Hcetigol Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Litt rart opplegg, men jeg skal forsøke å legge det riktig frem. Jeg har i dag et boliglån jeg har betalt ganske godt ned på. Jeg har 40 % i egenkapital. Etter samtale med banken i dag fikk jeg renten på lånet ned til 3,65. Det er jeg veldig fornøyd med. Saken: I sommer kjøpte min far en leilighet i samme by som jeg bor i. Dette er bare en investering fra hans side. Han har litt lån på denne, men ikke mye. Det han også gjorde var å sette meg opp som eier av denne leiligheten (50 %). Jeg har jo ikke noe lån på denne leiligheten. Det som eventuelt er av lån står på han. Kan jeg bruke dette på noen måte? Kan jeg bruke de 50 % som egenkapital? Få bedre rente i banken etc? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg vil tro at om du skal ta opp mer lån eller gjøre hva som helst på lånet mhp din eierandel i leiligheten må banken ha pant i leiligheten. Hvordan det funker når det antakeligvis er en bank som allerede har pant i den (mhp din far sitt lån) vet jeg ikke, men jeg tror det ville være styr og et av lånene ville havne som 2.prioritet, som ikke er bankers favorittposisjon. Jeg vil ikke tro du kan bruke det til å få lavere rente ettersom du allerede har ganske lav rente og er under både 80% og 60%-grensene som bankene ofte har. Jeg vil da egentlig tro at du kanskje kan bruke det til en viss grad som sikkerhet for et nytt lån, eller utvidelse av ditt inneværende lån, men jeg ser ikke helt poenget, med mindre du har planer om å kjøpe deg noe nytt. For andre ting tror jeg fort vinningen går opp i spinningen. Jeg jobber ikke i bank eller noe tilknyttet, så jeg vet ikke det jeg skriver over, men det er hva jeg tror. For å få et skikkelig svar må du nok gjerne snakke med banken din. Lenke til kommentar
Hcetigol Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Det høres riktig ut. Planen videre er at jeg og samboeren min skal kjøpe hus sammen. Da ønsker vi å beholde boligen min. Kanskje dette kan komme til nytte når nytt huslån skal startes. Spennende! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå