Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover og regler i internasjonalt farvann?


WeirdFace

Anbefalte innlegg

Internasjonalt farvann er ikke del av noe lands territorialfarvann, og derfor gjelder ingen nasjonale lover og regler i disse områdene. Hvis en person raner noen banker eller gjør noe annet kriminelt i Norge, før dem stikker av i et skip og reiser langt utenfor norsk territorialfarvann før noen får tak i dem. Kan den norske stat sende kystvakten / krigsskip for å hente lovbryterne tilbake til Norge, og stille dem for retten? Hvis de kriminelle reiser til ett eller annet land langt unna som ikke har noen utleveringsavtaler eller lignende med noen nordiske land. Hvordan skal norske myndigheter få lovbryterne (samt utbyttet fra de kriminelle aktivitetene) tilbake til Norge så kjapt som mulig??

Hvis en person finner noen forlatte fartøy i internasjonalt farvann, kan denne personen ta over eierskapet av skipet sånn uten videre? Jeg såg en film en gang hvor noen folk hadde skaffet seg en båt og en del utstyr, for så å finne forskjellige fartøy som hadde blitt forlatt i internasjonalt farvann. Sånne skip ble vanligvis forlatt fordi dem var hardt skadet og tok inn masse vann, og mannskapet derfor hadde valgt å gå i livbåtene og forlate skipet fordi dem var redde for at heile skipet skulle synke. Fordi disse skipene befinner seg i internasjonalt farvann, så kan de bli gjort krav på av dem som er i stand til å bringe skipet til nærmeste havn. Noen som veit hvorvidt dette faktisk er mulig i virkeligheten ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge ville nok ikke sendt noe krigsskip etter noen lovbrytere. Kystvakta kan dog bistå politiet, men jeg tviler på at sjansen for å få et kystvaktskip etter seg er nevneverdig stor. :p

 

Om de reiser til et land uten utleveringsavtale, så kan norske myndigheter sende en forespørsel om utlevering. Den fremmede myndighet er suveren med tanke på beslutningen om utlevering er mulig eller ikke.

 

Om man bare kan overta forlatte skip som ligger i internasjonalt farvann vet jeg ikke. Om de er forlatt betyr det ikke nødvendigvis at de er eierløse. (?) Dereliksjon av skip høres ganske spenstig ut. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muligheten til å overta forlatte skip har lite/ingenting med internasjonalt farvann å gjøre, men kommer av at om du tar kontroll over ett forlatt skip eller ett skip i havsnød og fører det trygt til havn så kan du kreve bergningslønn (inntill 100%) av den bergede verdi litt avhengig av omstendighetene og hvem du er.

Angående lover og regler i internasjonalt farvann så gjelder envær lov som noen (prøver å) håndheve, så har du/noen makt og midler kan man gjøre som man vil intill noen andre ser seg lei og samler en større styrke mot deg. Se hvordan det gikk med somaliske pirater f.eks.

Lenke til kommentar

Ifølge de internasjonale sjøfartskonvensjoner, vedtatt med grunnlag i Haag-konvensjonen, anses ethvert skip å ha samme nasjonalitet som flaggstaten ("den stat hvis flagg det har rett til å føre" som konvensjonene uttrykker det i norsk oversettelse). Med den bakgrunnen blir svarene her enkle:

 

Kan den norske stat sende kystvakten / krigsskip for å hente lovbryterne tilbake til Norge, og stille dem for retten?

 

Ja, uten problem dersom det er et skip som har rett til å føre norsk lands flagg, med de samme begrensninger som følger for bruk av militært personell i Norge.

 

Hvis en person finner noen forlatte fartøy i internasjonalt farvann, kan denne personen ta over eierskapet av skipet sånn uten videre?

Nei, skipet er framdeles registrert i sin flaggstat og altså dette lands eiendom, tilhørende den reder/det rederi skipet er registrert på. Man har tilbakeholdsrett i skipet inntil det er betalt bergelønn, som fastsettes ved forhandlinger med eier (som typisk vil være et forsikringsselskap om det er utbetalt forsikringsoppgjør) eller ved en vanlig sivilrettslig sak ut fra flaggstatens regler. Det varierer noe, men det vanlige er at bergelønn kan settes til alt fra 0 til 100 % av skipets vurderte verdi i bergingsøyeblikket.


Hvis de kriminelle reiser til ett eller annet land langt unna som ikke har noen utleveringsavtaler eller lignende med noen nordiske land. Hvordan skal norske myndigheter få lovbryterne (samt utbyttet fra de kriminelle aktivitetene) tilbake til Norge så kjapt som mulig?

Dette spørsmålet har ikke noe med "internasjonalt farvann å gjøre", men med "annet lands suverenitet. Er spørsmålet slik ment at forbryterne oppholder seg på skipet blir dette spørsmål om suvereniteten til flaggstaten, jfr de internasjonale sjøfartskonvensjoner.

 

Normalt vil man her handle gjennom interpol-samarbeidet og få tatt beslag i lovbrytere (gjennom at de tas hånd om av myndighetene og holdes tilbake i landet inntil forholdet er rettslig avklart, typisk i fengsel eller fengselslignende forhold) og utbytte (gjennom at også dette tas hånd om av myndighetene). Deretter starter et lass rettsaker og kanskje en del diplomatisk arbeid, hvor poenget for myndighene i det land som krever utlevering er å gjøre overveiende sannsynlig at dette faktisk er tyvegods. Her kan det absolutt være noe ulike oppfatninger land mellom, f eks er det ikke heilt ukjent at Norge og Cayman Islands har "litt" ulikt syn på hva som er forbrytersk virksomhet i forhold til "unndratt skatt" og utbytte som følge av dette.

 

Når så denne siden er juridisk klarlagt - typisk gjennom en dom, men ikke nødvendigvis - blir neste poeng å få en dom for utlevering i dette spesielle tilfellet, siden det ikke foreligger avtale. Er det avsagt dom i den staten hvor forbrytere/utbytte er tilbakeholdt for at dette er utbytte av en kriminell handling vil det - om man ikke har med en røverstat å gjøre - være tid og vei før utbytte av aktiviteten utleveret. Å få utlevert personen er et lengre kapittel hvor ting som statsborgerskap og soningsforhold i land A kontra land B også skal vurderes vegg opp og stolpe ned først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan den norske stat sende kystvakten / krigsskip for å hente lovbryterne tilbake til Norge, og stille dem for retten?

 

Ja, uten problem dersom det er et skip som har rett til å føre norsk lands flagg, med de samme begrensninger som følger for bruk av militært personell i Norge.

 

Som et lite tillegg til dette så vil det i så fall være kystvakten som responderer på dette, ikke marinen. Det er kystvakten som jobber sammen med politiet og tollvesenet i forhold til egentlig alle situasjoner som utspiller seg med norske fartøyer i eller utenfor norsk farvann. Marinen ville nok bli satt i beredskap, men ikke reagert dersom fartøyet ikke utgjorde noen trussel mot rikets sikkerhet, altså mistanke om f.eks terrorisme. Om fartøyet hadde satt kursen mot noen av oljeriggene våre hadde nok F16 vært på vingene relativt raskt da det ville tatt for lang tid for marinen å mobilisere fartøyer så langt ut i havet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...