Gå til innhold

Nå får du Ubuntu på mobilen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testet Ubuntu Touch på min Xperia Z.

Fungerte helt greit.

Mange av menyene som ikke fungerte som de skulle, og hele systemet var en stor vanesak i forhold til Android.

Så var litt slitsomt i starten, men alt i alt så er jeg relativt overrasket over hvor bra og fungerende det var.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Marius Rye: Fikk ikke bootloaderen Ubuntu bruker til å fungere særlig godt. Den fungerer til å boote systemet, men ekstrafunksjonaliteten som ligger i ClockworkMod, som de har bygget den på, er for en stor del død. Eksempelvis fungerer tilsynelatende ikke USB-mounting for overfører av filer direkte til bootloaderen, og jeg fikk heller ikke ADB eller Fastboot til å overføre filer ved aktivering av bootloaderen i starten.

"Løsningen" jeg fant var ganske kummerlig - nemlig å starte helt på nytt om noe gikk galt. ADB fungerer mot åpningsskjermen før bootloaderen - den første du får opp når du holder inne volum ned + power. Dermed kan du hive inn ClockworkMod som faktisk fungerer på alle disse områdene, og starte på nytt. Alternativt kan du bruke flash-all-verktøyet som følger med originalprogramvaren for Nexus-ene. Det lenkes til disse fra Ubuntus hjelpesider: https://wiki.ubuntu.com/Touch/Install

Det er litt knot å få til, men etter å ha installert det på to telefoner, og knotet mye med den første (instruksene fra Ubuntu er i utgangspunktet bare for flashing fra Ubuntu, et OS jeg ikke bruker på PC-en). Dermed ble det litt prøv og feil, og et par reflashinger underveis, før det satt.

Vær også obs på at første oppstart av Ubuntu Touch tar vinter og vår - men så lenge telefonen går forbi Google-skjermen etter 30-60 sekunder, pleier det å gå i boks, selv om det tar tid, og du ikke får noen som helst fremdriftsindikator.

Ubuntu selv sier at det er bugs i Ubuntu Touch som gjør at hvis telefonen går helt tom for strøm, kan den brickes så ettertrykkelig at du må til med kjøkkenbordskirurgi under dekselet for å få telefonen til å virke igjen. Det kan med andre ord være lurt å skru av telefonen en liten stund før batteriet er helt flatt, og å oppsøke en lader så fort som mulig.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...