Awiaa Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hei! Jeg er for øyeblikket en annet års lærling innenfor produksjons-elektroniker faget(elektronikk og mekanisk framstilte produkter). Jeg har planer om å søke meg inn på teknisk fagskole ved bestått fagprøve, men har tenkt mye på om jeg skal ta opp (realfag: Matte og fysikk) og kommunikasjons fagene: Engelsk, norsk) som privatist for og slippe store deler av første året(1/2). Den største grunnen til dette er for og kunne kombinere mer jobb med utdanningen. Har kontaktet skole og administrerende personer men har ikke fått noe spesielt godt svar på spørsmålet mitt. Hvor lønnsomt vil det være for meg og gjøre akkurat dette? Hvor store deler av første skoleåret vil jeg kunne få fritak fra? Hvor mye tid og ressurser kreves det å ta disse fagene som privatist i motsetning av at jeg er teoretisk flink. Håper at noen med viss peil, kan gi en riktig og konkret tilbakemelding Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg fullførte tip mekatronikk på fagskolen i fjor. Vi hadde to timer norsk i uka begge årene, to timer engelsk i uka andre året. Ang matte og fysikk, vi hadde bare fysikk i ett halvt år, matte hadde vi hele første året, husker ikke time tallet, lurer på om det var 2 timer fysikk i uka og 3 timer matte. Det er opp til fagskolen og til dels læreren i faget om de vil akseptere karakteren din,var i alle fall det hos oss (ett par som hadde bytte linjer/ skoler). Hvor lønnsomt kommer jo ann på hva du tjener og om du klarer kombinasjonen, ikke alle i min klasse klarte det. Har ikke skolen tilbud om å ta utdanningen på deltid? Så at de som jobbet «fulltid» mens de studerte «fulltid» gjorde det dårlig på skolen. Lenke til kommentar
Awiaa Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Ok.. Skolens tilbud deltid over 4 år man (veiledningstimer/undervisningstimer). fulltid over 2 år man og tir (veiledningstimer/undervisningstimer). For meg blir det fulltid, men har som sagt ønske om å ta opp realfagene og kommunikasjons fagene som privatist før skolestart slik at jeg kan bruke mer tid og energi på resten av fagene. Men som du sier dette er jeg nødt til og undersøke med skolen om, om de godtar akkurat dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå