Gå til innhold

12-14 volt ned til 5 volt -

Anbefalte innlegg

overskriften + hvor stor blir forskjellen ved 5 volt hvis 12 volt`en varierer litt. hvor stor motstand trenger man for å gjøre 12 volt om til 5 volt? hvordan kobler man dette (og hvor handler man delene)? hvordan er det å koble ATX koblingen selv så man får separert de som er 12 volt og 5 volt? er dette vanskelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilde fjernet av moderator. Bruk mindre størrelse på bildet skal det vises på forumet, så ikke folk på scroller seg til døde :)

Hondaen

------------------------------

http://home.no.net/drerling/images/7V-12V-5V.jpg

Jeg tar ikke æren for dette bildet DrErling, gir all kreditt til deg, synes selv at det er et strålende bilde og ville bare vise det til en forumbruker som trenger hjelp :)

Lenke til kommentar
Finn en gul og en rød leding som kommer ut av psu og som ikkje e i bruk. Mello dei to ledningene er det 5 volt.

Hmmm. Nei.

Gul = 12V. Rød = 5V. Sort = jord. Skal du ha ut 5V så må du altså koble sort og rød ledning.

Selve spørsmålet var litt vanskelig å forstå, og kan umulig besvares "riktig" uten å vite forutsetningene. 12 - 14V tyder på at det er spenningen i en bil? Hvis du skal ha 5V til en lyspære eller LED så kan du bruke motstand, hvis det er til elektronikk så vil det ikke fungere, da trenger du en regulator.

Lenke til kommentar

takker for all hjelp hittil, men jeg formulerte tydeligvis spørsmålet veldig feil. prøver på nytt :)

jeg skal ha en PC i bilen, alt er bygd og alt fungerte med en 12-220v inverter (600W) men den kortslutta her for ett par dager siden, og den suger MASSE strøm, har derfor lyst til å bruke bilens egne spennings verdier (12 volt) og gjøre den om til 5 volt der det skal det, og 12 volt der det skal det. meg bekjent tåler en pc en spennings forskjell på ett par volt....?

det jeg lurer på er hvordan jeg kan få bilen sin 12 volt, ned til 5 volt, så jeg kan bruke 5 volt der den skal, og 12 volt der den skal, og ev. hvordan kobles da ATX kontakten på hovedkortet? Er dette mulig....?

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
meg bekjent tåler en pc en spennings forskjell på ett par volt....?

Nei. Definitivt ikke.

Sette inn motstand for å få 5V til en PC? Glem det.

Mange som har jobbet med denne problematikken for å koble til en PC i bil, let i eldre tråder. Det er nok ikke så enkelt som du tror.

White_Tiger: Ikke post slike store bilder, det blir ganske irriterende når alle må scrolle sideveis. Lær deg å forandre størrelsen, enkelt med f.eks IrfanView.

Lenke til kommentar

dvs. at jeg er nødt til å punge ut med ett par tusen til for å få meg en ny inverter? som i tillegg suger masse strøm.. hmm.. går ikke an å bruke no kondensator elr no lignende for å få en javn 5 og 12 volt spenning sammen med motstanden?

Lenke til kommentar

Hei.

Å lage et bil-powersupply for PC er ikke så enkelt som det høres ut. Først og fremst så gir et 12V batteri ikke konstant 12V ut. Et full-ladet batteri gir ca 13.8V. Ved start av motor vil spenningen synke langt under denne verdi (6-8V) og gradvis øke ettersom startmotor får opp turtallet. Ved lading stiger spenningen til over 14V. Disse varierende spenningene er ikke bra for en PC. Videre vil det på spenningen være masse "støy" fra ulike kilder som elektromotorer, (hvor mange er det i din bil?), releer, innsprøytningsdyser, generator osv.

(Oppgitte spenninger er tilnærmede verdier og vi trenger ikke en masse inlegg for å "korrigere" disse)

Du trenger skikkelig regulering av spenningene!

Et par ideer her:

http://dion.swamp.dk/carpower.html

legg merke til at håndtegnet skisse på denne siden har 5V, mens supplyet lenger nede på siden mangler dette!

Her er mere info:

http://home.concepts-ict.nl/~cybersake/car...armp3/index.htm

http://www.epanorama.net/links/psu_computer.html

Good Luck

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...