen vandrer fordelt ut på +10V (venstre) og +30V (høyre) batteriene først, for så å vandre igjennom det midterste batteriet på +20V, for så til slutt å gå til jord.

Motstandene er mye enklere å behandle i og med at de hører til vært respektive batteri som står i deres nærhet. Altså 2 parallelkoblede som igjen står i serie med den ene tilhørende det midterste batteriet.

Utregningene tror jeg du bør klare selv nå når jeg har analysert kretsen for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...