Gå til innhold

Test: Windows 8.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje noen har litt høyere forventinger til ett nytt OS enn "omtrent det samme, bare litt verre, og man kan venne seg til det", det er sant, man kan venne seg til det, det er ikke kjempeproblemer heller. Men verden går framover, dette er langt under pari for hva man bør levere med ett nytt OS. Å stå stille er ille nok når det kommer ett nytt OS, å kanskje tilogmed gå bakover er elendig.

AtW

Microsoft mente selv at den "store nye tingen" var touch på pc, og de ville ha et touch-vennlig interface. Det var hovedgrunnen til at de lanserte win 8. Selv har jeg aldri brukt touch på win8, og mener det er unødvendig, spesielt på stasjonære pcer.

Hva var forventningene da? Windows 7 er det samme som vista igjen, men alle problemene med vista ble fikset, pluss det så "litt" forskjellig ut. Bare på grunn av at win 7 er bedre, mener alle at win 7 er et fullverdig operativsystem, selv om det i realiteten ikke er noe revolusjonerende i forhold til forskjellene. Var de eneste forventningene til win 7 at det skulle være bedre og funke bedre enn vista? For det var ikke noe særlig mer som var nytt.. I så fall, var forventningene det samme i forhold til win 7 og 8?

For å si det sånn.. Jeg hadde ikke syntes synd på noen om de måtte bruke win 8. Det er heller ikke et dårlig operativsystem. Det er bare nye funksjoner og andre steder å finne ting, noe som er litt uvant, og det er dessverre mange som er skeptisk til nye ting, som er et vanlig tegn på at man begynner å bli gammel xP Men fra spøk til alvor igjen..

Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk til win 8 første gang jeg hørte om det og så det, men når jeg satt meg inn i det og så hvordan det fungerer, skjønner jeg ikke hva alle andre klager på. Og jeg skal ramse opp litt om hva folk egentlig klager på:

Windows 7 med nye funksjoner og litt annerledes steder å finne ting på. Innebygd antivirus. Penere design. Forbedret søkefunksjon. Apper. Mulighet for touch. Litt forbedret oppstartstid. Nyeste versjon av DirextX. Og det er det jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke stå til rette for andre forventinger eller meninger om Win7. Synes ikke win7 var noe fantastisk heller. Win8 har noen små forbedringer, og noen små ulemper. Det er ikke godt nok. Det har ingenting med å være "skeptisk til nye ting", å måtte flytte musa lengre, få mindre informasjon per skjermflate, flere klikk osv er helt objektive, målbare ting.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke stå til rette for andre forventinger eller meninger om Win7. Synes ikke win7 var noe fantastisk heller. Win8 har noen små forbedringer, og noen små ulemper. Det er ikke godt nok. Det har ingenting med å være "skeptisk til nye ting", å måtte flytte musa lengre, få mindre informasjon per skjermflate, flere klikk osv er helt objektive, målbare ting.

AtW

Flytte musen lengre og gjøre flere klikk.. Altså, jeg kan skjønne det hvis det er snakk om fleredobling av sånn det var før, men når det bare er snakk på et par klikk mer og å flytte datamusen 5-10 cm lengre, hvor fysisk krevende er det egentlig? At folk klager på sånne små bagateller gjør meg litt skuffet. Joda, det enkleste er ofte det beste, men når folk begynner å klage på sånne små ting, så vet jeg ikke hva jeg skal si lenger, annet enn latskap..

Jeg er helt med deg på mindre informasjon per skjermoverflate. Det er unødvendig med både for lite og for mye, og microsoft har gått litt i den første retningen. Og helt ærlig så kunne vi sikkert snakke om små bagateller og forskjellige ting som folk ikke liker i en god stund, så derfor tenker jeg det er best å bare avslutte med noen få ord.

Det vil alltid være noen som liker en ting, og noen som ikke liker samme tingen. Men personlig synes jeg at vi skulle vært fornøyd med det vi har, det er ikke alle i verden som har mulighet til den luksusen som Vi har, i forhold til teknologi og tilgjengelighet osv..

Endret av Joachimmen
Lenke til kommentar

Jeg ser langt flere merkelige påstander som er positive for metro-UIet enn motsatt...

Utfordring:

1. Kjøp en billig touchskjerm (du har råd).

2. Installer den på kjøkkenet eller annet lokalt sted koblet til en PC med Windows 7.

3. Bruk det ei uke.

4. Installer WIndows 8(.1)

5. Bruk det ei uke.

6. Iverksett litt selvironi og le av deg selv, nå tar du poenget. ;)

Ja, helt seriøst. Klager man så vanvittig fremdeles, så er det mulig at det er dette som skal til. Som sagt vil jeg på ingen måte påstå at Metro er feilfritt, det er det absolutt ikke. Men jeg forstår ikke denne sammenhengende klagesangen. Det er egentlig ikke noe særlig mindre effektivt med mus og tastatur, og det er mer utrolig mye bedre med touch enn Windows 7 (det kan faktisk ikke sammenlignes engang).

Poenget med Modern UI er jo å sy sammen flere måter å jobbe på i en pakke. Det burde ikke komme som en overraskelse at det ville bli kompromisser, det er det nødt for å bli. Jeg mener Microsoft skal ha skryt for å lage et grensesnitt på tvers av plattformer (PC, brett og mobil) som faktisk fungerer på alle plattformer, og unngår "legge på et lag på toppen"-fella som garantert kommer til å bli utsatt for hat og "hva tenkte de med"-utsagn (den tabben prøvde jo f.eks. MS og HTC med i Windows Mobile 6.1/6.5).

Hvis Microsoft ville henge med på nettbrett-trenden, og det kan alle som vet at to kroner er mer enn en krone fortelle at er en god ide, så måtte de lage et interface til den plattformen. Idéen bak Modern UI er jo direkte genial: Lag et interface, så blir det mindre for brukeren å holde styr på. Det har de fått til.

Touch har kommet for å bli, sånn er det bare. Det er mange som tror at det ikke kommer på arbeidsplasser, iallfall ikke på en stund. Det kommer ikke i morgen. Men jeg tror ikke det er lenge til. Personlig vil jeg ha touch NÅ! Bytter gladelig ut mine tre skjermer med touch med en gang hvis det var mulig. :)

Lenke til kommentar

Men f.eks filen som inneholder alle lisensene mine er faktisk på 58 Word sider når jeg limer den inn der. (lisenser til vanlige programmer. Tar jeg med alle Microsoft lisensene jeg har tilgang på får jeg nok over 200 sider med lisenser)(edit: testet nå, har 178 sider i Word med lisenser totalt :D)

Skal sies at der ligger alle lisensene jeg har kjøpt de siste årene, så noen programmer har flere oppføringer. Men likevel. 58 sider med lisenser sier vel noe om hvorfor jeg føler at Windows Store kunne vært supert.

Du kan vel ikke akkurat påstå at du har et spesielt normalt bruksmønster, kan du vel?

Nå er vel MS ganske klar på at desktop-applikasjoner kommer til å komme i Windows store (med mindre de finner ut at det var en dårlig plan, litt som Games for Windows, og går vekk fra det - jeg krysser fingrene).

Men uansett om det gjør det eller ikke, så kommer det fremdeles ikke til å løse problemene dine. Ja, mye vanlig brukt programvare kommer til å være tilgjengelig og lett å installere og oppdatere gjennom Windows Store. Men jeg tipper at mesteparten av den enorme haugen av programvare du har kjøpt fra diverse nettsider ikke kommer til å ligge der, rett og slett fordi langt fra alle utviklere vil bruke ressursene det krever å komme inn i systemet. Jeg tipper at Windows store kommer til å kreve både betaling for "kvalitetssikring" og godkjenning, samt at MS kommer til å ta en andel av salgsprisen. Så klart, det kan etter hvert komme til at MS krever at programvare til windows distribueres gjennom Windows store. Men jeg tror ikke det vil føre til at det blir så veldig mye mer programvare tilgjengelig i Windows Store. Det vil nemlig også gjøre det vanskeligere å tjene penger på å lage windows-programvare i mindre skala, og føre til at en stor del småprogrammer bare forsvinner.

Og så har jeg da spørsmålet: er windows store som innebygd komponent i windows noe kjekkere for din del enn om "Microsoft Software Store" var en uavhengig applikasjon tilsvarende Steam som du selv kunne velge å installere for å bruke til å administrere programvarelisensene dine?

Lenke til kommentar

Poenget med Modern UI er jo å sy sammen flere måter å jobbe på i en pakke. Det burde ikke komme som en overraskelse at det ville bli kompromisser, det er det nødt for å bli. Jeg mener Microsoft skal ha skryt for å lage et grensesnitt på tvers av plattformer (PC, brett og mobil) som faktisk fungerer på alle plattformer

Nei, de skal ikke ha det. Fordi det er faktisk helt meningsløst å gjøre det på den måten. Det er litt ironisk at de går så hardt inn for å kopiere Apple sin suksess, og så overser de ett av punktene hvor Apple har gjort noe veldig smart, nemlig å ha ett touch-arbeidsmiljø og ett desktop-arbeidsmiljø.

Det gir egentlig ingen mening å prøve å skape en enhetlig opplevelse, fordi bruksområdene er ikke enhetlige. Touch-enheter som nettbrett og mobiltelefoner brukes til å jobbe med en oppgave i en applikasjon om gangen, og gjerne til enklere oppgave. Desktopmiljøer brukes til å løse mer kompliserte oppgaver spredt over flere applikasjoner. Det tilfører ikke noen av delene noe nytte å prøve å sy dem sammen. Bruker du først IT-verktøy i profesjonell sammenheng, så har du neppe noen problemer med å forholde deg til et annet brukergrensensitt på tableten du surfer med på sofaen hjemme. Og da setter du antageligvis også pris på at brukergrensesnittet er optimalisert for oppgaven det skal gjøre i stedet for å være et halvhjertet kompromiss.

Hvis Microsoft ville henge med på nettbrett-trenden, og det kan alle som vet at to kroner er mer enn en krone fortelle at er en god ide, så måtte de lage et interface til den plattformen. Idéen bak Modern UI er jo direkte genial: Lag et interface, så blir det mindre for brukeren å holde styr på. Det har de fått til.

Nåja. De har jo ikke det. Sett fra brukerens ståsted, så oppleves jo Metro uansett som et "lag på toppen" på desktop-versjonen av Windows 8, og du må fremdeles forholde deg til to forskjellige UI. Forskjellen er at nå blir det påtvunget desktopversjonen i stedet for å bli "lagt på toppen" på touch-enheter.

Touch har kommet for å bli, sånn er det bare. Det er mange som tror at det ikke kommer på arbeidsplasser, iallfall ikke på en stund. Det kommer ikke i morgen. Men jeg tror ikke det er lenge til. Personlig vil jeg ha touch NÅ! Bytter gladelig ut mine tre skjermer med touch med en gang hvis det var mulig. :)

Hva skal jeg bruke det til?

Touch-grensesnitt er ikke presist nok til å plassere markøren i et tekstdokument, tegne diagrammer i f.eks. Simulink (eller Visio eller andre programmer som benytter seg av tilsvarende symbolikk), eller justere markeringer med pikselpresisjon i et bildebehandlingsprogram. Det er rævdårlig til å skrive inn tekst, siden du ikke har en taktil tilbakemelding og må se på tastene når du skriver. På en stor skjerm må du bevege hendene mye mer enn du må for å gi de samme kommandoene med en høyoppløst mus, så du øker faren for senebetennelse og andre slitasjeskader. Mens jeg sitter her med trackballen min og har blitt kvitt alle problemer jeg hadde med skulder og albu.

Fordelen til touch-grensesnitt er at det er enkelt å lære. Og det er egentlig det eneste. Det er ikke en bedre og raskere måte å gi input til enheten på, bare en som er enklere å lære men har klare begrensninger. Det tar kanskje litt tid å lære å skrive på tastatur uten å se på det, men har du først gjort det så går det mye raskere å skrive. Har du først vent deg til å bruke mus, så kan du jobbe med pikselpresisjon på selv en rimelig høyoppløst skjerm. Og en erfaren bildebehander som jobber med wacom-tegnebrett eller lignende får til jævlig mye penere resultater enn en som sitter med en bildebehandlings-app på tableten sin.

Siden touch-grensesnitt benytter seg av ren visuell tilbakemelding, så blir det tregere å bruke (hjernen din bruker rett og slett mer tid på å prosessere visuelle tilbakemeldinger enn taktil tilbakemelding til fingerspissene), og det er ikke spesielt presist. Det er noen få oppgaver det er bra til: flytte rundt på ikoner (så lenge de er fingerspiss-størrelse og passer inn i et predefinert rutenett), zoome inn og ut av en visning og flytte seg rundt på en stor virtuell flate.

Men til de fleste arbeidsoppgaver er det rimelig ubrukelig.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Kan vi holde oss til tema i denne tråden? Temaet er test av Windows 8.1
Kan man eventuelt lage nye tråder eller fortsette på gamle tråder i Windows forumet om man ønsker å diskutere Windows 8 kontra Windows 7 eller andre ting som ikke har noe med Windows 8.1 å gjøre?

Lenke til kommentar

Fint for deg, da passer sikkert win 8 bra.

For oss andre i "desktop miljø" er Modern UI relativt uinteressant da tastatur og mus alltid vil være mer effektivt/raskere enn touch. Jeg finner det underlig at MS apenbart tror Modern UI passer også der det ikke finnes touch. Hadde jeg bestemt ville grensesnittet kun dukke opp når touch var tilgjengelig.

Det finnes ikke ratt i gravemaskiner... og det er en grunn til det.

Når det er sagt så ser jeg mange områder hvor touch (med Modern UI) vil være mer efferktivt enn desktop og på slike steder bør/vil de bytte. Så for MicroSoft er nok dette veien og gå selv om jeg er uenig i at grensesnittet også skal inn der hvor det reduserer effektiviteten.

Næh. Ikke så åpenbart. De tro'kke det. Ikke egentlig.

Problemet er jo heller ikke at vi har fått et touch-grensesnitt. Touch er jo et fint tillegg, innføring av Touch kunne gitt et bedre Windows hvis gjort rett.

Problemet er at det var sånn fokus på touch-grensesnittet at det reduserte kvaliteten og/eller funksjonaliteten i resten. Til Windows 9 må vi forvente at de, som etter Vista, forsøker å rette opp de tingene som de fikk mest pes for nå. Samtidig som de beholder mye av agendaen som skapte Windows 8 med all kontroversen rundt.

Microsoft hadde for ensidig fokus på to ting:

1) hente igjen det teknologiske etterslepet i forhold til nettbrett: fingervennlig OS (spesielt er scrolling av nettsider lite fingervennlig i Win <= 7).

2) fase inn muligheten for å skape et lukket øko[nomi]system etter Apple-modell, gjennom RT-kjernen. Kanskje får vi se at neste versjon av Windows har desktop som et virtualiseringsmodus, og at all ny programvare på sikt skal pushes inn i RT-økosystemet.

Det ble da veldig lite ressurser igjen til å generelle forbedringer av Windows i en tradisjonell setting. Men pengene ligger ikke i å lage en bedre desktop-versjon som man kan oppgradere til for de neste tre-fire årene, pengene ligger i å få inn OS'et på de mobile enhetene som folk kjøper to av i året. Og vi må forvente at Microsoft følger pengene.

---

Classic Shell virker også likt på Windows 8.1. Forøvrig må jeg si at jeg har sett overraskende lite forskjell på Windows 8.0 og Windows 8.1. Som i, jeg måtte drive oppsøkende detektiv-virksomhet før jeg fant noe, sett bort fra phonehome-søket som jeg slo av allerede under oppgraderingsprosessen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opplever ett par problemer med laptopen etter jeg gikk oppdaterte til 8.1

- Jeg får ikke lengre beskjed om når batteriet nærmer seg tomt. Ganske irriterende da maskinene ender med å slå seg helt av fordi den er helt tom for strøm.

- Innstillinger for touchpad lagres ikke, så etter restart må de settes på nytt. Oppdaterte driverprogramvaren men da mistet jeg bare noen av innstillingene jeg alt brukte.

Lenke til kommentar

Fortsatt ingen grunn til å oppgradere fra W7 altså. At Steam ikke støtter W8 offisielt er grunn nok til å styre unna etter min mening.

Ingen problemer med Steam på W8 og W8.1.

Valve har gjort det klart at de overhodet ikke setter pris på W8, og Steam vil ikke bli patchet for å imøtekomme eventuelle tekniske utfordringer fra nye W8 oppdateringer.

Det er ingen tekniske utfordringer, programmer på W7 virker uten problemer på W8. Steam fungerer som det skal W8. Dette er tomme trusler fra Steam, fordi de er redd for Windows Store vil gjøre Steam-butikken unødvendig, og fordi de ønsker å pushe egne konsoller med denne skremselspropagandaen.

Jeg sier at Steam ikke støtter W8, Steam OS er ikke i nærheten av å bli en realitet engang, og Steam støtter W7 fullt ut. Gabe var bare motstander av microsoft sitt forsøk på å lage en dårlig kopi av OSX sitt lukkede system. Kommentarene fra de som forsvarer driten her inne minner mer om stockholm-syndrom enn noe annet.

"Ja, jeg elsker modern UI, det er så praktisk med to skrivebord istedet for ett" "Jeg elsker reklame, samt microsoft sin App store. Det gir meg som bruker av stasjonær pc en masse halvferdige tulleprogrammer å bruke penger på" "Jeg elsker den mislykkede touch integreringen"

Herregud, mann dere opp og innrøm at dere har kastet bort penger.

"fordi de er redd for Windows Store vil gjøre Steam-butikken unødvendig"

Den kommentaren alene burde fjerne enhver tvil angående at du ikke aner hva du snakker om. Steam var mer vellykket etter half-life 2 da alle hatet det enn hva windows store noengang vil bli.

Tror jeg venter på windows 9, kanskje de har klart å ro plattformen inn til land igjen, men hele W8 er per i dag en diger invitasjon til at kundene skal prøve noe annet. Det har fungert!

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så folk med windows 8 aktivert via KMS får ikke 8.1, men må kjøpe det?

Fikk 8.1 på tabben min, og synes det var en veldig fin oppgradering. Bare syns min laptop og stasjonære som bruker KMS system ikke får noen gratis oppdatering..

De med KMS og Volumlisenser kan få oppgradert gratis via Win8.1 volumlisens platen. Det kom nye .iso filer nå 17.oktober.

Men det krever jo selvsagt at du har (eller IT avdelingen) har tilgang på Volumlisens delen av Technet/MSDN

• Liker 1
Lenke til kommentar

De med KMS og Volumlisenser kan få oppgradert gratis via Win8.1 volumlisens platen. Det kom nye .iso filer nå 17.oktober.

Men det krever jo selvsagt at du har (eller IT avdelingen) har tilgang på Volumlisens delen av Technet/MSDN

Som betyr extra mye styr...

Er det rart folk tyr til piratvirksomhet?

Lenke til kommentar

Opplever ett par problemer med laptopen etter jeg gikk oppdaterte til 8.1

- Jeg får ikke lengre beskjed om når batteriet nærmer seg tomt. Ganske irriterende da maskinene ender med å slå seg helt av fordi den er helt tom for strøm.

- Innstillinger for touchpad lagres ikke, så etter restart må de settes på nytt. Oppdaterte driverprogramvaren men da mistet jeg bare noen av innstillingene jeg alt brukte.

Quoter meg selv her jeg dersom noen skulle oppleve tilsvarende problemer så får de svar her.

Når det gjelder batteriet så var alle "strømplaner" blitt korrupt og måtte tilbakestilles. Jeg opplevde problemer som ingen advarsel ved lite batteri, maskinen bare gikk av. Estimert gjenstående batteritid var ikke lengre tilgjengelig osv.

Løsningen var å gå inn i cmd å skriv inn følgende. powercfg -restoredefaultschemes

Dermed var batteriproblemene løst.

Når det gjelder touchpad så ble ikke innstillingene husket fra gang til gang. Oppdaterte drivere, noe som resulterte i at en del valg forsvant helt i fra innstillingene slik som valg for 2,3 og 4 fingre, zoom, rotate osv.

Det viste seg at til min touchpad så skjulte det seg ett ekstra kontrollpanel godt gjemt inne i filsystemet. Filen heter ETDAniConf.exe og har alle innstillingene en trenger, samt nå blir de husket også.

Lenke til kommentar

Surface Pro: Jeg hadde installert Wacom wintab-driverne, så Windows 8.1-installasjonen gjorde at stylusen ikke lengre virket (ble ikke lest av/oppdaget/gjorde ingenting). Reinstallasjon av wintab-driverne ga meg styusen tilbake.

Forøvrig er ikke wintab-driverne så gode, og jeg har problemer i tegneprogrammene. Vet ikke om dette er en konflikt med tidligere installert drivere eller bare dårlige wintab-drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...