Gå til innhold

sette opp egen sky med lagring! Noen som kan det ?

Gjest medlem-305018

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-305018

Jeg har en server stående hjemme og gå som jeg bruker til lagring hjemme, der jeg har filmer, bilder osv.

Er det noen har som har en muliughet til og gjøre dette innholdet tilgjengelig for meg når jeg ikke sitter hjemme, ved hjelp av feks en side jeg logger meg inn på.

Har hørt at noen kan dette, men finner ikke noe bra på nettet :)

håper noen kan hjelpe med dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows eller Linux server?

Da er det beste å bare sette opp en FTP løsning, åpne noen porter og logge seg på med valgfritt brukernavn og passord.

Om huset/boligen den er levert med en dynamisk IP fra nettleverandøren så er der triks for å sette den til fast IP (selv om IP`en din blir endret, kommer du fram til riktig adresse).

Har du feks en Synology NAS, så har de innebygd system for dette.

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste fraråde TS å bruke FTP. Spesielt dersom du skal koble deg til fra offentlige nettverk.

SSH fyller alle funksjonene som FTP tilbyr og gjør det over en sikker forbindelse, dersom det er denne veien du ønsker å gå.

Mer eller mindre uansett løsning blir du nødt til å åpne portene for bruk utenfra. Testing av disse tjenestene må ofte gjøres fra en ekstern maskin, da ikke alle routere lar deg koble til din eksterne IP adresse fra innsiden.

Jeg er ikke sikker på hva som menes med et 'triks' som gjør en dynamisk IP adresse statisk, men du kan gjøre dynamiske DNS oppdateringer (oppdateres hver gang DHCP lease fornyes) slik at et domenenavn til enhver tid oppdateres til å peke til din gjeldende IP adresse. Klienter for dette finnes på mange routere, nettverksutstyr og kan lastes ned til de fleste OS.

Endret av process
Lenke til kommentar

sFTP bruker da SSH ;)

Her snakker jeg da om protokoll suiten SSH, dersom det var uklart. :)

Du kan kjøre FTP med TLS/SSL som i FTPS, men SFTP er en helt annen protokoll. (Det er forøvrig også mulig (men upraktisk) å kjøre FTP over SSH). Ser du har et blunkefjes, men tror dette kun er forvirrende for folk som ikke er så kjent med begrepene (Og der bidro jeg muligens litt også ;)).

Endret av process
Lenke til kommentar

djesus. Fint med folk som er ignorante. :w00t:

Her misforsto jeg nok i første edit. Det var altså ikke blunkefjes jeg siktet til som forvirret folk. Det var sftp/ftp begrepene, da dette er to forskjellige protokoller med til forveksling likt navn.

Men for all del, pirk. :)

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...