Gå til innhold

Er grafikkortet mitt ødelagt?

Ashim

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et spørsmål angående mitt grafikkkort. Kjøpte for noen mnd siden Sapphire Radeon Vapor-X(http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_index.aspx?pid=1679&lid=1)

Jeg spiller World of Warcraft (lol) og jeg har fått noen ganger "freeze" og så disconnect, fordi klienten får "not responding". Vet ikke om det har noe med kortet å gjøre.

I tillegg så opplever jeg ofte at noen punkter i spillet får kortet til å gå helt amok. Så snur jeg meg rundt og ser en annen vei, alt bra igjen.

Da er det store spørsmålet, er dette noe jeg kan fikse selv, eller må jeg sende inn kortet?

Verdt å nevne, har aldri overklokket kortet, temperaturen er konstant ved 47-52grader når jeg gamer.

post-176397-0-09383400-1382382674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster deg ingenting å reklamere på det. Jeg har hatt 3 kort med samme feil som ble byttet på garanti.

Ok, tusen takk for kjappe tilbakemeldinger. Jeg var hovedsaklig redd for at det ikke var noen feil. Da ender man fort opp med 190kr for at de "tester" kortet+frakt. Jeg ønsket derfor en bekreftelse på en eller annen måte.

Da sender jeg tilbake kortet så fort som mulig. Tråden er løst, takk igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager, men jeg føler meg nødt til å spørre om hjelp.

Idag fikk jeg vite at skjermkortet er "ok". Komplett har testet den i Heaven Benchmark, Valley, EVGA Artifacts scanner, 3DMARK, Need For Speed World, BF3. Testet i 6 dager fordelt på de forskjellige testene og har ikke funnet artifacts eller andre feil.

Da kommer spørsmålet mitt. Hvorfor opplever jeg artifacts på Heaven Benchmark test og World of Warcraft (referer til bildet fra starten av tråden).

Nå har jeg brukt det gamle kortet mitt CLUBHD4870 med null problemer/feil (bortsett fra at den suger). Så jeg føler meg litt rådløs, nå som jeg får kortet mitt levert tilbake.

Kjøpte et nytt system for 6 måneder siden, dvs alt er nytt. Verdt å nevne kanskje, har en XFX Pro Edition 650W PSU. Ustabil PSU kan vel føre til artifacts eller?

Lenke til kommentar

Det er desverre ikke helt unormalt at man ikke får feil i syntetiske benchmarks. Og det er jo et vanlig problem at leverandøren ikke tester kortet i normal drift.

Siden de ikke finner feil så må du teste kortet selv, men det er ikke alltid enkelt da du antagelig ikke sitter på flere maskiner.

Jeg er veldig tvilsom til at et ustabilt power vil gi seg utslag i artifacts på denne måten.

XFX psuen du har er dessuten av bra kvalitet så jeg tviler på at den er synderen.

Lenke til kommentar

Det er desverre ikke helt unormalt at man ikke får feil i syntetiske benchmarks. Og det er jo et vanlig problem at leverandøren ikke tester kortet i normal drift.

Siden de ikke finner feil så må du teste kortet selv, men det er ikke alltid enkelt da du antagelig ikke sitter på flere maskiner.

Jeg er veldig tvilsom til at et ustabilt power vil gi seg utslag i artifacts på denne måten.

XFX psuen du har er dessuten av bra kvalitet så jeg tviler på at den er synderen.

Det jeg angrer på å ikke ha nevnt til komplett er at jeg spilte med "boost" moden til kortet på. Altså hvor den overklokker trygt med 50 Mhz. Da jeg spurte om de har testet i boost mode, så var svaret litt uklart. Tror den som svarte, mente at kortet har blitt testet under "normale" omstendigheter. Tok det litt som en selvfølge at de tester i kortets egen boost mode.

Når jeg får den tilbake, så vil jeg se hva jeg kan gjøre. Har lest litt om hva som forårsaker artifacts, så jeg har noen ting å gå etter. Selvsagt, så føler jeg at kortet er defekt, men de sier jo som så at kortet er bra. Utrolig kjipt egentlig...

Lenke til kommentar

Opplevde en lignendes sak på et hovedkort i starten av året.
Det hadde et problem med at det skrudde på hele pc'en av seg selv, som oftest mitt på natta.
Jeg snedte inn kortet og de mente at det ike var noe feil.
Men etter mye mas og styr så fikk jeg pengene tilbake for det, så løser det seg ikke for deg så er det egentlig å bare mase ;)

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen. Jeg får kortet imorgen, så da får jeg teste det ut litt. Er det noen tips om hvordan jeg skal gjøre dette for å vise at kortet er defekt? Skal jeg bare spille normalt, og når jeg får "artifacts" så tar jeg bilder eller?

I tillegg til dette, er det noen som helst "noob" feil der ute, som kan gjøre at man får artifacts...tar gjerne imot alle tips.

Endret av Ashim
Lenke til kommentar

Det er forskjell på artifacts. Den varianten du postet bilde av har jeg kun sett på defekte kort. Den horisontale triangel formede streken har jeg hatt på 3 skjermkort, alle hadde defekt minne. Jeg har sett mønster på skjerm som kom av driver/softwarefeil men da har alltid mønsteret vært symetriske ruter, gjerne med skygger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...