Gå til innhold

Friske krydderurter

anaconda

Anbefalte innlegg

Ja, dette var noe helt annet :)

Jeg har tidligere ikke brydd meg om dette, da jeg synes det er unødvendig dyrt å kjøpe disse som uansett visner etter 1 dag. Men lørdag tok jeg sjansen og kjøpte frisk basilikum. Jeg brukte det både i egg omelett og i en kyllingrett til middag. Det smakte nydelig. I dag hadde fant jeg noen få blader som gikk an å bruke og hadde det på laksen. Kjempegodt. Gir veldig mye smak. Men så er dette med holdbarhet. Jeg må nå kaste resten for bladene er svarte og visnet.

Noen tips for at disse skal holde seg lengre? Vanning? Jeg har oppbevart de i romtemperatur (ikke kjøleskap).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De du kjøper på supermarkedet er av veldig dårlig kvalitet, og jeg tror ikke det er noe du kan gjøre for å forbedre dette noe særlig. Men det du derimot burde gjøre, er å kjøpe skikkelig vare på f.eks. Plantasjen (eller dyrke selv). Det koster mye mer, men plantene er mye større, og de vokser faktisk...

Lenke til kommentar

Friske urter liker ikke kulde eller solskinn, så prøv å hold pottene unna det.

Det er veldig teit at det ikke er utbredt med salg av urter i poser (vet at persille selges slik noen steder, men ingen andre urter), slik at man bare kjøper det man trenger. Jeg syntes det er noe stort tull å måtte kjøpe en diger blomsterpotte hver gang man skal ha et par urter.

Lenke til kommentar

En god del innvandrerbutikker selger forskjellige urter i bunt, det er gjerne billigere og bedre enn å kjøpe en potte i dagligvarebutikken. Ellers varierer det fra urt til urt hvordan den skal behandles, rosmarin, timian og oregano er ganske hardføre, basilikum er litt verre. Den kan godt få sollys, men bør ikke tørke ut og er veldig sårbar for trekk, så vær forsiktig med vinduskarmen.

Lenke til kommentar

Ja, dette var noe helt annet :)

Jeg har tidligere ikke brydd meg om dette, da jeg synes det er unødvendig dyrt å kjøpe disse som uansett visner etter 1 dag. Men lørdag tok jeg sjansen og kjøpte frisk basilikum. Jeg brukte det både i egg omelett og i en kyllingrett til middag. Det smakte nydelig. I dag hadde fant jeg noen få blader som gikk an å bruke og hadde det på laksen. Kjempegodt. Gir veldig mye smak. Men så er dette med holdbarhet. Jeg må nå kaste resten for bladene er svarte og visnet.

Noen tips for at disse skal holde seg lengre? Vanning? Jeg har oppbevart de i romtemperatur (ikke kjøleskap).

Jeg har basilikum, med potta fra butikken, som jeg kjøpte for flere måneder siden stående i vinduet. Pass på å vanne hver dag så varer de veldig lenge. Det er ikke vanskelig, bare litt brysomt. Til sist, husk at andre krydderurter ofte trenger mindre vann enn basilikumen.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

De du kjøper på supermarkedet er av veldig dårlig kvalitet, og jeg tror ikke det er noe du kan gjøre for å forbedre dette noe særlig. Men det du derimot burde gjøre, er å kjøpe skikkelig vare på f.eks. Plantasjen (eller dyrke selv). Det koster mye mer, men plantene er mye større, og de vokser faktisk...

Tja, jeg har nå fått basilikum fra butikken til å bli ganske stor da jeg plantet den i en potte ute.

Mynten har jeg nå et fint og fullt bed av etter sommeren. Nok til å lage mojito i lange tider.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har nå fått basilikum fra butikken til å bli ganske stor da jeg plantet den i en potte ute.

Mynten har jeg nå et fint og fullt bed av etter sommeren. Nok til å lage mojito i lange tider.

Godt mulig hvis du planter det ut. Men hvis du skal kjøpe en potte og ikke plante om, så er det for lite jord i de fra supermarkedet. Min erfaring i alle fall.

Lenke til kommentar

En god del innvandrerbutikker selger forskjellige urter i bunt, det er gjerne billigere og bedre enn å kjøpe en potte i dagligvarebutikken. Ellers varierer det fra urt til urt hvordan den skal behandles, rosmarin, timian og oregano er ganske hardføre, basilikum er litt verre. Den kan godt få sollys, men bør ikke tørke ut og er veldig sårbar for trekk, så vær forsiktig med vinduskarmen.

Har da hatt basilikum i blomsterkasse hele sommeren uten at denne tok skade av hverken sol, trekk eller styrtregn. Hadde basilikum, mynte, rosmarin, gressløk og persille på samme sted, alle holdt seg fint og vokste helt til kulda kom og tok dem.

/Espen

Lenke til kommentar

Hva med timian?

"Harde" urter som timian, rosmarin og laubærblad bør du ha i ved begynnelsen, ettersom disse kan være litt overvelmende om du har de i helt til slutt. Salvie er litt midt i mellom. De gir fin smak til en rett som bare tar et par minutter å lage. Kan også brukes til ovnsretter.

Persille (selv om persillestilker er fine å ha i begynnelsen), kjørvel, basilikum, estragon, gressløk (etc) bør du ha i helt til slutt. De mister smaken veldig fort om de utsettes for sterk varme.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppbevar basilikum planten i vinduet, men ikke i sollys. Basilikum og de aller fleste urter trenger dagslys og må ha vann i potten hver dag. Jeg kjøpte en basilikum og den hadde jeg i nesten to mnd. Og jeg brukte den til nesten alt jeg lagde, men den spiret mye og vokste og jeg fikk mye god mat ut av den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...