Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvilken 125cc skal jeg velge

kostly

Anbefalte innlegg

hei jeg planlegger å kjøpe lett sykkel, så lurer jeg litt på hvordan jeg skal velge. jeg er en storvokst fyr. så jeg trenger noe som ikke er alt for lite. den jeg velger må også kunne trekke godt fordi jeg bor i Tromsø som er mye bakker. jeg har sett på disse to sykkelene honda xl varadero 125 og KTM duke 125. men vet ikke hvordan de går og hvor bra de trekker i oppoverbakkene. kom gjerne med forslag til sykler.

takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt en Duke125. En katastrofe av en sykkel. Styr unna. Motor-messig så gikk den rimelig greit, men litt lat. En bekjent med en Varadero 125 dro med letthet i fra meg i bakkene, skjønt så fort gikk ikke det heller ;-)
Varadero er ellers en sykkel jeg har hørt mye positivt om. Jeg ville vurdert en slik, evt en Yamaha WR125X.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Duke125. En katastrofe av en sykkel. Styr unna. Motor-messig så gikk den rimelig greit, men litt lat. En bekjent med en Varadero 125 dro med letthet i fra meg i bakkene, skjønt så fort gikk ikke det heller ;-)

Varadero er ellers en sykkel jeg har hørt mye positivt om. Jeg ville vurdert en slik, evt en Yamaha WR125X.

hvor mye trur du det er mulig å få opp bakkene med en varadero?

Lenke til kommentar

Om det er KUN drag som er prioritert, så er det 2t som er tingen. Dog er det mange fordeler og bakdeler med begge typer, og jeg vil si en 4t 125 duger helt greit i hverdagen. En 2t går bedre generelt, men lever kortere og bruker adskillig mer drivstoff. Så må en prioritere.... ;-)

det er ikke kun drag som er prioritert, men også langturer. trenger noe som ikke må gjøres mye med og som kan holde fartsgrensen

Lenke til kommentar

Foreslår en standard KTM (ikke Duke). Fin og sprek sykkel. Kan enkelt få mye mer krefter ut av den ved å fjerne noen plomberinger.

på grunn av foreldre vil de ikke at jeg skal ta noen plomber og holde sykkelen så normal som mulig

Lenke til kommentar

hvor mye trur du det er mulig å få opp bakkene med en varadero?

Kommer jo helt an på bakken det da :-)

Jeg har et eks: En bakke som er nokså bratt og drøy. Med en bil med nokså sterk diesel: 125KM/t. Med en litt mindre motor, fremdeles grei nok bil: 105KM/t. Buss: Max 80KM/t Duke 125: 90KM/t. Sting125 (original 13,5HK 2t): 100-105KM/t. Jeg tipper Varaderoen ville ligget på knappe 100KM/t. Snakker om relativt tomme biler/sykler, sjåfør knapt 80KG.

Lenke til kommentar

Foreslår en standard KTM (ikke Duke). Fin og sprek sykkel. Kan enkelt få mye mer krefter ut av den ved å fjerne noen plomberinger.

Dette er det dummeste jeg har hørt. EXC 125 koster noe jævelig og krever mye velikehold. Stempelskifte på 60 timer er både kostbart og krever kompentase. Dessuten er bensin og oljeforbruk helt jævelig.

Til TS: Finn deg en pent brukt WRX125. God sykkel, 4t men fungerer fint!

Hvis du ikke ønsker det, så er Aprilla RS125 smud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det er ikke kun drag som er prioritert, men også langturer. trenger noe som ikke må gjøres mye med og som kan holde fartsgrensen

Varadero er ikke feil da. Vet om flere som har kommentert at den er overraskende sprek, og helt grei som hverdagssykkel. Den holder fartsgrensen fint i de aller fleste tilfeller. Og så er det kurant kvalitet, og nokså lave driftskostnader.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på bakken det da :-)

Jeg har et eks: En bakke som er nokså bratt og drøy. Med en bil med nokså sterk diesel: 125KM/t. Med en litt mindre motor, fremdeles grei nok bil: 105KM/t. Buss: Max 80KM/t Duke 125: 90KM/t. Sting125 (original 13,5HK 2t): 100-105KM/t. Jeg tipper Varaderoen ville ligget på knappe 100KM/t. Snakker om relativt tomme biler/sykler, sjåfør knapt 80KG.

jeg har allerede en moped som jeg får ca. 20 opp bakkene. og det er det mest jævlige jeg har vært med på, ha alle bilene bak meg som tuter. jeg må kunne holde samme fart som bilene

Lenke til kommentar

Dette er det dummeste jeg har hørt. EXC 125 koster noe jævelig og krever mye velikehold. Stempelskifte på 60 timer er både kostbart og krever kompentase. Dessuten er bensin og oljeforbruk helt jævelig.

Til TS: Finn deg en pent brukt WRX125. God sykkel, 4t men fungerer fint!

Hvis du ikke ønsker det, så er Aprilla RS125 smud.

Stempelskifte per 60. time er ønsket på RS125 også. Dessverre er folk litt mer "uforsiktig" med disse syklene.

YZF 125 er også en god sykkel. Dog er det 4-takt, men går godt nok for norske veier.

Lenke til kommentar

Stempelskifte per 60. time er ønsket på RS125 også. Dessverre er folk litt mer "uforsiktig" med disse syklene.

YZF 125 er også en god sykkel. Dog er det 4-takt, men går godt nok for norske veier.

har sett på YZF men tror den kan bli litt ubehagelig siden jeg er litt større en normal

Lenke til kommentar

har sett på YZF men tror den kan bli litt ubehagelig siden jeg er litt større en normal

Ja, nå har vi vel vært gjennom de fleste syklene som er på markedet. Du må nok ta deg litt tid til å finne en sykkel du liker godt. Selv anbefaler jeg da KTM'en, da jeg har god erfaring selv fra denne sykkelen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...