EvilSeagull Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hva er vitsen med de der AM/PM-greiene? Å lære klokka er vanskelig nok fra før Lenke til kommentar
Madridista1212 Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 am er fra midnatt til 12 om dagen, og pm er 12 om dagen til midnatt after midnight past midnight Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 am er fra midnatt til 12 om dagen, og pm er 12 om dagen til midnatt after midnight past midnight jeg kunne levd til jeg var hundre uten å lære meg de greiene der! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 after midnight past midnight Feil! a.m. (from the Latin ante meridiem, meaning "before midday") and p.m. (post meridiem, "after midday") http://en.wikipedia.org/wiki/Ante_meridiem 7 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er av den enkle grunn at amerikanere er et sært folkeferd. Der er det for enkelt å regne med 24timers klokke, og derfor må det gjøres vanskelig. Jamfør med 12 inches i en foot, 3 foot i en yard, 1760 yards i en mile. Tungvint hvis du ikke er vant til det. 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er av den enkle grunn at amerikanere er et sært folkeferd. Der er det for enkelt å regne med 24timers klokke, og derfor må det gjøres vanskelig. Jamfør med 12 inches i en foot, 3 foot i en yard, 1760 yards i en mile. Tungvint hvis du ikke er vant til det. huff de der foot inch mile greiene har jeg klødd meg i hodet av mer enn en gang . jeg husker vi hadde det i matematikken. det var et sorgens kapittel Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 after midnight past midnight Det hadde blitt litt snodig, sidan after og past i praksis betyr det same. 5 Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er av den enkle grunn at amerikanere er et sært folkeferd. Der er det for enkelt å regne med 24timers klokke, og derfor må det gjøres vanskelig. Jamfør med 12 inches i en foot, 3 foot i en yard, 1760 yards i en mile. Tungvint hvis du ikke er vant til det. Jeg vil tro det i aller høyeste grad også gjelder Storbritannia og dets tidligere kolonier: http://en.wikipedia.org/wiki/Date_and_time_representation_by_country 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Min huskeregel er after midnight og past midday. At det ikke stemmer med den faktiske betydningen gir jeg en god f i så lenge klokkeslettet stemmer. 2 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er greit nok det at det kan skje i england også, men i hovedsak er det Nord-Amerika, Australia og noen tidligere kolonier i Asia, men i dagligtale brukes det da normalt ikke pm og am i storbritannia utenom? De pleier da å si "in the afternoon" eller "in the morning" og ikke am eller pm, eller er jeg helt på jorde her? Resten av verden liker å følge internasjonale standarder. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er greit nok det at det kan skje i england også, men i hovedsak er det Nord-Amerika, Australia og noen tidligere kolonier i Asia, men i dagligtale brukes det da normalt ikke pm og am i storbritannia utenom? De pleier da å si "in the afternoon" eller "in the morning" og ikke am eller pm, eller er jeg helt på jorde her? Resten av verden liker å følge internasjonale standarder. Kan skje er vel en underdrivelse. Om de kaller det noe annet, så er det samme system som AM/PM for det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hva er vitsen med de der AM/PM-greiene? Å lære klokka er vanskelig nok fra førDet skyldes nok at på en vanlig (analog) klokke, så er det bare tolv timer, på grunn av begrenset plass. Jeg har sett en analog klokke med 24 timer, men det ble litt rotete. Enkelt å lese av, selv når du har dårlig tid: Et lite dameur med denne påskriften hadde vært "umulig" å lese av: Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Betyr dette at TS ikke kan klokken? Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Betyr dette at TS ikke kan klokken? Jupp. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Det er av den enkle grunn at amerikanere er et sært folkeferd. Der er det for enkelt å regne med 24timers klokke, og derfor må det gjøres vanskelig. Jamfør med 12 inches i en foot, 3 foot i en yard, 1760 yards i en mile. Tungvint hvis du ikke er vant til det. Er du full? 3 foot i en yard? edit: jeg er visst full, leste 3 inches i en yard Endret 21. oktober 2013 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 bare å se på am som after midnight. da vet du at alt etter klokka 12 på kvelden er AM. og dermet vil alt etter 12 på formiddagen være PM. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Her er en huskeregel som jeg bruker: PM - "På madrassen" AM - "Av madrassen" Altså, "på madrassen" betyr "på denne halvdelen av døgnet legger jeg meg på madrassen" (12:00 - 23:59) "Av madrassen" betyr "på denne halvdelen av døgnet går jeg av madrassen" (00:00 - 11:59) Endret 23. oktober 2013 av coyotemannen 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Her er en huskeregel som jeg bruker: PM - "På madrassen" AM - "Av madrassen" Du er verdens smarteste menneske! 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Var det så veldig smart da? Hvis man virkelig er smart så trenger man ingen huskeregel. Da lærer/skjønner man det og ferdig med det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Nei, klokken var ikke alltid enkel å lære seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå