Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bør man være forkjølet av og til?


Delvis

Anbefalte innlegg

Har ikke vært forkjølet og ikke hatt influenca på 10 - 12 år.

 

Har brukt solhatt når jeg kjenner tendenser, men vet ikke om det er den som forhindrer det.

 

Men det jeg lurer på er: Hvis man er så sjelden forkjølet, bør man slippe den til eller la seg smitte av og til?

 

Tenker på om det er farlig for immunforsvaret om man går i mange år uten å ha det, at det da svekkes og man kan bli ekstra sterkt angrepet den dagen du til slutt får det? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du aldri er forkjølet er det fordi du har ett godt imunforsvar.

Men ja, du vil nok bli ekstra sterkt angrepet den dagen du blir forkjølet, men det er fordi du holder vanlig forkjølelse unna og heller får kraftig influensa og lignende som imunforsvaret ikke klarer å stå imot. Om du blir forkjølet ellers har lite å si, dette blir i tillegg til evt. annen forkjølelse.

 

Så, nei, det er ikke noe poeng å med vilje bli forkjølet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke kjangs at du ikke har blitt utsatt for virus og bakterier som gir forkjølelse og influensa. Så det gir ikke noe mening å smitte seg selv.

 

Hvorfor du ikke har opplevd forkjølelse og influensa kan jo godt skyldes enten nedsatt immunforsvar eller godt immunforsvar. Men det vet jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar

Har ikke vært forkjølet og ikke hatt influenca på 10 - 12 år.

 

Har brukt solhatt når jeg kjenner tendenser, men vet ikke om det er den som forhindrer det.

 

Men det jeg lurer på er: Hvis man er så sjelden forkjølet, bør man slippe den til eller la seg smitte av og til?

 

Tenker på om det er farlig for immunforsvaret om man går i mange år uten å ha det, at det da svekkes og man kan bli ekstra sterkt angrepet den dagen du til slutt får det? :hmm:

Spiser du mye hvitløk?

 

Hvitløk er vel det med best dokumentert forebyggende effekt,

anbefalt "dose" hvitløkspulver er 1200 - 2400 mg / dag,

aner dog ikke hvor mange fedd det tilsvarer.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Hvordan kan det skyldes nedsatt imunforsvar?

Fordi symptomene man opplever pga forkjølelse kan i mange tilfeller egentlig være skapt av imunforsvaret (og ikke direkte av forkjølelsen). Feber er f.eks en forsvarsrespons mot bakterier og virus, og det er ofte først når man merker denne økte tempraturen at man blir oppmerksom på at man er syk

Lenke til kommentar

:eek: Vil si at de kan vere bra å vere forkjøla engang i året En ting er sikkert Det å vere forkjøla gjør att du renser kroppen for bakterier å du blir mye friskere Du får faktisk en ny ,,gnist,, både kroppslig å sjelelig Men bevares det er hardt mens da står på

Endret av ELLE2013
Lenke til kommentar

:eek: Vil si at de kan vere bra å vere forkjøla engang i året En ting er sikkert Det å vere forkjøla gjør att du renser kroppen for bakterier å du blir mye friskere Du får faktisk en ny ,,gnist,, både kroppslig å sjelelig Men bevares det er hardt mens da står på

Jaha?

Renser kroppen for bakterier, som om de samler seg opp og man må bli kvitt de en gang i blandt?

 

Sjelelige er jo en ting, og det varierer fra person til person, men fysisk gjør det ingenting med bakterier osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svake immunreaksjoner.

...som i sin tur betyr at TS egentlig er død.

 

Til TS:

Vi kan like gjerne avlive myten sporenstreks. Når du en gang får en virusinfeksjon som ditt immunforsvar ikke kan håndtere, så vil du ikke bli "sjukere" enn alle andre. Mulig at du vil føle deg sjukere, men det er du altså ikke.

Bakgrunnen for min påstand er at alle som har blitt smittet av en forkjølelse (det vil si alle og alle andre som overlever), nå er immun mot den forkjølelsen. Neste gang du blir syk etter å ha blitt smittet av en forkjølelse, er det en ny type virus. Samme prinsipp gjelder også f.eks influensa.

Lenke til kommentar

:eek: Vil si at de kan vere bra å vere forkjøla engang i året En ting er sikkert Det å vere forkjøla gjør att du renser kroppen for bakterier å du blir mye friskere Du får faktisk en ny ,,gnist,, både kroppslig å sjelelig Men bevares det er hardt mens da står på

 

Jeg støtter meg LITT til denne:

 

Den gangen jeg blødde ut av halvparten av mine kroppsåpninger i flere måneder og legene ikke fant ut hva som gjorde at jeg blødde og ikke fant noen virus eller antistoffer i blodet, og ga meg anti-blødningsmiddel som ikke fungerte og jeg hadde store smerte i flere uker før jeg endelig fikk antibiotika i to uker som lindret smertene og stoppet blødningene umiddelbart, etterfulgt av en ny runde med blødninger og smerte -- fire uker etter endt antibiotikakur -- hvorpå jeg fikk en ny antibiotikakur som faktisk fungerte permanent...

 

Den gangen gikk jeg ned 10 kilo, men da sykdommen var overstått -- rent bortsett fra traumene og frykten for tilbakefall, så føltes det som de beste dagene i mitt liv, og relativt til det å ligge i sengen og blø var jeg i absolutt toppform.

 

Men jeg attributterer den ganske langstrakte lykkefølelsen etter rekonvalesensen til forbedringen av helsetilstanden, ikke til renselse av kropp eller sjel;

Man setter bare mer pris på å være frisk, normal, når man har vært syk -- før det å være i normal form blir normalt slitsomt igjen etter noen uker eller måneder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...