Apocalyptoo Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har ikke stasjonsvogn, så altså et lite bagasjeromm. Hender av og til at jeg er sjofør på fester og lignende. Å da er det ikke alltid plass til alle i bilen, så jeg lurer på, hvor alvorlig er det å ha en person i bagsjerommet? Altså, det er snakk om som regel 100-300 meter. Å det er personen selv som insisterer på å ligge der, siden de ikke gidder å gå. Som regel sier jeg nei, men av og til viss de er områder uten politi at de får lov.Men er gangske usikker på hvor alvorlig dette er. En annen ting er, hva med viss det er en i overlast? Er det også ganske straffbart? Er det i så fall bedre en å ha de liggende i bagsjerommet? Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Er jo en grunn til at vognkortet sier hvor mange sitte-plasser det er i bilen, dette er en av de.Et bagasjerom er ikke en sitteplass, du kan tenke deg hva som skjer med vedkommede om det skulle skje noe uforutsett (bilen kjører i grøfta i relativt høy fart).Det skal ikke store farten til for at vedkommede i bagasjerommet får seg en skikkelig smell, om du synes det høres rart ut, dra til nærmeste trafikk-kontor og prøv maskinen som illustrerer det å kræsje i så så-mange km/t.Om man ikke gidder å gå 200-300m får man jaggu heller holde seg hjemme. 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Ikke bare det, om du havner i en ulykke i en viss fart, og får et objekt (en person) på 60-120kg+-, så er det ikke bare personen i bagasjerommet som vil få seg en trøkk. De kiloene der blir fort mangedoblet i en ulykke. Selvom du «aldri» vil være uheldig i trafikken, så betyr det ikke at ikke andre medtrafikanter kan være det. 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Hvis du havner i en ulykke og de finner ut at det har vært noen i bagasjerommet er jeg relativt sikker på at lappen din ryker, regner med at 100-300 meter er en underdrivelse, men du er søren meg dum hvis du risikerer lapp og store summer for at en full kis skal få ligge i bagasjerommet på vei hjem fra fest. For øvrig, den vanlige straffen for overlast: Bot på fem tusen pluss, og antageligvis manko på førerkort i 4-5 måneder. Endret 21. oktober 2013 av Korporal Kranium Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Så har man jo tilfeller hvor man blir påkjørt bakfra. Sikkert minst like ubehagelig da. Eg har selv en toseter, og også tidligere med flere seter så får eg i ny og ne spørsmål om ikke noen bare kan få sitte på "rett borti der" på en ikke godkjent sitteplass(enten i bagasjerommet, i lasterommet eller to på ett sete. Konsekvent, uten unntak, nei, er svaret mitt. Eg vil få problemer med Politiet om de stopper meg. Lite hyggelig. Eg vil få problemer med forsikringsselskapet, både mitt og pasasjerens, om det skjer noe. Veldig ubehagelig. Eg vil fremstå som en særdeles dårlig rollemodell for dattera mi, kamerater og andre som ser meg. Veldig kjipt. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Henger meg på denne. Tror kanskje man kunne fått bedre svar i juss forumet, menmen. Hvilke lover går dette under og hva er max straff? Eventuelt om det sitter 4 baki om det bare er seter for 3? Lenke til kommentar
Apocalyptoo Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Takk for svar, tror nokk det er siste gangen noe får lov å ligge bak i der. Kjører jo selvsagt ikke fortere en 40-50 med vedkommende bak i. Men ja, hørest utrolig dumt ut egentlig når jeg tenker meg skikkelig om. Siste gang jeg kjører med noen i bagasje rommet. Kan kanskje kjøre med en i overlast om det er snakk om 1km eller noe slikt. Men ja, vanskelig å si nei når du får 300kr for å kjøre noen en 1km. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Du kan kjøre to turer. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Takk for svar, tror nokk det er siste gangen noe får lov å ligge bak i der. Kjører jo selvsagt ikke fortere en 40-50 med vedkommende bak i. Men ja, hørest utrolig dumt ut egentlig når jeg tenker meg skikkelig om. Siste gang jeg kjører med noen i bagasje rommet. Kan kanskje kjøre med en i overlast om det er snakk om 1km eller noe slikt. Men ja, vanskelig å si nei når du får 300kr for å kjøre noen en 1km. Ja, men du må tenke konsekvenser, "what if", da virker ikke 300kr så fryktelig mye lengre. at du kjører 40-50 hjelper ikke, det er mye som kan skje, hvis det er snakk om 1km så klarer nok personen å vente 10min også. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Ikke bare det, om du havner i en ulykke i en viss fart, og får et objekt (en person) på 60-120kg+-, så er det ikke bare personen i bagasjerommet som vil få seg en trøkk. De kiloene der blir fort mangedoblet i en ulykke. Med mindre personen blir plassert på hattehyllen bak så er vel ikke personer i bagasjerommet noe sikkerhetsrisiko for andre i bilen. Den bakre seteraden i låst posisjon vil vel ta for støtet i en eventuell kollisjon. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 hadde en kompis som insisterte på å ligge i ett bagasjerom 1 gang. Han gjør ikke det lenger etter 1 fartsdump. Null og niks å holde tak i og ett klask i taket og ett klask i gulvet sier nok om at slikt ikke er behagelig. Samt at det er ulovlig så det er jo noe man aller helst ikke burde gjøre. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Med mindre personen blir plassert på hattehyllen bak så er vel ikke personer i bagasjerommet noe sikkerhetsrisiko for andre i bilen. Den bakre seteraden i låst posisjon vil vel ta for støtet i en eventuell kollisjon. Det er det jo ingen garanti for. Når det kommer noe på 3-400kg++ full fart rett i setet, så skal du ikke se bortifra at setelåsen blir løsnet, evt andre deler av setet.. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det er det jo ingen garanti for. Når det kommer noe på 3-400kg++ full fart rett i setet, så skal du ikke se bortifra at setelåsen blir løsnet, evt andre deler av setet.. Virker lite sannsynlig. AtW Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Virker lite sannsynlig. AtW Da har du sett for lite ulykker. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det er det jo ingen garanti for. Når det kommer noe på 3-400kg++ full fart rett i setet, så skal du ikke se bortifra at setelåsen blir løsnet, evt andre deler av setet.. Legger du en 100kg person i bagasjerommet er vel sannsynligheten stor for at vedkommende ligger godt plantet mot seteryggen, så det er vel ikke snakk om de belastningene du beskriver. Hvis setelåsen svikter er i så fall denne defekt. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Legger du en 100kg person i bagasjerommet er vel sannsynligheten stor for at vedkommende ligger godt plantet mot seteryggen, så det er vel ikke snakk om de belastningene du beskriver. Hvis setelåsen svikter er i så fall denne defekt. Nå er jo alt relativt. Er jo drøssevis av forskjellige biler med forskjellig kapasitet i bagasjerommet. Men ja, du har nok rett om at setelåsen svikter, så er den defekt. Vil uansett ikke anbefale at en person ligger i bagasjerommet under en biltur. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Og kanskje det værste med å ha folk i bagasjerommet dersom ein kræsjer er at det ikkje er sikkert at redningsmannskapet finner vedkommande med ein gong. Dersom det ikkje foreligger nokon grunn til å tru at det er folk eller farlige stoff i bagasjerommet (som det vanligvis ikkje er) så vil sjølvsagt dei som sitter inne i bilen få all oppmerksomheita og bagasjerommet forblir usjekka. Ikkje er det sikkert at du klarer å summe deg nok til å gi beskjed om at det ligger nokon i bagasjerommet heller. Men dette er sjølvsagt krisemaksimering. Vanligvis så får ein eit forenkla forelegg på mellom 2000 og 5000 kroner for å ha med ein person for mykje. Men det finnes også eksempler på førerkortbeslag i 1 år og fengselstraff opp til 3 måneder. Men dette blir vurdert utifrå ei konkret vurdering utifrå situasjonen. At det er ein kort kjøyretur taler til din fordel, men eg vil anta at å skjule passasjerer i bagasjerommet er straffeskjerpande i forhold til å ha ein ekstra person i baksetet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Da har du sett for lite ulykker. Hvilke ulykker har du sett der slik last i bagaserommet ødelegger bilen der det ikke 1. Har vært noe galt ett sted 2. Hastigheten er så stor at ulykken er fatal uansett. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå