Bjerknez Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Nettet bugner jo av diskusjoner rundt 24/25 fps etc, men det JEG lurer på er om det finnes noen fordeler med å filme med 50fps kontra 25/24fps bortsett fra at man får mer smooth slowmotion når man filmer med 50fps.? For at et videokamera skal kunne filme "fortere" så kreves det vel som med foto mer lys, og hvis ikke lyset er tilgjengelig så går det på bekostning av støy/ISO i videofilen? Eller kan man ikke sammenligne i den grad kanskje? _________ Å når vi først er i gang: Som jeg var inne på... Hva bør man stille inn GoPro'en på. 24 eller 25fps (PAL)? Videoene bli i 95% av tillfelene brukt til Youtube og nettbasert bruk i HD oppløsning (1080p). Kan være at jeg en sjelden gang brenner de på en DVD/minnepenn og muligens viser det på TV'en i stua som er en helt ny LG 55" full HD Smart TV. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) I Norge har el-nettet 50hz, så hvis du foreksempel bruker 30/60hz på filming i et rom med lysstoffrør vil du få flimring på filmen, om 24hz vil gi samme opplevelse vet jeg ikke, 25/50hz er nok fornuftigst og bruke. Endret 21. oktober 2013 av Nautica Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Nettet bugner jo av diskusjoner rundt 24/25 fps etc, men det JEG lurer på er om det finnes noen fordeler med å filme med 50fps kontra 25/24fps bortsett fra at man får mer smooth slowmotion når man filmer med 50fps.?50 fps gir muligheten for jevnere bevegelser enn 24/24fps. Gitt at kamera, transmisjon og tv ikke kåler det til. -k Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Joda, er klar over det med jevnere bevegelser som jeg skrev, men er det andre fordeler med å filme i 50fps.? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) De fleste monitorer er 60 Hz så du får best resultat ved å filme på 30 Hz eller 60 Hz (velg NTSC) hvis filmene skal sees på PC/nettbrett. 60 Hz gir mindre geleeffekt og mye glattere bevegelser. Det er knotete å få youtube til å spille av på mer enn 30 Hz så ikke mange vil ha gleden av 60 Hz filmer. GoPro blir mer lysfølsomt ved lavere oppdateringsfrekvens. Endret 21. oktober 2013 av Kristallo Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Joda, er klar over det med jevnere bevegelser som jeg skrev, men er det andre fordeler med å filme i 50fps.? Fordelen med å filme i 50/60 fps er at du kan få sakket ned filmen til halv hastighet (slow motion) og spille den av i 25/30 fps. Når jeg filmer ting uten kunstig lys bruker jeg alltid NTSC fordi videoen skal bli vist på pc og internett. Da blir bevegelsene glattere og man har større mulighet til å sakke filmen enn ved PAL. Som du selv nevner vil høyere framerate føre til kortere lukkertid og dertil mer lys nødvendig og høy iso. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Hvis du spiller den av i 50fps vil det føles "kjappere", mens 25fps vil føles mer som "kino". Vet ikke om du har sett Hobbiten, som ble spilt inn i 48fps, dobbelt så kjapt som den vanlige 24fps på film. Det blir et litt annet uttrykk spilt av i 50fps i stedet for 25fps. Det er en hel del kontrovers om hva som er "best". Etter selv å ha spilt en del dataspill liker jeg høy fps, men igjen var det ikke så god motion blur på den tiden. Men - skal du vise det på medier som bare kan spille av 25 eller 30fps uansett (som YouTube) kan du like så godt bruke 25fps. Det viktigste er at du har 180 degree shutter, så motion blur blir "riktig". Dvs 1/100s lukker på 50fps, 1/50s lukker på 24/25fps, 1/200s lukker på 100fps etc. Og jo - kortere lukkertid medfører at du skal ha mer lys. Du kan evt ta opp 50fps med 1/50s lukkertid - så blir det "penere" vist i 25fps hvis man dropper annenhver frame, og du har fremdeles muligheten til å vise den i 50fps. Endret 21. oktober 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Takker for mange gode svar her Til litt uhøytidelig bruk på facebook/Youtube og en eller annen film som skal vises på et vorspiel til gutta på TV'en i stua så ser jeg for meg at 25fps i full HD bør holde i massevis? Skulle jeg feks. finen på og filme bikkja i full firsprang og lyset er gost nok, så slår jeg bare på 50fps slik at jeg kan leke meg litt med slow motion etc... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jepp. Sett kameraet i lukkerprioritet ("S", "Tv") på 1/50s med 25fps, og du er i gang. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Jepp. Sett kameraet i lukkerprioritet ("S", "Tv") på 1/50s med 25fps, og du er i gang. Ehm... 5D'en har jeg solgt for lengst Trondster Det eneste jeg er i besittelse av i dag er en Canon Powershot S110 og 2stk. GoPro kameraer (Hero 3 Black og Hero 3+ Black) som i hovedsak blir brukt til videoprosjektene som er omtalt her Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Du bør gjøre test med både 60/50 på opptak og 30/25 opplastet til nettvisning....Så langt bruker jeg 60 på kamera, laster opp til youtube i 30....på alle utendørs opptak.Det gir riktig bevegelseshastighet ex. helikopterrotorer.....Jeg har lastet opp en video som viser hvor feil det kan bli.....Unntaket er innendørs belysning og 50Hz.....lett å sjekke?! Her kan du se helikopterlanding med kamera i "automodus", som blir helt feil, og en helikopter "take off" når innstillingen er 60... Endret 21. oktober 2013 av flageborg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Ehm... 5D'en har jeg solgt for lengst Trondster Det eneste jeg er i besittelse av i dag er en Canon Powershot S110 og 2stk. GoPro kameraer (Hero 3 Black og Hero 3+ Black) som i hovedsak blir brukt til videoprosjektene som er omtalt her Døh - har ikke S110'en Tv-modus, kanskje? Men - prøv også 25fps og 1/50s på GoPro'en. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Døh - har ikke S110'en Tv-modus, kanskje? Men - prøv også 25fps og 1/50s på GoPro'en. Hehe, joda, men jeg gidder jo ikke bruke denne når jeg har to GoPro kameraer Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg synes faktisk at 25p ser "choppy" ut og foretrekker 50p/60p avspilt i normal hastighet fordi det ser ut som mer naturlig bevegelse for mine øyne. Caveatene er mange: flimrende lys kan være en faktor, 60Hz-sentrisk datautstyr/internett en annen. Den siste er at tv-er og kamera har forskjellig "bevegelses-karakteristikk", tv-en min har f.eks et baklys som "flimrer" i takt med signalet for å gi mer kino/crt-aktige bevegelser. -k Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 For at et videokamera skal kunne filme "fortere" så kreves det vel som med foto mer lys, og hvis ikke lyset er tilgjengelig så går det på bekostning av støy/ISO i videofilen? Eller kan man ikke sammenligne i den grad kanskje? Skrur man opp fps fra 25 til 50 (med samme lukkervinkel) så skal man i følge teorien få dobbelt så mye støy på stillbilder i videostrømmen. Men vi ser jo ikke stillbilder. Dobbelt så mye støy per stillbilde kombinert med dobbelt så mange bilder gir totalt samme støymengde per sekund og samme lysmengde fanget av kameraet. I utgangspunktet likt. Hjernen har en fantastisk støyfjerningsalgoritme og jeg mistenker at denne fungerer bedre ved tidsintegrering enn ved flateintegrering. Altså bedre ved høyere fps. Det viktigste er at du har 180 degree shutter, så motion blur blir "riktig". Dvs 1/100s lukker på 50fps, 1/50s lukker på 24/25fps, 1/200s lukker på 100fps etc. Jeg har sett noen demoer på dette og jeg foretrekker faktisk større lukkervinkel enn 180 grader. Jeg synes det virker mer naturlig og mer kontinuerlig. Den gyldne regelen om 180 grader lukkervinkel mistenker jeg stammer fra praktiske begrensninger på eldre kameraer. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Her er envideo jeg filmet med GoPro Hero 3 i 1080p/25fps. Synes da ikke jeg ser noe flimring eller lagging her? Men det er mulig jeg ikke ser nøye nok eller har erfaring til å se det så klart...Uansett er denne videoen mer enn bra nok for meg med tanke på selve videokvaliteten. Denne videoen er også helt uredigert med tanke på farger/kontrast etc. http://www.youtube.com/watch?v=eJoI3W8RXxk Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg synes det blir for få bilder per sekund i forhold til all bevegelsen. Prøv 50/60p neste gang. Stilig video, ser gøy ut 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Hvordan i alle dager klarer du å se at denne videoen har for få bilder pr.sekund i forhold til all bevegelsen? Her på min pc ser den smooth ut... Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Kan ikke forklare det annet enn at det ikke ser smooth ut for meg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Hva hvis jeg sier at videoen ble tatt i 50fps da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå