Gå til innhold

25 fps vs 50 fps

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg opplever på jeg panorerer er at videoer blir veldig pikslete når det bevegelige objektet er som nærmest "bruker 25fps/1/50sec.", spesielt når jeg opplaster det til youtube er det veldig synlig. Kan overhode ikke påstå at jeg vet hva jeg driver med når jeg redigerer i moviemaker :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja du har et poeng der. Men så lenge du ikke skal på TV og filmer ut på sykkeltur ville jeg brukt NTSC og 30p for litt bedre fly enn 25p. Trossalt 20% økning i antall frames fra 25 til 30.

Jeg skriver også "95%" og at de resterende 5% blir da brukt for visning på TV en sjelden gang ogikke noe høytidelig. Har ikke tenkt til å bli noen proff filmmaker og en klapp på skulderen fra brisne kompiser på et fuktig vorspiel holder for meg :)

Det siste jeg tenker på (eller har tenkt på) så langt når jeg ser en video/film etc. er om den er hakkete i 24/25fps etc. Jeg har aldri sagt "Nei denne filmen gidder jeg ikke å se for jeg synes den lagger... sikker på at denne er tatt i 24fps"

Innholdet og redigeringen ellers har langtlangt mer å si mener jeg enn om den blir vist i 24-25-50 etc- fps. :)

Lenke til kommentar

Ingen problem å vise NTSC med 30/60 fps på ett tv-apparat. Hvis du skal vise filmen din på en Europeisk tv-kanal må den være i PAL format.

Jeg synes det er stor forskjell på en spillefilm og actioncam video.

Det jeg opplever på jeg panorerer er at videoer blir veldig pikslete når det bevegelige objektet er som nærmest "bruker 25fps/1/50sec.", spesielt når jeg opplaster det til youtube er det veldig synlig. Kan overhode ikke påstå at jeg vet hva jeg driver med når jeg redigerer i moviemaker :)

Hvis båten? beveger seg raskt vil du få bevegesles uskarphet med 1/50s lukkertid. Hvis du filmer i interlaced 25/30/50/60i vil problemet bli enda større. Det kan også være kompremerings artifakter. MovieMaker er ikke det beste programmet. Hvilket kamera bruker du? Har du eksempel videoen?

Lenke til kommentar

Hvilket kamera bruker du? Har du eksempel videoen?

Brukte 100D med kitobjektivet, ble litt raskt bestemt så fikk ikke testet panorering på forhånd, ei har jeg brukt videodelen noe spesielt før heller. her er en link til youtube, ca. 1min. i filmen ser du hva jeg mener når båten er som nærmeste. Ser også at det er litt feilfokusering, men det er min skyll garantert, brukte fokusknappen for ofte :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er et kjent problem at vann i bevegesle ikke lar seg komprimere lett og da oppstår de ofte slike artefakter. Det at fokus hopper litt rundt hjelper nok heller ikke. Ser du samme pikseleringen i original fila fra kameraet?

Ja, siden den er større blir dette verre.

Tror det skal mer forståelse og trening til før jeg før til dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...