Blib Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Så akkurat denne PDAen og ble mildt sagt MEKTIG imponert. Men jeg har et par spørsmål: 1: Kan en ringe med telefonen på noe vis? 2: Kan en kjøpe ekstra minnekort for mp3er og bruke disse på en vennlig måte? 3: Finnes det mye programvare og spill til denne? 4: Finnes det noen tester der, norske eller engelske? 5: Hvor lang er batterilevetiden? Og har dere noen gode grunner til hvorfor ikke kjøpe den? Lenke til kommentar
laPANTHA Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 1. Nei, men det finnes en annen modell som har muligheten. 2. Ja, det er faktisk påkrevd med ekstern minnebrikke for å kunne spille av mp3 3. Ja. Sjekk ut www.palmgear.com 4. Det ligger en norsk test på dinside.no 5. Vanskelig å si, men jeg vil tippe rundt 8-10 timer. Det vil også avhenge av hvor intenst lys du vil bruke. Jeg har ingen gode grunner for å ikke kjøpe denne, da jeg er veldig fornøyd med min. Hatt den i litt over en uke. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Palm'en er sikkert fin den, men jeg må advare deg litt om operativsystemet. Er temmelig store begrensninger i morroen der, i forhold til f.eks Pocket PC. I kort trekk kan det forklares slik: Pocket PC = PC, og kan stort sett bruke samme filer som du har liggende på PC-en. F.eks .jpg .gif .doc .xls .mpg .wmv .txt .mp3 etc. På palm er det (var i hvertfall før) annerledes. Den takler kun to filtyper (.prc og .pdb). Hvis du slenger over en .doc fil, så ja, da bare ligger den der. Du kan ikke gjøre noe med den. Du er først nødt å installere programvare på PC-en din, som konverterer denne filen til palm formatet, før du kan sende den over på Palm'en og åpne den der. Samme prosedyre hvis du skal åpne den i MS word igjen. Palm OS sliter vel også med å få spilt av videofilmer (mpeg, divx...) og slike ting også. Nå kan det være ting har endret seg siden M515 var toppmodell, men jeg tror ikke det er så drastiske endringer egentlig. Men jeg har fått med meg at det nå er mulig å spille av MP3'er! (wow liksom... det kan jeg med software på Nokia 3650'en min også...) Koknlusjon: Palm er for business folk som egentlig bare skal bruke kalenderen, notater, lagre kontakter, og oppgaver. Alt er veldig simpelt. Pocket PC OS er for deg som har PDA'en litt for moro skyld også, og vil ha det litt mer avansert. Blir nesten som DOS og windows. DOS funker det, men windows har flere muligheter, er enklere, bedre og mer "moro". Lenke til kommentar
SnipeAlot Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Palm'en er sikkert fin den, men jeg må advare deg litt om operativsystemet. Er temmelig store begrensninger i morroen der, i forhold til f.eks Pocket PC. I kort trekk kan det forklares slik: Pocket PC = PC, og kan stort sett bruke samme filer som du har liggende på PC-en. F.eks .jpg .gif .doc .xls .mpg .wmv .txt .mp3 etc. På palm er det (var i hvertfall før) annerledes. Den takler kun to filtyper (.prc og .pdb). Hvis du slenger over en .doc fil, så ja, da bare ligger den der. Du kan ikke gjøre noe med den. Du er først nødt å installere programvare på PC-en din, som konverterer denne filen til palm formatet, før du kan sende den over på Palm'en og åpne den der. Samme prosedyre hvis du skal åpne den i MS word igjen. Palm OS sliter vel også med å få spilt av videofilmer (mpeg, divx...) og slike ting også. Nå kan det være ting har endret seg siden M515 var toppmodell, men jeg tror ikke det er så drastiske endringer egentlig. Men jeg har fått med meg at det nå er mulig å spille av MP3'er! (wow liksom... det kan jeg med software på Nokia 3650'en min også...) Koknlusjon: Palm er for business folk som egentlig bare skal bruke kalenderen, notater, lagre kontakter, og oppgaver. Alt er veldig simpelt. Pocket PC OS er for deg som har PDA'en litt for moro skyld også, og vil ha det litt mer avansert. Blir nesten som DOS og windows. DOS funker det, men windows har flere muligheter, er enklere, bedre og mer "moro". Ja for du kjenner til PalmOS communitiet ser jeg.. .jpg, .gif, .doc, .xls, .mpg, .txt og .mp3 er alle fullt støttet i PalmOS, selv Word og Excel filer er BEDRE(klarer flere ting) på en PalmOS maskin en på en PocketPC maskin.. (Ja QuickOffice leser NATIVE office-filer) Det er under utvikling(fullt fungerende beta-version) en god DivX, mpeg2, mpeg4, xvid, quicktime, etc. spiller. Et annet pluss med PalmOS er batterilevetid. Man slipper å lade PDA'en HVER kveld. Eneste