Gå til innhold

dødsdømt iraner overlevde - risikerer å bli henrettet på nytt

Dødsstraff eller benådes  

18 stemmer

1. 1. Bør dødsdømtes liv spares hvis de overlevde første forsøk på henrettelse?

• Ja, da har de lidd nok, og bør slippe å gå gjennom slikt på nytt
      4
    • Nei, de bør ikke spares, dødsdommen bør fullbyrdes uansett
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men han har fått utfordre Francis-dommen jeg siterte tidligere i de føderale domstolene.

På hvilken måte? Hvor står "saken" nå? Det var visst en komitee som skulle vurdere issuet og komme med en uttalese eller beslutning i 2011. Hva konklusjon evt. er, har ikke jeg maktet å finne frem til.

Ohio innførte en midlertidig kortvarig stopp i henrettelser etter denne hendelsen i 2009, men har senere fullbyrdet flere dødsdommer.

Lenke til kommentar

Er det egentlig helt etter boka? Jeg mener, det foreligger allerede en føderal Høyesterettsbesluttning som prinsippiellt fastslo at "henrettelse nr.2" er juridisk legalt. (som du refererte til på forrige side)

Da er det vel ikke opp til "hvermansen" å forsøke overprøve denslags? (hverken i USA eller Norge for den saks skyld) Er det noen andre enn senatet/kongress (eller regjering/storting hos oss) som kan vedta nye lover?

Jeg mistenker muligens at myndighetene kvier seg som pesten for kritikk og media-oppstyret, og av den grunn haler tiden ut for å slippe ta en avgjørelse (en avgjørelse de til overmål ikke skal eller trenger ta, siden det foreligger presedens)

..Og i mellomtiden håper de vel at fyr'n helst har dauet av naturlige årsaker...

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener at han bør gå igjennom det på nytt. Det første jeg ser på her er om han fortjener å bli dødsdømt. Hvis han fortjener det så skal han bli dødsdømt. Finnes jo f eks muslimer som dømmer folk til døden siden de kjemper for rettigheter og dette er så klart ikke akseptabelt. Men etter det jeg vet om denne saken og etter det jeg har hørt så stemte jeg nei. Han bør dømmes en gang til.

Lenke til kommentar

Er det egentlig helt etter boka? Jeg mener, det foreligger allerede en føderal Høyesterettsbesluttning som prinsippiellt fastslo at "henrettelse nr.2" er juridisk legalt. (som du refererte til på forrige side)

Man kan gå til sak og hevde at en tidligere avgjørelse er feilaktig, ja, også en HR-avgjørelse. Det er det som skjer nå. Men han må antagelig til toppen av systemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så skal dommen utførast. Det at det skjer ein feil under forsøket på å utføre straffereaksjonen kan eg ikkje sjå på som særlig relevant.

Som andre har nemnt så kan ein dra paralleller til f.eks fengselsstraff der soninga berre blir utsatt dersom f.eks fengselet er fullt.

Den største utfordringa her er vell rettsikkerheita. Ein kan sjå for seg to tilfeller der slike hendelser kan missbrukast:

Alternativ 1, kun eit forsøk:

Med eit slikt regelverk så kan det tenkast at det blir spekulert i å gjennomføre ein liksom henrettelse for å lure rettsystemet til å sleppe fri bestemte personer ved å berre late som at ein prøver å få dei henretta. Dersom bøddelen har for lite gift i sprøyta så vil fangen overleve. Likeså dersom ein person kutter straumtilførselen til fengselet på rette tidspunktet.

Alternativ 2, så mange forsøk som ein treng:

Også med eit slikt regelverk kan ein få missbruk ved at utsetter fangen for regelrett tortur. I enkelte tilfeller vil dette kunne brukast som ekstra straff. Enten ved å påføre fangen smerte/skade fleire gonger. Men også ved å føre fangen til henrettelsesrommet, telle ned og i siste sekund avbryte pga "teknisk feil" for deretter å føre fangen tilbake til cella. Dette vil ha åpna for at ein i realiteten kan gi strengare straff enn det som eigentlig er lov (i norsk samanheng er ABB eit eksempel på ein kandidat som lett kunne få denne type straff).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...