Gå til innhold

Windows 8.1 Display Scaling problemer

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nettopp oppdatert til Windows 8.1, og jeg holder på å bli gal av en liten glitch - Display Scaling for high DPI monitors.

Av en eller annen grunn blir alle programmer utenom rene Windows-apps/progs skikkelig grumsete. Det gjelder Chrome, Skype, Foxit +++. Det er veldig irriterende å måtte gå inn på exe-filer til alle programmene og deaktivere Display Scaling.

Finnes det noen enklere og mer universal løsning på dette? Jeg trives godt med min 13" FullHD-skjerm, og vil ha skarp og klar skrift slik det var i Windows 8...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har samme stoda på min Kunsham P157S, samt at jeg nettopp fikk en Dell 27" UltraSharp U2713H

også der er Display Scaling problemet. Synes ikke som Microsoft har kommet opp med noe fornuftig eller oppdateringer for generell løsning, har lest igjennom et utall av tråder og søkeresultater.

For meg var det spesielt Adobe Acrobat og Imaging for Windows som er grumsete på begge maskiner.

Så utover den løsning som newman221 viser til, så har jeg en litt annen vri.

Bruker Classic Start Meny 4.0.2. fra classicshell.net og der benytter jeg alle programmer og høyreklikker på det som jeg ønsker å deaktivere Display Scaling. Velger så egenskaper og i dialogboksen der velger jeg Kompabilitet-fanen. Huker der av i boksen for "Deaktiver skjermskalering ved høye PPT-innstillinger".

Taster Bruk og OK. Logger av og så på igjen for aktivering. Programmene går nå i den oppløsningen som skjermskaleringen tilsier.

Men uansett så bør vel Microsoft - Maskinleverandør - 3.parts programleverandør her komme med en automatisk løsning.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

sveinsel:

Det gjelder generell skjermskalering for hele stasen, mens så enkelte spesielle programmer reagerer på denne generelle skaleringen med å bli grumsete-utflytende.

Eksempelvis som et bilde i lav eller høy oppløsning, når det med lav oppløsning blir zoomet kanskje 400% så er det lite leselig.

Endret av almeli
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...