Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge bil(en)

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg lurer på om hvor/hvilket land det er billigst å få bilen bygd opp.

OG:

Har en Suzuki XL7 2004 mod.. Som jeg ikke har brukt på nesten 1 år og er veldig sliten, litt rust osv. Og den trenger heftig med reparasjon ++ ekstra.

Og da lurer jeg på hvor jeg kan få dette gjort til en fin pris?

Mange som sier Polen og Tyskland.. ( Noen som vet hvor) eller om det er noen som har erfaring. Hadde vært utrolig snilt om dere kunne delt erfaringen deres med meg (Og andre som kanskje trenger det).

Tusen takk for alt av svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med å få bilen bygd opp?

Jeg er så heldig at jeg har svensk samboer, så vi tar bilen på service når vi er på besøk hos familien hennes, så kan ihvertfall gå god for at det kan være mye å spare bare på en kjapp tur over grensa.

Når det kommer til lakk og karroseri-arbeid har jeg hørt mye bra om polen selv. Ingen personlig erfaring, men gjennom bekjente der jeg har sett bilen før og etter. Super kvalitet til meget lav pris.

Nå sier jeg selvfølgelig ikke at alle verksteder i polen er supre, men med litt research finner du sikkert et par. Er nok ikke mer risiko enn ved å stikke til et billigverksted her hjemme, med det unntaket at du har mye færre rettigheter i polen.

Lenke til kommentar

Polen er veldig greit, men jeg ville reist ned, sett verkstedet, og tidligere arbeid de har gjort. Mange polske verksteder som ikke gjør avtalt jobb, og sender bilen opp igjen. Det er marginalt dyrere å bruke et skikkelig verksted(arbeidskraft er billig uansett, om du betaler 50 eller 75 kr timen spiller ingen rolle).

Skal du bare utbedre mindre feil, og ikke renovere en bil fullstendig, kan det lønne seg å velge sverige. Det koster litt i trasponert t/r polen.

Lenke til kommentar

Har selv hørt at det å få utført større lakkjobber er mye billigere i Polen. Har ingen anelse om hvilke verksteder som er å anbefalle, men tenker i det minste selv å ta en bil ditt for hellakkering og slikt når alt ellers kommer i orden på den.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Har selv hørt at det å få utført større lakkjobber er mye billigere i Polen. Har ingen anelse om hvilke verksteder som er å anbefalle, men tenker i det minste selv å ta en bil ditt for hellakkering og slikt når alt ellers kommer i orden på den.

Hvis bilen skal til Polen uansett, ville jeg latt dem gjøre resten også. En dag på jobben for deg dekker kostnadene i arbeid for tre mekanikere i polen.

Lenke til kommentar

Problem A: bilen må sveises for at den skal være kjørbar. Dette ser jeg at noen med god erfaring og kunnskap om dette gjør i Norge. Når den er sveise og den er da gjort kjørbar vil jeg kjøre den selv ned. Koster å sveise, men den kostnadden får jeg ta. Det å få lakkert den og slikt blir en større kostnad, men blir overkommelig i Polen etc.

Lenke til kommentar

Utifra bilder jeg har sett så virker det som de jeg linket til over gjør godt arbeid, selv med sveisejobber og alt mulig annet, men hvorvidt det blir billigere å frakte bilen på henger ned for så å betale for sveisejobben + alt annet du vil ta, i forhold til å ta sveisejobben hjemme for så å kjøre bilen for egen maskin er jo et godt spørsmål.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når du ikke vet selv hvor mye som må gjøres, så er det naturligvis heller ingen her på forumet som kan vite det, og da heller ikke hvor mye det vil koste... :huh:

Men jeg kan jo selvsagt stikke fingeren i lufta og tenke på et tall: Like dyrt som å kjøpe en ny tilsvarende bil.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...