Gå til innhold

Brukervennlig printe program til MAC?

Anbefalte innlegg

Skulle skrive ut noen .jpg bilder for å putte inn i fotoramme. Default printeprogram synes jeg var veldig lite funksjonelt og intuitivt. Bilde str. for å passe inn i rammene må være 10x15. Det må jo finnes et program som er enkelere og har basice funksjoner som at man feks. kan plotte inn eksakte mål (feks. 10x15) samt at man kan croppe bildene til, og putte flere 10x15 bilder inn på 1 A4 ark (der man ser på preview hvordan dette vil bli samt kanskje også justere avstanden mellom bildene direkte fra preview) ?

(Vedlagt bilde er fra default skrive program, uansett om jeg valgte a4 eller postkort size så ble bildet strekt ut nesten på hele a4 arket. Man kunne minske bildet evt med å justere ned prosent andelen, men dette blir jo bare et "sjansespill" ift om det blir 10x15..)

På forhånd takk.

post-216210-0-71759300-1382270883_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Et fotoredigeringsprogram høres ut som det du trenger. Det finnes et utall fotoredigeringsprogram for Mac (MAC er noe annet). Apples egen iPhoto holder for mange glade amatører, GIMP er gratis, men det finnes også billigutgaver av proffprogram f.eks Adobe Photoshop som kalles Photoshop Elements.

Er inneforstådd med både Photoshop og Elements. En stund siden jeg har brukt dem nå, men jeg lasted ned trial verisjon av dem begge. Og jeg sliter fortsatt med 2 ting:

- Hvordan sette inn flere bilder i forskjellige size på en side (feks. 1 i A4 og 2 i A5) og printe alt ut på et ark?

- Hvordan forstørre/forminske bildet slik man vil? (i feks. elements når jeg haker av på at den skal tilpasse seg arket, så cropper den bare slik at man mister litt av bildet. Jeg vil forminske bildet slik at man får med hele bildet...

Dette må jo være mulig i et eller annet printeprogram, iallefall i photoshop ?

Lenke til kommentar

Kan det være så enkelt å lagre bildene for så å kopiere/lime inn i word/pages eller lignende? Da kan du fikse så mye du vil med størrelse og flere bilder på et ark osv

Kan bli litt tungvint, men da får du vel ting slik du vil.

Sant nok, men jeg tenker som så at det MÅ jo finnes et skikkelig enkelt brukervennlig printeprogram i mylderet av apper som finnes pr dags dato ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...