dwarrel Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hei. Er det noen som har noen gode tips å komme med til en pc som bør være forholdsvis støysvak. Den trenger ikke å være high-end, og har heller ikke tenkt til å overklokke den. Den vil bli brukt til skolejobbing, og litt spilling (mao trenger ikke ha det nyeste av det nye). Pri 1 her er at viftestøy osv er minimalt. Trenger kun tips til: - Kabinett - Hovedkort - Prosessor & vifte - Skjermkort - Ram Prisanslag; rundt 10k. Noen som har noen innspill? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg har tenkt til å kjøpe en makin om ligner den spekken som du sier der. Trenger kun tips til: - Kabinett Aopen H600B (Tilbud på P.S data til 745). Skifte ut kabinettvifte til noe stillere... PSUen er støysvak. - Hovedkort Asus A7N-8X Deluxe (Den har passiv kjøling) - Prosessor & vifte Tenkte på en Barton 2500+ og en Iglo Silent Breeze (19 dB) - Skjermkort Radeon 9600 pro ultimate edition (passiv kjøling) - Ram Vel, den støyer jo ikke så da er det bare å velge og vrake. Corsair, Geil eller kanskje TwinMos... kommer an på hvilken webshop du har tenkt til å velge. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hei, kanskje litt off-topic, men mitt råd hvis støy er et tema: kjøp romslig kabinett, lim på støymatter på innsiden av kabinettet (fåes for en billig penge hos Biltema) Og det beste av alt; dette koster minimalt med kr,-. mvh roger Lenke til kommentar
sirpetterjones Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Når det gjelder kabinettet, har jeg et godt forslag til stillegående vifter: 80*80mm papst vifte 80*80mm med kun 12dB støy.. det er ganske bra.. Ha to foran og en bak.. funker nok bra det... Forresten, når det gjelder å unngå å bli forstyrret av maskinstøy er det mange som setter hele maskina i et annet rom/boks. Hørt at det funker. Høres kanskje rart ut, men det er ihvertfall et forslag :wink: Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hvis jeg skulle foreslått noe, må det vel bli noe slikt: Fra Komplett.no: CPU: Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC800 - 1723,00 HK: Asus P4P800 Hovedkort for S478/800mhz - 1118,00 RAM: 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond - 2x 514,00 = 1028,00 Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB - AGP, "Ultimate Edition", Retail - 1937,00 Kabinett: Chieftec Dragon Aluminium Tower Sølv - 1137,00 Totalt fra komplett: 6943,00 Fra microplex: MIST støydempingsmatter, kit, Miditower - 395,00 MIST CPU-kjøler, "Black Silence" - 295,00 (og eventuellt noen papst 12dB vifter?) Totalt fra microplex: 690,00 Totalt: 7633,00 kr Magnus Lenke til kommentar
dwarrel Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Tusen takk for råd og hjelp så langt. Noen som har noen erfaringer med stillegående harddisker ? Vil vel tippe at 5400rmp vil være å foretrekke. Har hørt at Seagate sine skal være ganske stillegående. Stemmer det? Lenke til kommentar
Cid Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Ville valgt dette kabinettet her. Koster, men det er bra og stille.... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Noen som har noen erfaringer med stillegående harddisker ?Vil vel tippe at 5400rmp vil være å foretrekke. Har hørt at Seagate sine skal være ganske stillegående. Stemmer det? Samsung og Seagate er begge så stillegående at de blir overdøvd av cpu/psu-viftene. Det er lite eller ingen forskjell i støy mellom 5400 rpm-ene og 7200 - rpm-ene. Forskjellen ligger der mer i varmeutvikling - de raske diskene vil lage litt mer varme. Jeg tror det kan være greit å ha en 7200-disk til OS, og 5400-disker til lagring. Samsung gir 3 års garanti. Jeg tror seagate bare gir 1 år. => Kjøp samsung. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hvis du får tak i en Seagate Barrucuda V så gå for den, men jeg tviler du greier å finne den (kanskje den eksisterer på bruktmarked/bruktannonse?). Som ny vil jeg anbefale Seagate 7200.7 pga dens lave varmeutvikling og støy. (det er den desidert "stilleste" HD på privat markedet nå) Lenke til kommentar
sirpetterjones Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Ja. Seagate Barracuda er nok den mest stillegående hd'en på markedet akkurat nå. Har også en grei ytelse, så ingen grunn til å ikke gå for den. Test av den er forresten her, og her er varen på Komplett. Lenke til kommentar
Noxious Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Her er et forslag: Kabinett: Støydempet kabinett og Fortron/Source 350W strømforsyning fra microplex.no Hovedkort: P4C800-E Deluxe Prosessor: Intel Pentium 2,4 GHz Boxed PC800 Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB "Ultimate Edition" Minne: Corsair CMX256A-3500C2 (2 stk) Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7RPM 120GB S-ATA (Eventuelt 2 stk hvis du har penger og lyst til å benytte deg av RAID 0, RAID 1 eller RAID 10 som hovedkortet støtter). Lenke til kommentar
unwill Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Her er et forslag: Kabinett: Støydempet kabinett og Fortron/Source 350W strømforsyning fra microplex.no Hovedkort: P4C800-E Deluxe Prosessor: Intel Pentium 2,4 GHz Boxed PC800 Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB "Ultimate Edition" Minne: Corsair CMX256A-3500C2 (2 stk) Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7RPM 120GB S-ATA (Eventuelt 2 stk hvis du har penger og lyst til å benytte deg av RAID 0, RAID 1 eller RAID 10 som hovedkortet støtter). Enig med han for det meste, men han anbelte en Fortron/Source 350W PSU til 645 kr. Og den samme PSUen med kabinett koster ikke mere enn 745 (Aopen H600B). Uten å ha sjekket prisene selv ivl jeg påstå at en AMD Barton 2500+ med en Asus A7N8x deluxe + Iglo Silent Breeze er eb god del billigere enn en Pentiun 2,4 Ghz og det Asus kortet. Men dersom du absolutt vil velge Intel så er det et godt valg. Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 GeiL golden dragon minnet må vel være bra i en støysvak maskin ettersom det utvikler lite varme. Et faktum som de fleste bør være enige i, er at intel P4 2.4c yter bedre enn en 2500 barton. Men så har man jo prisforskjellen og da! Kjøp noen støydempende greier for harddisker på microplex el. og som kabinnet er noisecontrol et meget godt valg. Fortron/Source Psuen er jeg også helt enig i. Den er knallbra Hvis du vil ha vifter i kabinettet er det en god ide å kjøpe en rheobus eller rheostat som du kan regulere viftene Lykke til med ny PC! Mvh. Kristian Lenke til kommentar
conect Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 1. Pass på å ikke ha et slingerte og ustabilt kabinett Så lenge det kan bli bevegelse blir det mere lyd enn nødvendig 2. så lenge du ikke skal ha mere enn basic ting i pc'en og ikke overklokke så har du ikke behov for flere vifter enn psu vifta. 3. Harddiskene er et stort støy problem og her har microplex.no fine løsninger men de er forholdsvis dyre. et billig alternativ er å henge disken i to passende o-ringer (koster 10-20 Kr) i en av plassene i kabinettet som er beregnet for cd-rom. Dette hindrer at vibrasjonen fra diskene blir minimal. 4. Stillegående disk er seagate barracuda 7 serien. siden disse benytter et annet kulelager enn andre produsenter. 5. Velg komponenter som har passiv kjøling. 6. I denne "pc'en" gjenstår det da kun to ting som kan produsere støy til en viss grad og det er: Cpu kjøler/vifte og Psu vifte. Velg en psu som har nok strøm til ditt bruk og ikke overdriv, jo større den blir jo mere varme jo større behov for kjøling jo mere bråk. Cpu kjøler/vifte finnes i alle prisklasser og alle forskjellige typer. Viss mulig velg en passiv. håper det hjalp litt Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Hei, kanskje litt off-topic, men mitt råd hvis støy er et tema: kjøp romslig kabinett, lim på støymatter på innsiden av kabinettet (fåes for en billig penge hos Biltema) Og det beste av alt; dette koster minimalt med kr,-. mvh roger Joda, det er bra med støydempematter, men de demper ikke støy fra PSU eller kabinettvifter. Det er spesielt i fronten dempematter er viktig, for å dempe støyen som kommer direkte mot brukeren. For å slippe inn luft (ikke fra fronten), kan man enten åpne de to nederste PCI kortplassene eller sage et passende stor hull i bunnen av kabinettet. Lenke til kommentar
sirpetterjones Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Noen som har noen erfaring med denne når det gjelder støy? Er en Chieftec Strømforsyning ATX 360W til P4/AMD. Skal nemlig kjøpe pc fra Komplett (får rabatt der, så vil kjøpe derfra), så lurte derfor på om noen kunne dele noen erfaringer med meg? Eventuelt er det noen andre psu'er dere kan anbefale? (som kan fåes kjøpt på Komplett..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå