Gå til innhold

Knoppsvane, - fugleverdenens Concorde ... .

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nydelig fluktbilde!!

Bra jobba!

MVH Tove

Hei, Ovidia2 / Tove.

Tusen takk for hyggelig og positiv tilbakemelding ! :)

Jeg forsøker å forbedre kamerateknikken for å kunne utnytte de få sekundene man som regel har når "noe" dukker opp. ... .

Det er langt igjen, - også når det gjelder god bildebehandling, men å øve inn noe så det blir "second nature" er viktig i mange sammenhenger !

Hyggelige kommentarer og konstruktiv kritikk virker positivt inn på motivasjonen, og sånn sett er et forum som dette viktig.

Og like verdifullt er det å ha en så flott inspirasjonskilde som det bildematerialet mange dyktige fotoentusiaster presenterer på dette forumet, - hver dag. ! ;)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Godt fanget av denne majestetiske fuglen, Albert! Liker at du har fri himmel rundt fuglen samtidige som du har element av landjorda i form av tretoppen.

Litt utbrent på ryggen, men antar du har forsøkt å dra ned highlights? Kanskje det hadde blitt enda lekrere ved å jobbe med blåfargen, dra ned lyset i den blå kanalen og samtidig øke mengden.

Lenke til kommentar

Godt fanget av denne majestetiske fuglen, Albert! Liker at du har fri himmel rundt fuglen samtidige som du har element av landjorda i form av tretoppen.

Litt utbrent på ryggen, men antar du har forsøkt å dra ned highlights? Kanskje det hadde blitt enda lekrere ved å jobbe med blåfargen, dra ned lyset i den blå kanalen og samtidig øke mengden.

Hei, Jan Egil

Tusen takk for hyggelig kommentar og konstruktiv kritikk ! :)

Det er fint at du foreslår tiltak for å redusere det området som er "utbrent", for jeg prøvde lenge å se hva som var mulig med skygge- / høylysverktøyet, men uten å lykkes med det... .

Jeg skal forsøke ditt råd, - du kan nok helt sikkert dette mye bedre enn meg ! :)

Takk igjen. :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Synes du har "skutt" bra her. Det er som Jan Egil sier, utbrent på ryggen av svana, men i sterkt sollys så kan dette være vanskelig å unngå. Jeg vet ikke om du fotograferer i RAW format, hvis ikke anbefaler jeg deg og gå over til dette formatet, da det er mye mer å hent fra dataen i slike bilder som dette.

Ser du ha brukt en veldig rask lukkertid for å fryse motivet, vel og bra. Men du kan også få fine flukt bilder ved å bruke noe langsommere lukkertid, tenker da på panorering av motivet med følge av at du da kan få bevegelse i f.eks vinger.

Mvh Melvin

Lenke til kommentar

Synes du har "skutt" bra her. Det er som Jan Egil sier, utbrent på ryggen av svana, men i sterkt sollys så kan dette være vanskelig å unngå. Jeg vet ikke om du fotograferer i RAW format, hvis ikke anbefaler jeg deg og gå over til dette formatet, da det er mye mer å hent fra dataen i slike bilder som dette.

Ser du ha brukt en veldig rask lukkertid for å fryse motivet, vel og bra. Men du kan også få fine flukt bilder ved å bruke noe langsommere lukkertid, tenker da på panorering av motivet med følge av at du da kan få bevegelse i f.eks vinger.

Mvh Melvin

Hei, Melvin.

Tusen takk for hyggelig og utfyllende / informativ kommentar ! :)

Jeg fotograferer i RAW + JPEG (beste kvalitet) ... .

Jeg var i ferd med å fotografere raske og akrobatiske kaier, og brukte derfor rask lukkertid !

Plutselig ble jeg klar over et svanepar omtrent 5 meter over hodet mitt, og rakk bare å "vrenge" kameraet opp i lufta, og trykke på utløseren ... .

Takk for råd ang. panorering m. m. :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Et fint fluktbilde av svana Albert. Det var et par sangsvane som hekket hos meg denne sommeren og fikk 3 unger :)

God søndagskveld !!!!!

Med hilsen

Leif :)

Hei, Leif.

Takk for hyggelig og positiv kommentar ! :)

Det må ha vært en fin opplevelse å ha et svanepar og tre unger på egen eiendom ! ;)

Riktig God Søndagskveld til deg også, Leif. ;)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Fint bilde, men altfor rask lukker..ville brukt max 1/1000 sek.

Da kunne du brukt gjenstående uttak, på mindre blender, og dermed bedre dybdeskarphet :)

Hei, Terje.

Takk for hyggelig tilbakemelding og konstruktiv kritikk, - det gir mulighet for læring ! :)

Jeg var i ferd med å fotografere kaier, og de krever rask lukkertid.

Brått fløy et svanepar noen meter over hodet mitt, og jeg rakk bare å sikte og "skyte" !.

Jeg var kanskje ikke oppmerksom nok på at lukkertiden kunne vært langsommere ... .

Det var for øvrig kraftig solskinn.

Jeg ser poenget med langsommere lukkertid og mindre blenderåpning, og bør nok være mer nøye med kamerainnstillingene ved varierende lysforhold !

Atter en gang, - takk for at du tok deg tid til å gi nyttige

råd, Terje. :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Heia! Vedrørende det utbrente feltet på ryggen, jeg vet ikke hva du gjør, og klarer ikke lese ut av exif-dataene - hva slags lysmåling du bruker. Har i alle fall lest at for å få detaljer i fugl og fjær så kan det være lurt å bruke spotmåling- som lysmålingsmetode. Ellers så synes jeg du er en dyktig skytter! Flott bilde! :)

Lenke til kommentar

Heia! Vedrørende det utbrente feltet på ryggen, jeg vet ikke hva du gjør, og klarer ikke lese ut av exif-dataene - hva slags lysmåling du bruker. Har i alle fall lest at for å få detaljer i fugl og fjær så kan det være lurt å bruke spotmåling- som lysmålingsmetode. Ellers så synes jeg du er en dyktig skytter! Flott bilde! :)

Hei, Laila.

Tusen takk for positiv og rådgivende kommentar ! :)

Jeg benyttet evaluerende måling den dagen bildet ble tatt, og som oftest ellers, også.

Spotmåling hadde kanskje løst problemet med utbrenthet, - jeg skal forsøke det fra nå av ! :)

Tusen takk, igjen ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...