Gå til innhold

CPU temperatur for høy, pcen skriker!

hhvaal

Anbefalte innlegg

Hallo

Har nettopp kjøpt meg ny pc, med en p4 2.8 cpu. Jeg kjøpte en Spire Quietude vifte fra komplett også, men pga et dårlig valg av et for lite kabinett så er det nå noe rundt NULL avstand mellom cpu-vifta og strømforsyningen.

Da jeg første prøvde å starte opp begynte den å klage over høye temperaturer etter noen minutter, og jeg skjønte at det var bare å gi opp. Så jeg bytta den vifta ut med den som fulgte med cpuen, som er noe mindre.

Nå klager pcen ikke over varme like ofte, og istedet for uling hører jeg heller bare små pip her og der, som signaliserer at den ligger å varierer i grenseområde.

Hva skal jeg gjøre? Er det mulig å få kjøpt mindre strømforsyning kanskje? Eller en kraftig men samtidig liten vifte? (Prøver også å holde støynivået litt nede også, så vil helst unngå ekstra kabinettvifte...)

Svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier varm, men ikke HVOR varm (?)

Gå inn i BIOS og sjekk om alarmen for CPU-temp er satt på, evt si hvor mye den står på nå...

EDIT: Hva skjer med klokka her inne? Denne posten skrev jeg kl 14:04, og den havnet på posten som ble skrevet rett før, som da var merket med tidspunkt som ikke er før om 15 minutter.... hmmmm... :o

Lenke til kommentar

Vurderer du å kjøpe mindre strømforsyning (det finnes neppe...) så ville jeg heller kjøpt nytt kabinett. Alvorlig talt - gå til roten av problemet, ikke bruk penger på noe som kanskje hjelper litt - kjøp nytt kabinett og løs problemet i så fall...

Lenke til kommentar
Høres ut som du har fått deg et q-tec kabinett?

Har et selv, og holdt på å kverke min nye xp2500...  :x

Løsningen ble at PSU'en nå ligger og slenger på bordet ved siden av.  :-?

Har samme kab jeg også, holder på å kverke min xp2400.

Må kjøpe nytt kab. Temp ligger på 60 og pcen bråker som bare F!

Lenke til kommentar

Jeg har også vært borti dette Q-Tec kabinettet og kan bekrefte at det kan være kort avstand fra CPU viften til PSUen.

Det er en ting du lett kan gjøre: Snu retningen på CPU viften! Da blåser den rett inn i PSU viften istedet for å "sloss" med den om luften. Normalt sett så øker ikke CPU temp. mer enn en grad eller to hvis man snur viften, men det avhenger av CPU kjøleren selvsagt. En liten el-tape rad øverst rett under viften pleier også å hjelpe.

Du bør også lage åpninger i kabinettet, f.eks. i bunnene for å slippe inn luft. Ev. kan du la de to nederste PCI portene stå åpne.

Hvis du likevel velger å beholde det gamle kabinettet, så er det ingenting i veien for å montere over Q-Tec PSUen i det. De fleste PSUer er like store sett bakfra kabinettet (ellers villle ikke skruene passet). Lengden innover i kabinettet kan dog variere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...