Mr.M Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Har planlagt en kjøkken-fornyelse, inkl. nye benkeplater og integrert (keramisk) platetopp og stekeovn. Men oppdaget temmelig raskt at det er mye om & men ang. strøm/sikringer til platetopp og stekeovn. Har idag en helt vanlig 4-plater frittstående komfyr og 20 amp. sikring dedikert til denne. Øvrige stikkkontakter på kjøkken har 16 amp. sikring. Det jeg lurer på er om det er lov å "splitte" komfyr-kontakten, dvs. montere en ekstra kontakt ved siden av, slik at hver unit kan kobles til? Integrert stekeovner trenger ikke allverden med strøm, er vel noe rundt 2500-3000 W ser det ut til å være vanlig. Sjekket i manualen på "nåværende" komfyr, og den kan trekke (med alt på full styrke) 8000 Watt. Det er jo omtrent dobbelt av hva 20 amp. tåler(?) men har jo aldri vært noe "issue" eller debatt blant folk det med strøm og slike komfyrer. (folk bruker jo hodet og kjører ikke alt på fullt uansett) Så hvorfor så mye "støy" ang. akkurat integrerte hvitevarer, må kanskje legge opp nye kurser osv.? Jeg hverken kan, eller skal, forsøke meg på el-installasjon, men lure altså på om 20 amp. kan deles? Er det noe vits å kontakte el-firma å spørre? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Nei det er ikke lov, da må kursen sikres ned til 16A, noe som neppe holder til platetoppen. Vanligvis benyttes 20A evt. 25A til platetopp alene. Om man går fra en komfyr til separat platetopp og stekeovn, legger man opp en egen kurs til setekeovn. Man må også ha komfyrvakt. Endret 20. oktober 2013 av BigJackW Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Men jeg har kikket på noen kombinasjoner av platetopp & stekeovn som på papiret har omtrent samme max totalforbruk som nåværende komfyr, så "egentlig" burde det gå Men jeg skjønner jo at man muligens må ta høyde for at det kan komme andre beboere på et senere tidspunkt som ikke er inneforstått, og innstalerer sine egne, kanskje mer strømslukende modeller. Så det er ikke bare "ikke anbefalt" men altså ikke lov iht. forskrifter? (det med 20 amp. kursen) Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Separate platetopper og stekeovner er laget for hhv. maks 25A (komfyrstikk) og 16A ("vanlig" schuko). Med mindre produsenten sier noe annet selvfølgelig. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Kom til å tenke på mulig alternativ 2, dvs. kan elektrikern strekke en ledning fra en av de andre stikkontaktene på kjøkkenet, til bruk for stekeovnen? Som jeg nevnte er "øvrig" på kjøkken en 16 amp. kurs, og det er kun et par lysstoffrør og kjøleskap som belaster denne kursen. Det går eller? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det burde gå. Bør dog ikke ha oppvaskmaskin, mikro, stikk for vannkoker osv på samme kurs. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Det kan jeg ikke love men Glemte å nevne kaffetrakter og radio og brødrister. Men, man har jo lov å bruke hodet, slik har det jo alltid vært. Jeg vokste opp med 10 amp. å fikk tidlig inn at man måtte tenke seg om Er vel verdt og forhøre seg om iallefall hos den lokale innstallatøren. Worst case må planen med integrert droppes og gå for ny vanlig komfyr. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg hverken kan, eller skal, forsøke meg på el-installasjon, men lure altså på om 20 amp. kan deles? Er det noe vits å kontakte el-firma å spørre? Komfyrkursen kan splittes, men splitten til stekeovn må sikres ned til 16A. Denne sikringen kan imidlertid settes i en liten innkapsling på kjøkkenet, evt. skjult i/bak et skap, så det BigJackW skriver i innlegg #2 er ikke helt presist. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Komfyrkursen kan splittes, men splitten til stekeovn må sikres ned til 16A. Denne sikringen kan imidlertid settes i en liten innkapsling på kjøkkenet, evt. skjult i/bak et skap, så det BigJackW skriver i innlegg #2 er ikke helt presist. Jeg gjorde dette da jeg gikk fra "kombikomfyr" til koketopp+stekeovn. Jeg hadde en 20A-kurs som jeg splittet på kjøkkenet vha en kapsling med en 16A-sikring i. På den måten slapp jeg å rive halve kjøkkeninnredningen for å dra ny kabel. Kan nevne at det heller aldri har vært noe problem med bryterfall pga overbelastning. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 ok, så det er lov? Det høres jo forsåvidt safe ut, all den tid det monteres en sikring, som nevnes. Når det er sagt, så er jeg kanskje egentlig litt mer keen på mitt alternativ nr. 2 ved nærmere ettertanke (16 amp kursen) Er to doble stikkontakter på samme veggen som komfyr, og går trikk'ern ut fra en av de, så er jo det veldig kurant også. Noen som forresten aner hva kjøleskap bruker i watt når termostat/motor starter? Eneste jeg fant om info om kombiskapet mitt er at det bruker 328 kw i året. Så sånn generelt, hva kan det ligge på? Antar at det muligens uansett er såpass lite at det ikke spiller noen stor rolle på en delt 16 amp. kurs med stekeovn (3000W) ? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Noen som forresten aner hva kjøleskap bruker i watt når termostat/motor starter? Eneste jeg fant om info om kombiskapet mitt er at det bruker 328 kw i året. Så sånn generelt, hva kan det ligge på? Antar at det muligens uansett er såpass lite at det ikke spiller noen stor rolle på en delt 16 amp. kurs med stekeovn (3000W) ? Spør jo hva slags skap, men sansynligvis bruker skapet 100-200W når det går. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Whirlpool kjøl/frys ARC5420 Energiklasse A for å være eksakt. Nøyaktig denne modellen er utgått på Elkjøp, men info her (303 kWh forbruk pr. år) http://refrigerators.tech-specs.com/whirlpool-arc-5420-n23891310 Hvis denslags motorer ikke bruker mer enn 200W + - mens de er i gang, så utgjør det jo ikke noe "belastende" problem i regnestykket. Så da har jeg vel reelt sett to ok valgmuligheter, og får høre etterhvert hva elektriker mener er mest hensiktsmessig. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Du kan fint splitte en 20A sikring og sette både komfyr og koketopp på denne. Dette gjøre daglig av elektrikere. Men du MÅ ha elektriker inn i bildet. Han vil da sette opp 2 teknisk stikk (komfyrstikkontakter) der det i dag bare er 1. Han vil så klippe av pluggen på komfyren og montere på en plugg som passer i en teknisk stikk. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) De værste strømstjelerene er apparatene med varmeelementer, eller som er ment å varme opp noe raskt. Micro, vannkoker, kaffetrakter etc... trekker masse strøm. Kjøleskap kan sikkert legge seg på under 300W, men forvent det dobbelte i startsøyeblikket, om ikke mer. Så der trengs tregere sikringer. Går du for en standard platetopp så klarer du deg fint med 20A til den, og komfyren koblet til en vanlig stikk på 10-16A. Induksjonstopper, derimot. Som jo kanskje er det de fleste i dag vil ha, pga lettere renhold, effektivitet og hastighet, så vil nok en 25A kontakt være veien å gå. Derfor vil man i slike tilfeller hvor man har vanlig plstetopp, kunne benytte seg av det opprinnelige opplegget. Selv om elektrikere sikkert ikke ville vært helt fornøyd med det. Å koble til selv er godt mulig ikke lov lengre (ikke noe er), men noe jeg har måtte gjort i mer tvilsomme leiligheter. Å ha kjøleskap og slikt på kursen var null problem, men vannkokern er greit å holde uttenfor kursen til varmovnen. Endret 26. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå