Mariss Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hei! Har akkurat kjøpt mac og har tidligere brukt pc. Har en WD Elements ekstern harddisk. Ønsker å forflytter bilder, dokument ol. fra harddisken over til macen. Dette viste seg å være enklere sagt enn gjort, og utfra hva jeg har lest på nettet må jeg formatere harddisken slik at den tilpasses til en mac (?) Men det vil vell medføre at alt blir slettet, og da er jo vitsen borte? Noen som har forslag til andre løsninger? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hei! Har akkurat kjøpt mac og har tidligere brukt pc. Har en WD Elements ekstern harddisk. Ønsker å forflytter bilder, dokument ol. fra harddisken over til macen. Dette viste seg å være enklere sagt enn gjort, og utfra hva jeg har lest på nettet må jeg formatere harddisken slik at den tilpasses til en mac (?) Men det vil vell medføre at alt blir slettet, og da er jo vitsen borte? Noen som har forslag til andre løsninger? Mac er vel ikke så glad i NTFS, men fungerer med exFat og vanlig FAT filformat. Du kan jo mellomlagre dataene på en pc for deretter omformatere den eksterne disken etterpå? 1 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Å lese fra en NTFS disk til en MAC, skal normalt ikke være et problem, gjør selv dette daglig. Å skrive til en NTFS disk, krever 3.parts software på MAC'en. Nøyaktig hva er problemet ditt med denne disken ? PS. Hvor stor er disken/partisjonen ? Endret 21. oktober 2013 av BearCat Lenke til kommentar
Munty Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Du kan kjøpe 3. parts programvare som åpner for at Macen din kan skrive til NTFS-partisjoner. Paragon NTFS for Mac bruker jeg selv på maskinen min. Det fungerer utmerket. Dette er i mine øyne uansett en smart investering. Du kommer helt garantert til å støte på en venn, kollega eller liknende som har en harddisk eller minnepinne du ønsker å skrive til, og med dette programmet er du sikret at du kan skrive til hvilken som helst harddisk eller minnepinne. Om du derimot ikke ønsker dette programmet er du nødt til å formatere den eksterne disken din til en filpartisjonering som Mac kan lese og skrive til. Du kan velge mellom noen alternativ: HFS+: Apple sin egen partisjonering. Her vil ikke Windows-maskiner ha mulighet til å skrive til disken. FAT32: Kan skrives og leses av alle, men har en begrensning som gjør at filer ikke kan være større enn 4GB ExFAT: Kan skrives og leses av alle. Jeg bruker ExFAT mye, og det fungerer bra. MERK: Partisjonering/formatering av disken vil slette alle data som er på disken. Personlig anbefaler jeg mest å anskaffe overnevnte program som åpner for skriving på NTFS. Det er den mest bærekraftige løsningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå