Lystig Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hei hei, Jeg driver å formaterer /dev/hdd1, det er jeg vel også ferdig med, nå må jeg visst mounte den. Hvordan gjør jeg det? Får bare feil når jeg prøver ting som "mount /dev/hdd1", "mount /dev/hdd1 /disken"... Hjelp! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 sikkert lettere å forstå hva som er galt hvis du gir litt mer info, feilmeldinger, klipp-og-lim fra konsollet og slikt... Lenke til kommentar
Lystig Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 [root@localhost mnt]# mount /dev/hdd1 /disken Usage: mount -V : print version mount -h : print this help mount : list mounted filesystems mount -l : idem, including volume labels So far the informational part. Next the mounting. The command is `mount [-t fstype] something somewhere'. Details found in /etc/fstab may be omitted. mount -a [-t|-O] ... : mount all stuff from /etc/fstab mount device : mount device at the known place mount directory : mount known device here mount -t type dev dir : ordinary mount command Note that one does not really mount a device, one mounts a filesystem (of the given type) found on the device. One can also mount an already visible directory tree elsewhere: mount --bind olddir newdir or move a subtree: mount --move olddir newdir A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom, or by label, using -L label or by uuid, using -U uuid . Other options: [-nfFrsvw] [-o options] [-p num]. For many more details, say man 8 mount. [root@localhost mnt]# mount -t ext3 /dev/hdd1 /disken mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdd1, or too many mounted file systems hjelper dette? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 mount -t ext3(elelr det filsystemet du nå enn måtte ha) /dev/hdd1 /disken (du ahr opprettet /disken ikke sant?). men det enkleste er jo å editere /etc/fstab og legge inn informasjonen der, så blir disken mountet ved boot. Lenke til kommentar
Lystig Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 mount -t ext3(elelr det filsystemet du nå enn måtte ha) /dev/hdd1 /disken (du ahr opprettet /disken ikke sant?). men det enkleste er jo å editere /etc/fstab og legge inn informasjonen der, så blir disken mountet ved boot. Ja, jeg har oprettet /disken men får bare den feilen som du ser ovenfor posten din... Hva skal jeg skrive i /etc/fstab da? Kan ikke spesielt mye med Linux ennå.. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 ... Får bare feil når jeg prøver ting som "mount /dev/hdd1", "mount /dev/hdd1 /disken"... Hjelp! #added by helpful guy at forum.hardware.no at # 2.10.2003 /dev/hdd1/ /mnt/hdd1/ auto defaults 1 2 Kopier til fil "file", legg dette til i _din_ /etc/fstab ved å skrive "cat file >> /etc/fstab". Legg merke til at det er _TO_ '>' der! Så skriver du "mkdir /mnt/hdd1" og kan så mounte med "mount /mnt/hdd1". Eller bare "mount -a". Welcome to linux. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 sikker på at det er hdd1? Og har du formatert den? For å formatere: mke2fs -j /dev/hdd1 OBS! Du mister alle data på disken. Og ja, det er ext3, ikke ext2 selv om det ser sånn ut. -j=jorunal=det som skiller ext2 fra ext3 Lenke til kommentar
Lystig Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Kk, da er den mountet Men hvordan får jeg gitt brukeren min (lystig) tilgang til å endre filer osv. på den "nye" disken? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Kk, da er den mountet Men hvordan får jeg gitt brukeren min (lystig) tilgang til å endre filer osv. på den "nye" disken? Ja... nå antok jeg at 'defaults' for deg var "rw,auto,user,exec". Men kanskje du i tillegg trenger å sette tillatelser på mount-punktet. chmod -R a+r /mnt/hdd1 gjør seg nok. Du får lese litt på chmod og chown, det er slik man lærer. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Kk, da er den mountet Men hvordan får jeg gitt brukeren min (lystig) tilgang til å endre filer osv. på den "nye" disken? Ja... nå antok jeg at 'defaults' for deg var "rw,auto,user,exec". Men kanskje du i tillegg trenger å sette tillatelser på mount-punktet. chmod -R a+r /mnt/hdd1 gjør seg nok. Du får lese litt på chmod og chown, det er slik man lærer. Husk at dette er et ext3-fs, og han trenger ikke noe chmodding av mountpoint, device eller umask i fstab. Bare mount, og kjør en chmod -R a+r /mnt/hdd, så funker det Lenke til kommentar
Lystig Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Nå virker alt som det skal! TUSEN TAKK til alle som hjalp meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå