Erlend R B Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Får problemer med bildene som jeg skal flytte (covert and save ) etter at jeg har redigert dem. Skal prøve å gi en kort forklaring. Jeg laster bildene inn ifra kamera Canon7d med EOS utility for 7d. Derifra åpner jeg bildene i dpp (bildene er tatt raw ). Vider så går jeg på wiew for så å åpne tool palette. Der tar jeg de justeringer som jeg ønsker, først i raw og så i RGB. Når jeg så er ferdig og skal flytte bildene enten for å ta dem ut eller lagre dem i et mindre format og bruker convert and save blir innstillingene som jeg har gjort i RGB nullstilt. Det synes tydeligt at bilde mister både farge og skarphet. Er det sånn at en først må convertere bilde til JPG før en kan foreta justeringer i RGB uten å miste innstillingene ved converteringen. Legger ved to eksembelbilder. Et som er redigert i raw og et som er save and convert og fått innstillingene i RGB nullstilt. PS, Jeg ser at bidene ikke kom med. file://localhost/Users/erlendbjelland/Desktop/IMG_5564. file://localhost/Users/erlendbjelland/Desktop/IMG_5564.JPG Endret 21. oktober 2013 av Erlend Bjelland Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Du burde begynne med og sjekke fargeprofilen du bruker på kamera, dpp og skjerm, den mest brukte fargeprofilen er sRGB. Endret 21. oktober 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Du burde begynne med og sjekke fargeprofilen du bruker på kamera, dpp og skjerm, den mest brukte fargeprofilen er sRGB. Hei, på kamera bruker jeg sRGB,men i tool palette har jeg RAW og RGB. Kanskje et dumt spørsmål, men går det an å forandre på det ( bytte det om til sRGB i tool palette ) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er når du eksporterer (covert and save ) at du må sjekke at profilen riktig, hvis den står til foreksempel AdobeRGB blir fargene forandret. 1 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er når du eksporterer (covert and save ) at du må sjekke at profilen riktig, hvis den står til foreksempel AdobeRGB blir fargene forandret. Er ikke sikker på hvordan jeg skal finne ut av det.I work color space i dpp er den merket av ved v/sRGB Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har brukt DPP lenge uten problemer, programmet pleier å være enkelt og problemfritt. Er det pc eller eple du har? Hvliken versjon har du? Jeg har 3.13.0.1 så har du et lavere nummer bør du oppdatere først. Jeg laster bildene inn direkte fra minnekortet (satt i pc'en) og til en ny mappe jeg har laget som går på dato. Deretter drar jeg en kopi av de raw-filene jeg skal jobbe med direkte fra mappa og inn i DPP. I tillegg har jeg en mappe som heter "DPP" og hvor råfilene jeg har jobbet med blir liggende (programmet er satt til å bruke den mappa). Når jeg så klikker på en fil åpnes den i vinduet og tool palette'n åpnes av seg selv. Deretter justerer jeg det jeg ønsker i RAW-RGB-NR/ALO-Lens. Så velger jeg på "fil" på linja oppe i programmet (ikke på bildet dersom du ikke kjører fullskjerm) så "convert and save" (hvor jeg peker på samme mappa som originalfilene ligger - og ikke mappa "DPP"). Husk på å sette kvaliteten til maks dvs 10. Deretter kiikke jeg bare på lagre og fila konverteres. Hvis jeg så åpner råfila igjen så står alle justeringer jeg har gjort på samme nivå - også i RGB. NB! Husk å lagre justeringene du har gjort i råfila. Rene plankekjøringen med andre ord. Vær og obs på at jeg justerer ikke størrelsen på noe nivå i fila i DPP, da bruker jeg et annet program som jeg sjekker jpg-filene i (ACDSee Pro - som jeg og bruker for surfing og organisering av bildene, DPP bruker jeg kun til råfilene) Du kan jo prøve et eksperiment og følge min oppskrift for å se om det er et eller annet du gjør som skaper de problemene du har. Tor 1 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Hei Tor. Jeg bruker (eplekassa) mac. versjon 10.0.8 Jeg fikk tilsendt en oppgradseringsversjon av dpp 3.13.45 fra canon norge da de mente at en gammel versjon kunne være problemet, som du nevner her. Uten at det hjulpet noe. Som jeg skrev i innledningen så laster jeg bildene fra kamera og inn i dpp og behandler bildene i mappa RAWog RGB. Problemet oppstår når jeg skal convert ond save, har og prøvet å lagre dem først å så convert and save. Jeg pleier ikke å kopiere bildene, jobber med dem direkte i mabben. Kvaliteten står på ti og Output resolution 350 dpi Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Prøv følgende test: 1. Juster en RAW-fil som vanlig, også i RGB (men ikke konverter). 2. Lukk DPP uten å lagre justeringene først. 3. DPP skal da spørre deg om du vil lagre forandringene i fila, klikk på ja. DPP lukker seg deretter. 4. Åpne DPP igjen og hent inn den filen du justerte, sjekk så at RGB-justeringene (og andre) er der fremdeles. Nå skal alle justeringene du gjorde være der fremdeles. Hvis ikke så klør jeg meg på månen. Dersom justeringene er der: konverter en exif-jpeg fil, men uten å justere noe hverken i råfila eller størrelsen. Altså kun konverte. Lukk DPP igjen - nå skal det ikke komme opp spørsmål om lagring. Åpne DPP igjen og sjekk råfila om justeringene er inntakte. Tor 1 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Dette var en god test Tor, 1,2,3,og4 går helt fint. Det gjør det egentlig videre og, jeg justerte bilde i raw og kraftigt i RGB da er det helt tydeligt at justeringen fra RGB er der etter converteringen. Men bilde er mye blasere og uskarpt, men fremdeles så er alle innstillinger i tool palette nullstilt selv om jeg kan se at bilde er justert. Det virker som at det forsvinner mye informasjon og at de justeringer som er foretatt er bortkastet da en egentlig får et annet bilde etter converteringen, som må justeres i JPG fila en gang til. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Dette var en god test Tor, 1,2,3,og4 går helt fint. Det gjør det egentlig videre og, jeg justerte bilde i raw og kraftigt i RGB da er det helt tydeligt at justeringen fra RGB er der etter converteringen. Men bilde er mye blasere og uskarpt, men fremdeles så er alle innstillinger i tool palette nullstilt selv om jeg kan se at bilde er justert. Det virker som at det forsvinner mye informasjon og at de justeringer som er foretatt er bortkastet da en egentlig får et annet bilde etter converteringen, som må justeres i JPG fila en gang til. Nå ble jeg usikker her på hva du mener - slik jeg forstår det så er justeringene du gjorde i råfila inntakte fordi du skriver at punkt 4 er og ok. Altså er det normalt frem dit. Dette betyr at programmet lagrer råfiljusteringen korrekt. Det er ikke jpg-fila du blander med nå? dvs de justeringene du gjorde i råfila viser ikke når du laster inn jpg-fila i DPP. RGB vil da stå ujustert. Dette er normalt. Det er heller ikke unormalt at jpg-fila ikke er 100% lik RAW-filen. Som regel etterjusterer jeg de konverte jpg-filene når jeg går igjennom de i ACDSee Pro for annen korreksjon og eventuell cropping (du kan gjøre dette i DPP og). Et annet forhold er at 7D behøver normalt ganske mye oppskarping. Når du justerer råfila i DPP så vær nøye med å justere "godt nok" i "unsharp mask" - standardoppsettet er for svakt så du må skarpe opp detaljene mer enn det som ligger der standard. Sett f.eks først "sharpness" til 6-7, klikk på rullegardinen og åpne "unsharp mask". "Threshold" kan du prøve med 3 - "Fineness" rundt 8 og "Strength" 6-7. Disse forhold vil naturligvis kunne variere alt etter motivtypen etc. Men som sagt er det viktig på 7D å justere disse forhold mest optimalt for å utnytte potensialet i sensoren. Jeg pleier forresten å justere bildestøyen som første punkt, så ev optisk korrigering og deretter "RAW" - "RGB" til slutt, men som regel er det lite behov for justering i "RGB" dersom du har justert optimalt i "RAW" - og ikke juster "sharpness" i "RGB" til mer enn maks 100, helst noe mindre ellers får du lett for mye oppskarping i og med at du allerede har skarpet opp i "RAW". Tor 1 Lenke til kommentar
skrim Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Et annet forhold er at 7D behøver normalt ganske mye oppskarping. Når du justerer råfila i DPP så vær nøye med å justere "godt nok" i "unsharp mask" - standardoppsettet er for svakt så du må skarpe opp detaljene mer enn det som ligger der standard. Sett f.eks først "sharpness" til 6-7, klikk på rullegardinen og åpne "unsharp mask". "Threshold" kan du prøve med 3 - "Fineness" rundt 8 og "Strength" 6-7. Disse forhold vil naturligvis kunne variere alt etter motivtypen etc. ". Tor Har ikke dette litt med type objekt å gjøre da ..Jeg ser mitt 7D gir forskjellige type resultater med type objektiv jeg bruker. Jeg pleier å si at kamera ikke synger like godt med alle typer objekt derpå svinger resultatet her ang opp-skarping Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Dette var en god test Tor, 1,2,3,og4 går helt fint. Det gjør det egentlig videre og, jeg justerte bilde i raw og kraftigt i RGB da er det helt tydeligt at justeringen fra RGB er der etter converteringen. Men bilde er mye blasere og uskarpt, men fremdeles så er alle innstillinger i tool palette nullstilt selv om jeg kan se at bilde er justert. Det virker som at det forsvinner mye informasjon og at de justeringer som er foretatt er bortkastet da en egentlig får et annet bilde etter converteringen, som må justeres i JPG fila en gang til. Tror det er ved eksportering at feilen ligger, hva bruker du for og se på bildene, kanskje det er der problemet ligger, hvordan er bildene når du bruker dem på WEB ? Har ikke dette litt med type objekt å gjøre da ..Jeg ser mitt 7D gir forskjellige type resultater med type objektiv jeg bruker. Jeg pleier å si at kamera ikke synger like godt med alle typer objekt derpå svinger resultatet her ang opp-skarping Merker det selv med min 7D at det er veldig var på hvilken objektiv man puttet på foran, tror lowpassfilteret og det at man må oppskarpe relativt kraftig er en av grunnene for at det er så bortskjemt på objektiver. Er en fin fremgangsmåte på foto.no/Geir Brekke på oppskarping av 7D, ved bruk av LightRoom/PS og Aperture. Endret 22. oktober 2013 av Nautica Lenke til kommentar
skrim Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Takker for den Nautica den hadde meg gått hus fobi lese senere Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Må nok krype til korset å innse at det er jeg som har misforstått litt angående coverteringen og tool palette. Sånn jeg oppfatter det nå så er det ikke den samme samme tool palette som jeg får opp etter converteringen som den jeg justerte i først, derfor står alle instillingene på null. Ble lurt der. Jeg synes bildene blir synbart blasere og mister mye skarphet etter converteringen, skarpheten opplever jeg som veldig vanskelig å ta inn igjen i JPG formate. Selv om ikke bildene blir bedre så lærte jeg litt. Får si takk til TorVilde, nautica og skrim som strak ut en hjelpene hånd. Endret 22. oktober 2013 av Erlend Bjelland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå