Gå til innhold

Sensur av NrK - tåler vi ingen ting av den nye makten?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
KLIPPET BORT: NRK bedrev klassisk selvsensur da innslaget med Jens Stoltenberg og Özz Nûjen ble klippet bort fra Fredrik Skavlans program. Foto: FAMEFLYNET SWEDEN / NTB Scanpix
Selvsagt var det selvsensur
NRK bukket ærbødig for makta da Skavlan-innslaget ble redigert. Det inneholdt ikke noe brudd på norsk presseetikk. Handlingen var et klassisk eksempel på politisk selvsensur.
DET KAN IKKE VÆRE en oppgave for NRK eller Norsk Presseforbund å senke takhøyden i den politiske debatten. Men det er det vi nettopp har sett et eksempel på. I programmet «Skavlan» som ble sendt sist helg, klippet NRK bort deler av innslaget der den svenske komikeren Özz Nûjen kritiserte Frp og Høyre for å ville deportere romfolk. Han sa også at det er mulig å påstå at man ikke er rasist eller har rasistiske holdninger, men likevel utføre hverdagsrasistiske handlinger. Da Fredrik Skavlan gjorde Nûjen oppmerksompå at Frp ikke var der og derfor ikke kunne forsvare seg, sa komikeren at det var mange som han som ikke er tilstede eller får ta til motmæle når Frp prater.

 

Kilde: http://www.dagbladet.no/2013/10/21/kultur/meninger/lederbloggen/sensur/presseetikk/29891239/

 

John Olav Egeland som skrev dette deltok i dagens dagsnytt 18

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56102113/21-10-2013

 

for å debattere dette.

 

Se også

 

http://www.expressen.se/nyheter/skavlan-darfor-klipptes-nujen-bort/

 

Skavlan: Därför klipptes Nûjen bort
I fredagens Skavlan gav komikern Özz Nûjen rejäl kritik till Norges nya regering.
Kommentarerna klipptes dock bort i den norska versionen av programmet.
Nu tar programledaren bladet från munnen och svarar på kritiken.
– Samtliga intervjuer klipps ner beroende på hur mycket vi går över tiden och utifrån vad vi som redaktion anser är optimalt. Özz Nûjen var inget undantag, skriver han i ett mejl till Expressen.
I fredagens program intervjuades bland annat komikern Özz Nûjen och Arbeiderpartiets ordförande Jens Stoltenberg.
Özz Nûjen riktade då skarp kritik till den nya norska regeringen. Han menar att Norge är på väg att få en rasistisk regering med en rasistisk profil.
– Till exempel vill man massdeportera romer från Norge. Och det är både Höyre och Fremskrittspartiet. Om det inte är rasism, vad är då rasism, sa han i programmet.
"Özz Nûjen var inget undantag"
NRK klippte dock bort kritiken i sin version av programmet till de norska tittarna.
Efter en krönika av Expressens Karin Olsson valde Fredrik Skavlan att ta bladet från munnen och för första gången kommentera klippningen.
– Det är ett val NRK och SVT tar oberoende av varandra varje vecka, skriver Fredrik Skavlan i ett mejl till Expressen.
Kan förtjäna mer tid
Han skriver vidare att SVT valde att sända den version som produktionsbolaget levererade, medan NRK valde att klippa i programmet ytterligare.
Detta är enligt Fredrik Skavlan helt naturligt.
– En norsk gäst kan till exempel "förtjäna" mer tid för norska tittare, eller så kan det vara olika juridisk och pressetisk praxis som gör att kanalerna ibland gör sin egen redigering innan de sänder ut vårt material, skriver han.

 

 

 

Selvsensur av NRK
Svensk storavis langer ut mot NRK etter at kraftig kritikk av Frp og Høyre ble klippet vekk fra «Skavlan».
Fredag ble det sendt to versjoner av «Skavlan» i Sverige og «Skavlan» i Norge. SVT-seerne fikk se komikeren Özz Nûjens anklager om at Norges to nye regjeringspartier «vil massedeportere romfolk fra Norge», og at han sa til Jens Stoltenberg: «Hvis ikke dette er rasisme, hva er det da?». Sekvensen på ett minutt og 18 sekunder ble klippet bort på NRK, blant annet fordi Frp og Høyre ikke var til stede for å svare på anklagene fra Nûjen.

 

 

 

http://www.kampanje.com/medier/article6932521.ece

 

Er det slik at vår statskanal tilpasser seg sine omgivelser som en kamelon? Jeg følger en del med på svensk Tv og har sett situasjoner der svensk Tv er mer objektiv enn NrK.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Hvem bryr seg om hva en svensk komiker mener om Norge? Selv om han sitter på Skravlan og lirer av seg vås, så er det ikke noen automatikk at man skal få sende tid i her. Godt å se at NRK har redaksjonell integritet og klipper ut vissvass! Kudos til NRK denne gangen!

Lenke til kommentar

Hvis det skal være politisk debatt på riksdekkende tv må jo faktisk begge parter får ta del, ellers er det ingen debatt. Hvis den ene parten blir ekskludert er det jo bare ren propaganda.

 

Men dette er Skavlan, ikke et debattprogram. Har de politiske engasjerte gjester må de regne med politiske uttalelser. Spørsmålet er om NRK skal sensurere slike uttalelser når de verken er lovstridige eller strider mot VVP. Riktignok sier sistnevnte (punkt 4.15) at den som blir angrepet skal få mulighet til tilsvar, men det kunne jo NRK løst ved et eget innslag for eksempel på nyhetene etter sendingen. Siden Skavlan ikke går direkte er det ikke noe teknisk problem å ordne det så tilsvaret kommer samme dag.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må det nesten være opp til NRK. En svensk komiker slår inn åpne dører ved å komme med rasismebeskyldninger mot noen han er uenige med, uten at disse var til stede og fikk svart for seg. Spørsmålet er da om NRK mener dette er noe som fortjener oppmerksomhet, og som det trengs å gjøres ett stort nummer ut av, eller om det er såpass lite interessant at det klippes vekk, slik store deler av programmet allerede blir.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg bryr meg midt på leggen Geir! Jeg ble kun gjort oppmerksom på dette via media her til lands. At man sitter å lirer av seg «skjit» på Skravland er ikke et automatisk kriterie for at man skal få sendetid på NRK eller andre kanaler for den saksskyld.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet at dette ble tatt bort. De som blir beskyldt her er ikke tilstede og Stoltenberg må sitte og nærmest forsvare de andre partiene på beskyldninger fra en gjest som kanskje Skavlan burde vært for god til å invitere. Hadde det vært en diskusjon med Stoltenberg sine ståsteder eller politikken til DNA, så hadde det vært mer aktuelt å ta med synes nå jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet at dette ble tatt bort. De som blir beskyldt her er ikke tilstede og Stoltenberg må sitte og nærmest forsvare de andre partiene på beskyldninger fra en gjest som kanskje Skavlan burde vært for god til å invitere.

 

Nå er jo Skavlan et koseprogram, men hvorfor skal han "være for god" til å invitere kontroversielle gjester?

 

Hva er vi redde for? At Erna eller Siv skal bli støtt? Man behøver ikke være enig med ham, og Høyre og FrP klarer vel utmerket godt å forsvare seg, selv om de må ta det i ettertid.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå er jo Skavlan et koseprogram, men hvorfor skal han "være for god" til å invitere kontroversielle gjester?

 

Hva er vi redde for? At Erna eller Siv skal bli støtt? Man behøver ikke være enig med ham, og Høyre og FrP klarer vel utmerket godt å forsvare seg, selv om de må ta det i ettertid.

 

Geir :)

Man er redd for at seerne skal få et feil inntrykk. Her fremstiller han jo praktisk talt Norge som en rasiststat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det rasistisk å ville ha mennesker som har brutt seg inn i huset sitt vekk? For blir ikke det samme greia som med folk som kommer til et sted uten lovlig opphold?

 

Svenskene burde vel egentlig bare være fornøyde med at NRK ikke bidrar til å drite dem ut enda mer. Slike argumenter blir for barnslig, selv hos Skavlan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er det rasistisk å ville ha mennesker som har brutt seg inn i huset sitt vekk? For blir ikke det samme greia som med folk som kommer til et sted uten lovlig opphold?

 

Svenskene burde vel egentlig bare være fornøyde med at NRK ikke bidrar til å drite dem ut enda mer. Slike argumenter blir for barnslig, selv hos Skavlan.

 

  1. Har du lest oppmerksomheten dette har fått i media? Er de som kommenterer i media også barnslige?
  2. Har du lest noen av artiklene som er skrevet om dette på nettet?
  3. Så du innslaget i dagsnytt 18 (17 minutter ut i sendingen) http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56102113/21-10-2013 ?
  4. Når jeg hører dette innslaget er det ikke noen krise om det hadde vært med.

     

Se også innslaget 27.55 ut i dagens dagsrevy:

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19102113/21-10-2013

 

Hvem er det som får forsvare seg når FrP uttaler seg?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg bryr meg midt på leggen Geir! Jeg ble kun gjort oppmerksom på dette via media her til lands. At man sitter å lirer av seg «skjit» på Skravland er ikke et automatisk kriterie for at man skal få sendetid på NRK eller andre kanaler for den saksskyld.

 

Hva var det som, var «skjit» i det som ble sensurert bort?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skremmende å se hvordan NrK forsvarer episoden selv og hvordan moderatorer på dette forumet ser ut til å tilpasse seg den nye makten i Norge.

 

Hva var så ille av det komikeren sa at det måtte tas bort og ende med Stoltenbergs forsvar av FrP med etterfølgende appalus fra salen.

 

Har ikke de eksterne mediene som kommenterer episoden et poeng?


 

Hele holdningen til fyren? Hvem tror han at han er? :roll:

 

Ikke verre enn mange norske politikere.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være tilpasning til regjeringsskifte? NRK er vel de dyktigste og de jeg synes fremstår som mest nøytrale i politiske debatter og nyhetssendinger.

Jeg synes Stoltenberg alltid kommer greit ut av debatter og situasjoner, noe jeg mener han gjør her også. Nûjen derimot gjorde ingen god figur synes jeg og ser ikke problemet at de fjernet dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nûjen burde overlate til proffer som Frp-politikere å uttale seg om folk som ikke kan forsvare seg ;)

 

Jfr. det som han sa i innslaget hos Skavlan.

 

Ja, men det er jag og monge som meg som ikke er der och kan forsvara oss når FrP partar.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...