Gå til innhold

Hva er vitsen med de der AM/PM-greiene? Å lære klokka er vanskelig nok fra før

EvilSeagull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er av den enkle grunn at amerikanere er et sært folkeferd. Der er det for enkelt å regne med 24timers klokke, og derfor må det gjøres vanskelig. Jamfør med 12 inches i en foot, 3 foot i en yard, 1760 yards i en mile. Tungvint hvis du ikke er vant til det.

huff de der foot inch mile greiene har jeg klødd meg i hodet av mer enn en gang :confused:. jeg husker vi hadde det i matematikken. det var et sorgens kapittel :cry:

Lenke til kommentar

Det er av den enkle grunn at amerikanere er et sært folkeferd. Der er det for enkelt å regne med 24timers klokke, og derfor må det gjøres vanskelig. Jamfør med 12 inches i en foot, 3 foot i en yard, 1760 yards i en mile. Tungvint hvis du ikke er vant til det.

Jeg vil tro det i aller høyeste grad også gjelder Storbritannia og dets tidligere kolonier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Date_and_time_representation_by_country

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit nok det at det kan skje i england også, men i hovedsak er det Nord-Amerika, Australia og noen tidligere kolonier i Asia, men i dagligtale brukes det da normalt ikke pm og am i storbritannia utenom?

De pleier da å si "in the afternoon" eller "in the morning" og ikke am eller pm, eller er jeg helt på jorde her?

Resten av verden liker å følge internasjonale standarder.

Lenke til kommentar

Det er greit nok det at det kan skje i england også, men i hovedsak er det Nord-Amerika, Australia og noen tidligere kolonier i Asia, men i dagligtale brukes det da normalt ikke pm og am i storbritannia utenom?

De pleier da å si "in the afternoon" eller "in the morning" og ikke am eller pm, eller er jeg helt på jorde her?

Resten av verden liker å følge internasjonale standarder.

Kan skje er vel en underdrivelse. Om de kaller det noe annet, så er det samme system som AM/PM for det.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med de der AM/PM-greiene? Å lære klokka er vanskelig nok fra før

Det skyldes nok at på en vanlig (analog) klokke, så er det bare tolv timer, på grunn av begrenset plass. Jeg har sett en analog klokke med 24 timer, men det ble litt rotete.

Enkelt å lese av, selv når du har dårlig tid:

talking-watch.jpg

Et lite dameur med denne påskriften hadde vært "umulig" å lese av:Nordschleife%2024%20hour%20XL%20wristwat

Lenke til kommentar

Er du full? 3 foot i en yard? :p

edit: jeg er visst full, leste 3 inches i en yard :lol:

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

bare å se på am som after midnight.
da vet du at alt etter klokka 12 på kvelden er AM.
og dermet vil alt etter 12 på formiddagen være PM.

Lenke til kommentar

Her er en huskeregel som jeg bruker:

PM - "På madrassen"

AM - "Av madrassen"

Altså, "på madrassen" betyr "på denne halvdelen av døgnet legger jeg meg på madrassen" (12:00 - 23:59)

"Av madrassen" betyr "på denne halvdelen av døgnet går jeg av madrassen" (00:00 - 11:59)

Endret av coyotemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...