Gå til innhold

Kan PCI-express x1 brukes i x16 slot?

OlaHaldor

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere PCen, og har funnet et hovedkort som gir lang levetid med tanke på at jeg kan starte med en i7 nå og på sikt oppgradere til XEON.

Dette hovedkortet har kun PCI-express x16 slots. Jeg har et lydkort jeg veldig gjerne vil fortsette å bruke, som er PCI-express x1.

Til tross for fysisk forskjell i sokkelen på lydkortet og x16 slot, tror dere det vil fungere? Eller er det helt utenkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCI-e er helt og holdent forover- og bakoverkompatibelt, så du kan egentlig ikke gjøre feil.

Det at HKet sier at den har PCI-e 16x, betyr bare at den fysisk har støtte for å kobles til med enheter opp til 16x fysiske spor. Det betyr på ingen måte at den faktisk vil aktivere alle disse sporene, og om et kort med færre spor oppdages, ja så bruker den antallet som begge enheten (hovedkortet og ekspansjonskortet) støtter.

De eneste begrensningene er de fysiske. Og siden det ikke er noen fysiske problemer med å få nedi et PCI-e 1x-kort nedi en PCI-e 16x spor (eller 8x eller 4x etc.), så går dette helt fint uten problemer.

Og du kan faktisk gå andre veien med noe modding, altså få en PCI-e 16x slot ned i et PCI-e 1x-spor om du fysisk kapper bort det meste av PCI-e 16x-sloten, slik at du får plass i det langt mindre PCI-e 1x sporet. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Primært diverse 3D modellering og tilhørende animasjon og rendering - på hjemmefronten. Og innimellom mer eller mindre obligatoriske runder med spill med venner.

Har en Mac Pro fra 2009 til det som er den daglige jobben, men den begynner jo å vise litt alderdom på de mest krevende kalkuleringer. Nogen lunde dårlig port til Mac og flere programmer som kun kommer for Windows gjør at jeg fokuserer på Windows som primærplattform for 3D.

Macen blir forøvrig primært brukt til etterarbeid av video, da spesielt fargekorrigering i sanntid med DaVinci Resolve, med tilhørende styreflate, RAID, videokort osv.. CUDA er med andre ord hovedfokuset for å øke ytelse på den, og har nylig satt i et GTX680 4GB på den maskinen - så det skal holde et par år til - med mindre Apple kommer med noe man bare MÅ ha, i morgen. :)

Hovedkortet jeg har valgt ut er Asus P9X79 WS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...