PocketPCr har som er bedre en PalmOS er vel spillstøtte. Mange flere lager spill til PocketPC pga. strukturen i programmene er mye mer likt det man er vant med fra WinMain. Likevel trekkes spillopplevelsen KRAFTIG ned ved en veldig viktig ting: 240x160 oppløsning på skjermen? Jeesh.. Selv gamle Palm-maskiner har jo 320x320.. Sony clie sine fine modeller(eier en Sony Clie NZ90 selv faktisk) har en oppløsning på 480x320.. det DOBBELTE av en PocketPC.. Likevel sa du jo den største fordelen av alt med PalmOS i posten din.. "Alt er veldig simpelt".. Det er jo det som gjør det genialt bra! Man slipper å stresse med avansert layout, kan konfigurere alt helt slik man vil osv.. En annen ting som er sinnsykt digg med Sony Clie modeller... Hva har min NZ90 som ingen PocketPC har? 2Megapixel kamera... Kjekt? Sinnsykt kjekt. Ellers støtter sonys clier Compactflash kort + memorystick. Får et 1 gig CF kort på lørdag... Gleder meg Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 :o Hmm... Da har veldig mye skjedd siden M515 var pop. På den tiden sugde Palm noe helt vilt. Har hatt en IIIe også... Samme med batteritiden. Den Pocket PC'en jeg har nå, har betydlig lengre levetid enn Palm M515. Og det til tross for dobbelt så stor skjerm, og kraftigere maskinvare. Lader den ca en gang i uken. Lenke til kommentar
SnipeAlot Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Dobbelt så stor skjerm? M515 er 160x160, mens en PPC er 240x160.. ikke veldig stor forskjell.. Problemet jeg ser du har, er at du sammenligner en gammel maskin(M5xx) med veldig ny PPC-maskinvare.. Om du hadde prøvd deg på en Tungsten T3 eller en Sony Clie NX73/80/NZ90 så ser du nok rimelig kjapt at disse er veeeldig kapable enheter.. I mine øyne har Palm alltid vært større en PPC når det gjelder funksjonalitet.. Problemet med PPC-eiere er at de tror at fordi deres 400mhz xScale cpu er 400 mhz, så er den sinnsykt mye raskere en en 66mhz 68k dragonball cpu på en palm enhet... Alt er egentlig relativt, en palm krever mye mindre pga. effektivisering i operativsystemet... Det er veldig lett å sammenligne slikt ved å se på en ppc med 400mhz og en sony clie NR70(bare for å si en PalmOS4 enhet med 66mhz dragonball).. Spillet Warfare incorporated går såvidt tregere på NR70, men man glemmer da å tenke på at NR70 har en oppløsning på 480x320, mens en ppc har 240x160.. Halvparten av skjermen.. Konklusjon? Palm kommer ikke med "ubar-super 4k mhz"-enheter fordi det enkelt nok ikke TRENGS.. Dog det skal sies at det er nyttigere nå i PalmOS 5 med f.eks. støtte for komprimering og dekomprimering av .zip filer(Ja, ekte native .zip), siden ting da skjer kjappere.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Problemet jeg ser du har, er at du sammenligner en gammel maskin(M5xx) med veldig ny PPC-maskinvare.. Jeg har ikke sammenlignet eller sagt noenting om hardwaren. Er jo ingen tvil om at Palm er både stiligere, og vanligvis mindre og lettere. Og jeg er faktisk en av de få som vet at hvor mange Mhz er totalt uvesentlig. I alle fall hvis du sammenligner med to enheter som ikke bruker samme CPU en gang! Jeg har bare dårlig erfaring med Palm OS 4, og hadde inntrykk av at Palm sitt system fremdeles var omtrent like dårlig. Men det er visst ikke helt riktig. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Jeg fikk min aller første PDA i hånda i dag, det er en Palm Tungsten T3. Sitter nå og leker meg med bilder, avtaler, sync'ing osv. Dette ser veldig bra ut, synes også det var tøft med "Widescreen". Det er mye enklere å lese Excel-ark på en Widescreen-skjerm. Og skjermen er jo bare helt rå, ufattelig høyoppløselig og rask responstid. Utrolig hva de har klart å putte i en sånn liten "dings" synes jeg. Jeg har ikke kjøpt meg ekstra minnebrikke enda, men ser jo allerede nå at det er et "must" for å også bruke Palm'en som MP3-spiller. Tenker da at et TwinMOS SecureDigital Card 256MB SD-Card til kr 727 må være midt i blinken. Noen som har kommentarer til det? Lenke til kommentar
WilliamM Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Ekstra minne må du ha, og 256MB er nok ganske greit med tanke på kapasitet/pris. Jeg kjøpte meg et nytt SanDisk 256MB kort til min T2 på ebay (kostet meg 600,-), men nå venter jeg bare på at 512MB kortene skal få en fornuftig pris. Tror det også er en fordel å investere i en kortleser. HotSync til SD går ganske treigt. -M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå