afsaft Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hei, har en del spørsmål rundt oppsett av hjemmenettverk. La meg begynne med hva jeg har: 1 mediapc, 1 stasjonær til bilderedigering, 2 bærbare og 2 nettbrett. Det jeg ønsker å gjøre er å kjøpe en ac-router:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=793647. Denne kobler jeg fysisk til media-pc'en. Videre vil jeg så kjøpe en NAS:http://www.dustinhome.no/product/5010646018/qnap-ts-269l-all-in-one-nas-no-disk/?s=c&c=1#intcmp=con_con Denne kobler jeg fysisk til routeren. Det jeg så lurer på er om jeg nå enkelt kan lage et fellesområde på NAS'en hvor jeg kan laste opp til denne fra alle enheten og også laste ned til enhetene, samt video streame over til alle enhetene. Spørsmål om forventet hastighet: La oss si at jeg har AC-trådløsekort i mine eksterne enheter. Hvilken fart kan jeg da forvente å få når jeg laster ned og laster opp? Kan jeg forvente at streaming fra NAS'en går smooth? Siden NAS'en og media-pcen min er koblet fysisk til routeren vil vel det gi optimal hastighet når jeg flytter filer mellom disse? Forslag til andre hensyn jeg burde ta, mottas med takk. Men ikke gjør ting komplisert, jeg ønsker kun å laste opp og ned fra NAS'en, samt streame til de eksterne enhetene. Jeg vet f.eks at jeg kan nå filene mine over Internett når jeg er på reise, men det er ikke noe jeg vil fokusere på ennå. Jepp, det var det, håper på gode svar. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det jeg så lurer på er om jeg nå enkelt kan lage et fellesområde på NAS'en hvor jeg kan laste opp til denne fra alle enheten og også laste ned til enhetene, samt video streame over til alle enhetene. Spørsmål om forventet hastighet: La oss si at jeg har AC-trådløsekort i mine eksterne enheter. Hvilken fart kan jeg da forvente å få når jeg laster ned og laster opp? Kan jeg forvente at streaming fra NAS'en går smooth? Siden NAS'en og media-pcen min er koblet fysisk til routeren vil vel det gi optimal hastighet når jeg flytter filer mellom disse? NAS = Network attached storage. Ja, du kan lage et fellesområde som alle har tilgang til, både lese og skrive. Ytelse på trådløs kommer helt an på signalstyrke og hvor høy belastningen linja har. Jeg har erfart at trådløs overføring av video (1080p.h264) fra delt mappe i windows kan være laggy. Jeg forsøkte dog kun med VLC. (MERK: Jeg klarte å få en overføringsytelse på 45MB/s, fra trådløs til trådløs maskin med RT-N66U Asus router, med en avstand på 3 meter hos begge maskiner.) Det kan være en dedikert løsning med NAS er bedre til dette enn delt windowsmappe. Hvis HTPC, Switch og NAS har 1Gbit/s, så skal du forvente å få 1Gbit/s - ca 125MB/s overføringshastighet mellom disse, hvis det ikke er annen aktivitet på linja. Lenke til kommentar
afsaft Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 NAS = Network attached storage. Ja, du kan lage et fellesområde som alle har tilgang til, både lese og skrive. Ytelse på trådløs kommer helt an på signalstyrke og hvor høy belastningen linja har. Jeg har erfart at trådløs overføring av video (1080p.h264) fra delt mappe i windows kan være laggy. Jeg forsøkte dog kun med VLC. (MERK: Jeg klarte å få en overføringsytelse på 45MB/s, fra trådløs til trådløs maskin med RT-N66U Asus router, med en avstand på 3 meter hos begge maskiner.) Det kan være en dedikert løsning med NAS er bedre til dette enn delt windowsmappe. Hvis HTPC, Switch og NAS har 1Gbit/s, så skal du forvente å få 1Gbit/s - ca 125MB/s overføringshastighet mellom disse, hvis det ikke er annen aktivitet på linja. Takk for svar. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hvis HTPC, Switch og NAS har 1Gbit/s, så skal du forvente å få 1Gbit/s - ca 125MB/s overføringshastighet mellom disse, hvis det ikke er annen aktivitet på linja. Det er kanskje litt vel optimistisk. Greit nok at man kan få en ganske solid bitrate fra NAS om man har fire disker satt opp i f.eks. RAID5 eller tilsvarende (som jeg tror de fleste velger når man har flere enn 2 disker), men man må ha noe som kan henge med i andre enden (HTPC-en). Har du en SSD, vil det gå ganske bra unna. Men trolig ikke helt opp på 125 nei, selv om man skulle ta hensyn til overhead. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Det er kanskje litt vel optimistisk. Greit nok at man kan få en ganske solid bitrate fra NAS om man har fire disker satt opp i f.eks. RAID5 eller tilsvarende (som jeg tror de fleste velger når man har flere enn 2 disker), men man må ha noe som kan henge med i andre enden (HTPC-en). Har du en SSD, vil det gå ganske bra unna. Men trolig ikke helt opp på 125 nei, selv om man skulle ta hensyn til overhead. Det burde være underforstått, selvfølgelig. Skal man sende et brev med posten spiller det ingen rolle om brevet blir sendt fra Oslo til Bergen på 1 time, når det brukes en robåt fra Bergen til Færøyene. Ja, det kommer også helt an på diskene du velger og hvordan du setter de opp. Det kommer også an på filene du skal overføre. Jeg bare spesifiserte hva nettverket faktisk skal klare. Endret 22. oktober 2013 av dbass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå